בטרם היה באך, היה בוקסטהודה – וללא ספק באך, מעריץ גדול של בוקסטהודה, שאב את השראתו מהמלחין הדני-גרמני שקדם לו. שני גדולי הבארוק הגרמני – באך ובוקסטהודה – יככבו בקונצרט הקרוב של תזמורת הבארוק ירושלים.

כלים
טל גנור - מהזמרים שישתתפו בקונצרט.
טל גנור - מהזמרים שישתתפו בקונצרט.

שני גדולי הבארוק הגרמני יחלקו את הבמה בקונצרט הקרוב של תזמורת הבארוק ירושלים, שיכלול את מחזור הקנטטות המופתי של בוקסטהודה לצד הקונצ'רטו הברנדנבורגי השישי מאת באך.

דיטריך בוקסטהודה אינו זוכה בישראל לתהילה לה הוא ראוי כאותו מלחין מפורסם מתקופת הבארוק אליו, על פי האגדה, עלה באך הצעיר לרגל ללובק שבצפון גרמניה, מרחק של מאות קילומטרים אותם עשה ברגל.

זאת היתה אחת הפעמים הבודדות שבאך חצה את גבולות החבל שבו נולד ופעל כל ימי חייו, והמסע שיקף את הערצתו הגדולה למלחין.

בקונצרט הקרוב של תזמורת הבארוק ירושלים יבוצעו באך ובוקסטהודה זה לצד זה, וכל אחד יבוא לידי ביטוי באחת מיצירותיו הגדולות. מחזור הקנטטות Membra Jesu Nostri הוא ללא ספק אחד ההישגים הגדולים מתקופת הבארוק. מדובר בתפילה של המאמין אשר רואה את עצמו, בעיני רוחו, עומד למרגלות הצלב, וכל חלק מחלקי גופו של ישוע המתנוסס עליו מעורר אצלו תגובה רגשית ומיסטית עזה של אהבה, סגידה, התמסרות הנפש והתרוממות הרוח.

לביצוע היצירה תארח תזמורת הבארוק כמה מהזמרים המובילים בישראל: טל גנור, ענת צ'רני, אביטל דרי, הלל שרמן וגיא פלץ, ואלו ילוו בשני כינורות, ויולונה ובאסו קונטינואו. בקנטטה השישית במחזור תופס קונסורט הויולים את מקומם של הכינורות. צלילם החם והאינטימי של הויולים תואם בצורה נפלאה את נושא הקנטטה: הלב, האיבר שבו שוכנת האהבה. אותן הויולות מקבלות את מרכז הבמה גם בקונצ'רטו הברנדנבורגי השישי באת באך.

לרוב, הקונצ'רטי הברנדנבורגיים שייכים לנכסי צאן הברזל של הרפרטואר הקלאסי; הם מושמעים הרבה הן על-ידי הרכבים המתמחים בביצוע ההיסטורי והן על ידי תזמורות מודרניות. בקונצ'רטו זה נותן באך את הבמה לויולות – מעשה שהיה לגמרי לא מקובל, ואפילו נועז, בתקופתו, ומצרף אליהן שתי ויולות-דה-גמבה, צ'לו ובאסו קונטינואו. התוצאה – מצלול יחודי, נמוך, רך וקטיפתי שכמותו נתקשה למצוא לא רק אצל באך עצמו, אלא אף בכל הרפרטואר הבארוקי, ואפילו במוסיקה הרבה יותר מאוחרת.

מנצח: דוד שמר

אנסמבל פניקס בהדרכת מירנה הרצוג

טל גנור סופרן, ענת צ'רני מצו-סופרן, אביטל דרי אלט, הלל שרמן, טנור, גיא פלץ באס

י.ס. באך - הקונצ'רטו הברנדנבורגי מס' 6

בוקסטהודה - מחזור הקנטטות Membra Jesu Nostri

יום ג', 6.12.2016 בשעה 20:00 - בקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה בתל אביב

יום ה', 8.12.2016 בשעה 20:00 - אולם ימקא ירושלים (במסגרת חמשושליים(

שבת, 10.12.2016 בשעה 11:00 - בכנסייה הקתולית, מר אליאס, חיפה (במסגרת החג של החגים)

כרטיסים בירושלים ובתל אביב: cartis.jbo.co.il ובמספר הטלפון 02-6715888

כרטיסים בחיפה: 04-8363804 | מחירי הכרטיסים נעים בין 80 ל-140 ₪.