לאחר שהודיעו כי לא יגבו יותר כספי הורים, הגיעו הגננות להסכם רשמי עם עיריית ת"א-יפו לפיו החל משנה הבאה העירייה תהיה אמונה על הגבייה. לילי פוקמונסקי מנהלת המחלקה לגננות בהסתדרות המורים: "הגננת היא אשת חינוך ולא גזברית. עיריית ת"א היא הסנונית ראשונה והמשמעותית במסגרת המאבק בנושא"

לילי פוקמונסקי
לילי פוקמונסקי

לאחר שלפני מספר שבועות הכריזה מנהלת המחלקה לגננות בהסתדרות המורים לילי פוקמונסקי כי יותר הגננות לא יגבו את כספי הורים, המיועדים לתל"ן (תכניות לימודים נוספת), המורכבת ברובה משעות העשרה וחוגים שונים המתקיימים בגנים, "סל תרבות" הכולל פעילויות העשרה מחוץ לגן, מסיבות כיתתיות וטיולים, הגיעו הגננות להישג משמעותי בנושא. לאחר פגישות ודיונים מול עיריית תל אביב-יפו, נקבע באופן רשמי כי החל משנת הלימודים הבאה (תשע״ח) עיריית תל אביב-יפו היא שתגבה את הכספים ולא הגננות. כאשר כבר השנה (תשע"ז) גופים מטעם העירייה ידאגו לנושא.

על פי חוזר המנכ"ל כיום, הגבייה אמורה להתבצע על ידי "הרשות המקומית או המוסד המנהל". אולם במסגרת ההגדרה העמומה הזו, בלא מעט מהעיריות והרשויות המקומיות בארץ נעשית גביית הכספים על ידי הגננות, שאינן מוסמכות לנושא ושאינן מחזיקות במערכת גבייה סדורה. במחלקה לגננות בהסתדרות המורים יצאו למאבק על מנת להסדיר את הנושא ובמטרה להעביר את הסמכות והאחריות של הגבייה למערכות העירוניות שיוכלו לעשות זאת תחת בקרה וביעילות.

בסיומה של הפגישה שהתקיימה היום (רביעי, 26.10) עם עיריית תל-אביב-יפו שבמסגרתה פועלים כ- 600 גני ילדים, הוחלט כאמור כי מעתה תתבצע הגביה על ידי העיריה בלבד. לדברי לילי פוקמונסקי הסכם זה מהווה סנונית ראשונה וחשובה במסגרת המאבק בנושא. כעת מתכננים במחלקה לפעול גם מול רשויות נוספות בהן נדרשות הגננות לבצע את הגבייה בעצמן.

לילי פוקמונסקי, מנהלת המחלקה לגננות בהסתדרות המורים: "הגננת היא אשת חינוך ולא גזברית והיא אינה פנויה לעסוק בגביית כספים בשם הרשויות המקומיות. לגננת אין את האמצעים הדרושים, לא את התוכנות הרלוונטיות ולא את מערך הגבייה לביצוע גביה שכזו, במיוחד לאור העובדה שישנה דרישה להחתים כל הורה והורה על טפסי הסכמה לכל תשלום. תחום זה חייב להיות מוסדר ומנוהל על ידי הרשות המקומית, ויפה שעה אחת קודם. ניהול כספי תקין הינו אינטרס משותף של ההורים, הגננות וכל מערכת החינוך."