היום יום א' תעלה להצבעה בוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק 'הקלון הכלכלי' של ח"כ מיקי לוי (יש עתיד).

על פי ההצעה יוטלו הגבלות על רכישת אגרות חוב של חברות שביצעו תספורת חוב וכן תלקח השליטה מבעל השליטה המכהן בביצוע תספורת של מעל 20% מגובה החוב. בנוסף, ישועבד חלקו של בעל השליטה בחברות נוספות שבהחזקתו כסוג של "הרמת מסך" בין החזקותיו לטובת נושי האג"ח שלו.

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד): "הצעת החוק נועדה בראש ובראשונה להגן על כספי הפנסייה, קופות הגמל וקרנות ההשתלמות של הציבור אשר חשופות לסיכון גבוה יותר בשנים האחרונות. לא ייתכן כי כספים אלו יושקעו באגרות חוב של מי שלא עמדו בהתחייבויותיהם וביקשו לבצע תספורות.

לאור מגיפת התספורות שכולנו היינו עדים לה בשנים האחרונות, הגיע הזמן להטיל קלון כלכלי המלווה בסנקציות משמעותיות בחוק על מנפיקי אגרות חוב שלא עמדו בהתחייבויותיהם. בעיני, הכרחי להגביל את רכישת האג"ח שלהם על ידי הגופים המוסדיים המנהלים את החסכונות של הציבור כדי שלא לסכן את כספו בידי מי שהוכיח כי אינו ראוי לכך וכן לגבות מהם מחיר כבד עבור התנהלותם הקלוקלת.

כמו כן אין לי ספק כי בעל שליטה שידע שבהליכה לתספורת הוא עלול להפסיד את החברה שבבעלותו, יתומרץ להזרים אליה כספים ולא ימהר לדרוש הסדר חוב. זוהי סנקציה אפקטיבית ומוסרית כאחד.

במקביל הצעת החוק תפסיק את האבסורד שבו בעל השליטה חייב כסף שלא מוחזר לנושים מצד אחד, אך מושך דיבידנטים מהחזקותיו האחרות מצד שני. זוהי חוצפה ממדרגה ראשונה שעלינו כמחוקקים לשים לה סוף".

הצעת החוק נכתבה ביחד עם התנועה לאיכות השלטון.