בתקופת הליווי אנחנו מסבירים לנהגים החדשים שלנו עד כמה חשוב לנהוג בזהירות כדי לשמור על בטיחות. אבל לנהיגה לא אחראית יש עוד השלכות חשובות: הנה כמה עובדות ומספרים על התוצאות הכלכליות של נהיגה לא אחראית.

כלים
ביטוח רכב
ביטוח רכב

שולי מילשטיין

היום בו אחד מקבל מילדיכם רישיון נהיגה תמיד מלא ברגשות מעורבים: מצד אחד מדובר בצעד נוסף של המתבגר שלכם בדרך לעצמאות ואתם מתחילים להבין שהקן אוטוטו מתרוקן. מצד שני, בתום תקופת הליווי הנהג הצעיר שלכם יכול להחליט שכעת, כשהוא האחראי הבלעדי לנהיגתו, הוא יכול לפרוש כנפיים ולסחוט את דוושת הגז. כשאתם עורכים איתו שיחה על חשיבות הנהיגה הזהירה, חשוב להסביר שלמעשה יש גם השלכות כלכליות משמעותיות.

כך למשל, במקרה של נהיגה ושימוש בסלולרי ללא דיבורית, יעמוד הקנס על 1,000 שקלים, והקנס על אי חגירת חגורת בטיחות עומד על 250 שקלים. אם נהג לא מאפשר להולכי רגל להשלים חציה בבטחה הוא צפוי להתמודד עם קנס בגובה 500 שקלים, והקנס על אי ציות לתמרור עצור או יציאה מהרכב ללא אפוד זוהר עומד על 250 שקלים.

מי נתן לך רשיון ילד?

בשונה מההגדרה ״נהג חדש״, המושג ״נהג צעיר״ הוא ביטוי שנמצא בשימוש על ידי חברות ביטוח וחברות השכרת רכב, והוא כולל נהגים מתחת לגיל 24. בתקנות משרד התחבורה הישראלי תמצאו מושג שלישי ״נהג חדש צעיר״, המתייחס לנהג חדש שטרם מלאו לו 24. לא משנה באיזה ביטוי תחליטו לדבוק, בכל המקרים הכוונה היא לאדם בעל רשיון אך ללא ניסיון מרובה על הכביש.

במטרה לצמצם את הנזק העלול להיגרם מנהיגה חסרת ניסיון, מחוייבים נהגים חדשים להציג שלט ״נהג חדש״, מוטלת עליהם מגבלה במספר הנוסעים וחובה עליהם לעבור קורס רענון בשנה החמישית לקבלת הרישיון. כמו-כן, ביצוע עבירה חמורה (נהיגה במהירות מופרזת, חציית מסילת ברזל בדרך לא סלולה, ביצוע עבירה שגרמה לתאונת דרכים, בין היתר), יכולה להוביל לבחינה עיונית (תיאוריה) חוזרת, פסילת רישיון לתקופה מסוימת או חזרה לסטטוס ״נהג חדש״ לשנתיים נוספות שבהן תידרשו לשבת לצידו בכל פעם שיעלה על הכביש.

אם שותים לא נוהגים

בשנת 2014 חלה עליה חדה של 13% במספר הנהגים הצעירים המעורבים בתאונות דרכים הקשורות לאלכוהול או לסמים בהשוואה לשנה הקודמת, כך על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. נהיגה בהשפעת סמים או לאחר צריכת אלכוהול (מעבר לריכוז העולה על 50 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף, או בריכוז העולה על 10 מיליגרם אלכוהול ב-100 מיליליטר של דם) מוגדרת בחוק כעבירה חמורה שהעונש עליה הוא שלילת רשיון, במקרה הרע, וכל זה בלי לדבר על אפשרות הפגיעה הפיזית בעצמם, בחבריהם ברכב או בהולכי רגל ונוסעי רכבים אחרים.

וגם לא מסמסים

בדיון שנערך בוועדת הכלכלה במושב הקודם בכנסת, הציגה המשטרה תוכנית ענישה קיצונית למשתמשים בטלפון סלולרי בזמן הנהיגה, היות והעונש הנוכחי, קנס בגובה 1,000 שקלים וארבע נקודות, לא מייצר מספיק הרתעה בקרב הנהגים. "כולנו חוטאים בנסיעה בהיסח הדעת, כולנו בתוך הטלפונים. אנשים שעסוקים בטלפון חכם בנהיגה – הטלפון החכם הזה הורג אותם. אנחנו רואים הרוגים בתאונות עם טלפון בידיים״, כך אמר ראש אגף התנועה במשטרה, ניצב ירון בארי בדיון.

סע לאט

הגורם לכ-33% מכלל התאונות הקטלניות בהן מעורבים נהגים צעירים הוא מהירות מופרזת, לעומת 7% מכלל התאונות בקרב נהגים בגילאי 25-64. עבירות המהירות המופרזת נחשבות לחמורות יותר מעבירות אחרות באופן כללי ובמיוחד בעבור נהגים צעירים. הקנס הכספי ינוע בין 250 שקלים ל-750 שקלים (במקרה של עבירה ראשונה). נהיגה במהירות של יותר מ-31 קמ״ש מעל המותר בדרך עירונית ו-41 קמ״ש ומעלה בדרך בין עירונית, יכולה להסתיים גם בהגשת כתב אישום לבית המשפט לתעבורה. בנוסף לכך, משטרת ישראל ראשית לשלול את רשיונו של הנהג הממהר לתקופה של 30 יום.

חובת הביטוח

ביום בו מתיישב בעל הרשיון החדש במושב הנהג ברכב המשפחתי, חלה חובה בביטוח נוסף עבורו. עלות הפוליסה לנהג חדש או צעיר גבוהה יותר, בין היתר בגין אחוז תאונות הדרכים בהן מעורבים נהגים צעירים ביחס לאוכלוסיה. את עלות ביטוח הרכב תוכלו להפחית בהפעלתו לפרקי זמן מוגבלים, למשל אם הנהג הצעיר נוהג רק בסופי שבוע, או אם יש במכוניתכם בקרת יציבות ומערכות התרעה.

נהיגה מונעת

כחלק מהניסיון של משרד התחבורה לחנך מחדש נהגים מועדים לפורענות, נוסדו קורסי נהיגה מונעת ונהיגה נכונה. לקורסים הללו נשלחים נהגים שרשמו לחובתם יותר מ-12 נקודות בתקופת הצבירה. כך למשל נהיגה ללא רשיון נהיגה תעלה 8 נקודות, בנוסף לקנס; נהיגה במצב שכרות תגרור צבירה של 10 נקודות; אי עצירה לאחר גרימת תאונה עם נפגע תעלה לנהג 10 נקודות והרשימה עוד ארוכה. קורס נהיגה מונעת עולה כ-214 שקלים, והוא כולל 12 שעות לימוד ובחינה מסכמת בסופן.

ההתרגשות הכרוכה בנהיגה בפעמים הראשונות זכורה לכולם, וחשוב להבהיר את גודל האחריות הנלוות לקבלת הרישיון. כמובן שאין צורך לזרוע פחד ובהלה בקרב הנהגים הצעירים, אך מעט התרעה כנראה תעשה יותר תועלת מנזק. חשוב להסביר לנהגים הצעירים את ההשלכות האפשריות השונות ובכללן הכלכליות לנהיגה לא אחראית, וללמד אותם בצורה ברורה ככל הניתן את יסודות הנהיגה הזהירה.