ריצה מהווה את אחד מסוגי הספורט הפופולריים ביותר בקרב אנשים המעוניינים לשפר את הכושר שלהם, לערוך אימונים אירוביים מסודרים לשיפור הסיבולת ולהתחיל לנהל אורח חיים בריא יותר. עם זאת, ידוע שבאמצעות ביצוע שגוי של תרגילים שונים ניתן לפגוע בשרירים או אפילו להסב לגוף טראומה משמעותית. הדבר נכון גם בכל הנוגע לריצה, משום שריצה שאינה נכונה, על משטחים שאינם מתאימים ועם נעליים שאינן מתאימות לכך עשויה לגרום לנזקים חמורים לברכיים ולכל מערכת השלד. לכן, אסור להקל ראש בנושא בחירת נעלי ספורט לריצה.

כלים
נעלי אדידס לריצה
נעלי אדידס לריצה

מותג או לא?

ראשית כל, חשוב לציין שהנעליים צריכות להיות ייעודיות לריצה – לא נעלי עבודה או כל סוג נעל שנראה אולי נוח אך אינו מותאם לפעילות מסוג זה, ובמקרים אלה – עצם המותג עצמו אינו מבטיח בטיחות בריצה. כלומר, נעילת נעלי אדידס שלא הוכרזו כנעלי ריצה למהדרין עשויה לגרום לנזק המצוין לעיל לאחר ריצות ארוכות, גם אם להליכה מהירה הם כן מתאימות. נעליים שמתאימות לריצה צריכות להיות מאופיינות בסוליה מיוחדת וביכולות בלימת זעזועים. החומר אמור היות מספיק נושם, והדרך שבה הנעל "עוטפת" את הרגל צריכה להיות צמודה מצד אחד, אך לא להשפיע על מחזור הדם מצד שני.

מי עשוי לייעץ לכם בנושא בחירת נעל ריצה?

ההחלטה בדבר רכישת נעלי ריצה הינה חשובה ביותר וגם עולה סכומים די גדולים, משום שעדיף לרכוש זוג נעליים ייעודי אחד ולהיעזר בו לאורך תקופה ארוכה מאשר לנסות נעל אחר נעל. בין הגורמים המהימנים המסוגלים לייעץ בצורה אובייקטיבית וחפה מאינטרסים כלכליים נמצא המאמן שלכם בחדר הכושר, שאף יכול להמליץ על אמצעי מיגון נוספים (דוגמת מגני ברכיים) ולתת טיפים חשובים להתחלה בריאה ובטיחותית של אימוני ריצה, הכוללים עלייה הדרגתית בעומס ובאורך הריצות וכיוצא בזה.

מה המותג המועדף?

כיום ניתן למצוא נעלי ריצה המושקים על ידי המותגים המובילים בעולם: נייקי, אדידס, ניו באלאנס ועוד. פעמים רבות הבחירה בזוג נעליים אחד היא אינדיווידואלית וכוללת התנסות אישית, תוך התאמה למידה המיוחדת של הרגל, לרבות רוחב כף הרגל. במקרים מסוימים, נעילת נעלי אדידס כשלעצמה אינה מספיקה ויש צורך בהוספת מדרסים אורתופדיים להתאמה אופטימלית של הנעל לרגל. בסופו של יום, הדרך הטובה ביותר למצוא נעלי ריצה טובות היא מדידה, ולאחר מכן היכרות עם המותג, עם סגנון הנעל ועם צורת העקב והאצבעות שהכי מתאימה לכם. פעמים רבות ניתן לרכוש דגם חדש של אותו מותג לאחר שנעלי הריצה הקודמות עשו את שלהן ויצאו מכלל שימוש. תמיד כדאי לרכוש דגם חדש, משום שהמותגים הגדולים משקיעים הון עתק וזמן יקר של מהנדסים על מנת ליצור את חווית הריצה המושלמת עבורכם.