אלפי ישראלים בגיל הזהב נזקקים למטפלים סיעודיים אשר יטפלו בהם על בסיס יומיומי. טיפול זה ניתן להם בבית במשך כל שעות היום ולעיתים גם בלילה. טיפול סיעודי זה ניתן למטופלים אשר אינם מסוגלים לבצע פעולות פשוטות בעצמם, ואין בקרב בני משפחתם אנשים שיכולים לעזור להם באופן קבוע.

כלים
מטפלת סיעודית
מטפלת סיעודית

בדרך כלל השכרת שירותיהם של מטפלת סיעודית או מטפל סיעודי, נעשה דרך חברות סיעוד שמתמחות בכך, דרך ביטוח לאומי או דרך ביטוחים סיעודיים של חברות ביטוח. על מנת לשכור את שירותיה של מטפלת סיעודית, יש להוכיח שאכן המטופל לא יכול לבצע פעולות שונות שנחשבות הכרחיות לתפקוד. מדובר על פעולות כגון, בישול, ניקיון, אכילה, ניוד, שליטה על סוגריים, מקלחת, ועוד. במקרים רבים המטפלת גם אחראית לקחת אותו למקומות שונים והיא מטפלת בו על בסיס קבוע בבית. במידה ויש צורך בכך, היא גם ישנה בביתו על מנת להשגיח ולהעניק לו טיפול גם בלילה.

בדרך כלל בשביל לבחור מטפלת סיעודית, נוהגת המשפחה גם לבקש המלצות שונות מחברת הסיעוד מולה היא עובדת וגם להיפגש עם המטפלת לפני שהיא שוכרת את שירותיה, הסיבה היא מאוד ברורה, אומנם מי שאמור לקבל טיפול מהמטפלת זה בן המשפחה, אך מי שיעבוד מולה תהיה המשפחה עצמה. היא צריכה לדעת האם היא מקצועית, האם היא מנוסה, האם יצא לה לעבוד בעבר עם מטופלים בסיטואציה דומה, וכן על המשפחה לדעת שהיא יכולה לסמוך עליה ושיש לה איתה כימיה.

כיצד בוחרים מטפלת סיעודית לאנשים בגיל הזהב

כאמור השלב הראשון הוא לפנות אל חברת סיעוד במטרה שזו תקשר בין המטפלות לבין המשפחה. לאחר מכן יש להיפגש עם המטפלת ולהכיר אותה, יש לשוחח איתה וללמוד על הניסיון המקצועי שלה, יש לראות מה הידע שלה בנושא, כיצד היא נוהגת להתייחס ולטפל במטופלים שלה.

הפגישה איתה היא רק חלק אחד בדרך שלנו ללמוד ולהכיר אותה. אנחנו צריכים גם לפנות אל משפחות אחרות, במידה וניתן, אשר היא עבדה אצלן וטיפלה ביקיריהן. כך אנחנו יכולים לקבל חוות דעת, המלצות וביקורות עליה. מן הסתם רצוי מאוד לשמוע יותר ממשפחה אחת, על מנת שנוכל לקבל תמונה מלאה.

כשאנחנו בוחרים מטפלת סיעודית, מומלץ מאוד שנעשה כמין סדר עדיפויות, מה יותר ומה פחות חשוב לנו. עלינו לדעת אילו דברים אנחנו מחפשים ומה אנחנו מבקשים ממנה להבליט. למשל, יש מי שיחשוב שאמינות ודייקנות הן התוכנות החשובות, אחרים יטענו שחשוב להם יותר מסירות לטיפול ולמטופל. עלינו לקבוע מספר פרמטרים שעליהם אנחנו לא מוכנים לוותר בשום פנים ואופן בזמן הטיפול.

נקודה נוספת שחשוב לזכור, טיפול סיעודי הוא לא טיפול רפואי, אנשים במצב סיעודי חווים כל הזמן רגרסיה והמצב שלהם לא יחזור להיות כפי שהיה בעבר. לכן עלינו להשלים עם זה שהטיפול נועד להקל עליהם את החיים ולעזור להם לתפקד ולא לעזור להם להבריא ולכן גם הציפיות שלנו מהמטפלת אמורות להיות בהתאם.