המשרד להגנת הסביבה ביצע פעילות פיקוח על 27 ארובות בחמישה מפעלים בחיפה, בכל המפעלים נמצאו ליקויים וייפתחו נגדם הליכי אכיפה

כלים
ארובה במפעל חיפה כימיקלים שחורגת מנוהל הדיגום. צילום כאמל קזאמל, המשרד להגנת הסביבה
ארובה במפעל חיפה כימיקלים שחורגת מנוהל הדיגום. צילום כאמל קזאמל, המשרד להגנת הסביבה

ח"כ זאב אלקין, השר להגנת הסביבה: "אני רואה בחומרה רבה את החריגות שנתגלו במפעלים. זו הסיבה שהנחיתי את סגן השר ואת מנכ״ל המשרד לתת דגש על ביקורי שטח כולל ביקורי פתע, במיוחד במפרץ חיפה, כדי שבעלי המפעלים יבינו שלא משתלם לא לעמוד בדרישות שנקבעו על ידי החוק ולזהם. מרגע שנכנסתי לתפקיד הבהרתי שלא נגלה סובלנות כלפי מזהמים ולכן נמצה את הדין עם מפרי החוק שממשיכים לסכן את התושבים באזור חיפה"

ישראל דנציגר, מנכל המשרד, עם תחילת הדיגום צילום - חיים אלבז

ישראל דנציגר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה: "אנחנו ממשיכים להגביר את פעילויות הפיקוח והאכיפה שלנו, במטרה לאתר ולמנוע זיהומים וסיכונים לציבור, ולפעול ביד חזקה ונחושה להסירם. כל הפרה שנמצא תטופל מיידית באופן החמור ביותר. העלייה בכמות הבדיקות בארובות שביצענו בשנת 2015 נובעת מהגברת הפיקוח על מפעלי מפרץ חיפה, ואנחנו ממשיכים בקו זה, בכל רחבי המדינה" == המשטרה הירוקה ונציגי מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה יצאו ביום ה' האחרון לפעילות פיקוח ואכיפה ממוקדת לבדיקת תקינות ארובות במפעלים באזור מפרץ חיפה, לבדיקת עמידה בנהלים שניתנו בהיתרי הפליטה או ברישיון לעסק.

בפעילות, בהובלת מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, ובהשתתפות סגן השר, ח"כ ירון מזוז, נבדקו 27 ארובות בחמישה מפעלים: חיפה כימיקלים, כרמל אולפינים, גדיב, גדות מסופים וש.ח. אלחלד.

לאחר ניתוח ראשוני של הביקורות שבוצעו נמצא כי אכן נמצאו ליקויים רבים ברוב הארובות שמופו כחשודות ונבדקו, וכן נמצא כי כל חמשת המפעלים מפרים את תנאי היתר הפליטה או תנאים נוספים לרשיון העסק בנושא של התאמת ארובותיהם לנוהל.

המשרד להגנת הסביבה יפתח בהליכי אכיפה נגד המפעלים המפרים, לרבות הטלת עיצומים כספיים (לפי סעיף 53 לחוק אוויר נקי), וידרוש את תיקונם המידי של הליקויים.

יצוין, כי רשימת המפעלים והארובות שנבחרו לפעילות גובשה בקפידה מתוך רשימה רחבה יותר של יותר מ-200 ארובות באזור המפרץ, תוך מתן דגש לארובות שלגבין קיים חשד של אי עמידה בהוראות נוהל הדיגום של המשרד. כלומר – אינן מאפשרות ביצוע דיגום תקני לפי נוהל הדיגום, כך שעלולה להיווצר בעיה בעת הפיקוח והאכיפה במשרד על רמות הפליטה של מזהמי אוויר מארובות אלה.