יצרני חשמל מתחדש ביתי יוכלו מהיום להנות מפטור ממס הכנסה - החוק אושר בועדת הכספים בכנסת. מנכ"ל איגוד החברות, איתן פרנס: "צעד היסטורי למשק החשמל".

כלים
צעירי גרינפיס מפגינים מול משרד האוצר. קרדיט צילום: גרינפיס
צעירי גרינפיס מפגינים מול משרד האוצר. קרדיט צילום: גרינפיס

הצעת החוק מעניקה פטור מתשלום מס הכנסה למי שיפיקו חשמל עד לסכום 24,000 ופטור מניהול ספרים עד לסכום של 99 אלף ש"ח בשנה. הפטור ממס הכנסה יינתן עד לתקופה של 25 שנה פחות יום.

מנכ"ל איגוד החברות לאנרגיה ירוקה לישראל, איתן פרנס מסר: "מדובר בצעד היסטורי למשק החשמל בישראל. מהיום אזרחי ישראל יכולים לייצר על גג הבית חשמל סולארי זול ונקי בפטור ממיסים ומדיווחים".

מזה תקופה ארוכה שגרינפיס פועל להסרת חסם מס הכנסה על אנרגיה מתחדשת, וניהל מאבק ציבורי מול רשות המסים שהמשיך מאחורי הקלעים מול בכירי רשות המסים. אחרי מפגש עם גרינפיס בסוף הקיץ שעבר, הורה שר האוצר כחלון על קיום פגישה בין ארגון הסביבה למנכ"ל המשרד. בתום הפגישה עם המנכ"ל באב"ד, סוכם לבחון את קידום הפטור במס הכנסה ובמע"מ, לצד הנחה בארנונה. בחודש נובמבר האחרון, אושר פטור מגביית ארנונה על מתקנים סולאריים פרטיים, ובחודש מרץ אושר פטור חלקי ממע"מ ליצרני חשמל מתחדש ביתי.

נוסח הצעת החוק אושר אחרי עבודה משותפת של ארגון הסביבה גרינפיס ישראל עם רשות המסים, אחרי מאבק ציבורי שניהל גרינפיס בנושא. "סוף לפארסת המיסוי על השמש", בירך מנהל הקמפיינים של גרינפיס ד"ר יונתן אייקנבאום בדיון, "אחרי יותר משנה של מאבק ציבורי שניהלנו מול רשות המסים שהבשיל לעבודה משותפת מאחורי הקלעים - אושר המתווה היום. הצעד יוכל לחסוך מאות שקלים בהוצאות חשבון החשמל המשפחתי וסכומי עתק למשק, והפוטנציאל הוא עצום: חיבור מאות אלפי גגות לאנרגיית שמש יוכל לספק קרוב לשליש מצריכת החשמל".

"הצעת החוק אושרה בדיוק עם פתיחת ועידת האקלים, והיא חיונית ביותר למימוש התחייבויות ישראל לייצור אנרגיה מתחדשת. אנחנו קוראים לממשלה לא להסתפק בכך ועל שר האנרגיה שטייניץ להביא מתווה סולארי שאפתני שיוכל להציב אותנו על המפה. הגיעה העת להפוך את המשוואה העגומה, בה רק שני אחוזים מהחשמל מיוצרים מהשמש. משנת 2013 הותקנו כ- 200 מערכות סולאריות בלבד בארץ, בזמן שבאוסטרליה למשל חיברו במהלך תקופה זו יותר מ- 500,000 בתים לאנרגיית שמש", כך ד"ר אייקנבאום.