השוטר עצר אתכם בצד הכביש בטענה שביצעתם עבירה תנועה. האם יש טעם לנסות לשכנע אותו לבטל את הדו"ח ומה ההשלכות? אספנו עבורכם 10 המלצות חשובות להתנהלות נכונה מול שוטרי התנועה, שימנעו מכם סיבוכים והאשמות מיותרות:

כלים
 עו"ד אילון אורון
עו"ד אילון אורון

שוטר מורה לכם לעצור, להמשיך או לציית להוראותיו?

אתם נוסעים בכביש, כשלפתע שוטר מסמן לכם בידו לעצור. האם להתעלם ולהמשיך בנסיעה? הרי תוכלו לטעון שלא שמתם לב.

התעלמות עלולה לגרום להאשמתכם בעבירה של אי ציות להוראת שוטר. בדו"ח שיינתן יכול השוטר להעלות טענות לפיהן הבחנתם בו והתעלמתם. כך למשל יכול השוטר לטעון כי האטתם לפני שחלפתם על פניו ומיד אחר כך האצתם.

מהירות מופרזת לעולם תקפה?

שוטר עצר אתכם בגין נהיגה במהירות מופרזת והראה לכם על צג מכמונת המהירות כי נסעתם במהירות גבוהה מהמותר. האם אתם חייבים להודות בכך? המספר שמופיע על הצג אינו בהכרח המהירות שבה נסעתם. יכול כי השוטר ננעל על רכב בנתיב המקביל, או כי המכשיר כלל אינו תקין.

אל תתנדבו להודות בביצוע העבירה. הודעה כזו עלולה לגרום לכך שתורשעו בדין, גם אם יוכח במשפט שהמכשיר לא הופעל כנדרש. בנוסף, טוב לדעת כי באכיפה באמצעות אקדח לייזר, על השוטר להציג בפניכם את טווח המכשיר בו נקלטתם (עד 300 מטרים). אם השוטר לא יעשה כן, זו יכולה להיות עילה לביטול הדו"ח.

להודות בעבירה שמיוחסת לכם?

שוטר האשים אתכם בעבירה של אי מתן זכות קדימה על פי תמרור עצור. בגיליונכם יש עונש על תנאי בגין עבירה דומה. האם כדאי להודות, להסביר לשוטר שיש לכם עונש מותנה ולבקש ממנו לוותר לכם?

אם תאמרו לשוטר שהעבירה מפעילה עונש מותנה, סביר להניח כי הוא ידאג לרשום זאת, כדי שהתובע לא ישכח לבקש את הפעלתו. בנוסף, עלול השוטר לרשום כי הודיתם בפניו, כך שלא תוכלו להיחלץ מהרשעה בבוא העת.

כדאי לנסות לשכנע את השוטר לבטל את הדו"ח?

השוטר לקח את רישיון הנהיגה ורישיון הרכב והתחיל למלא את הדו"ח. האם יש טעם לנסות להוכיח לו שלא ביצעתם את העבירה? אם יש לכם טענת הגנה ואתם כובשים אותה, לא תזכו לאמונו של בית המשפט בבוא העת, כשתטענו אותה מול השופט. הכחשת העבירה צריכה להיות מיידית.

נניח כי השוטר טוען שלא צייתם לחץ המסומן בכביש. לטענתכם סימון החץ היה מכוסה בחול. אם תציגו את טענתם בפני השוטר והוא יבחר להתעלם ממנה, טובים מאוד הסיכויים שהשופט יעדיף את עדותכם ויזכה אתכם. כמובן, אם תקליטו או תסריטו את תגובתכם זו תהייה ראיה ניצחת ומנצחת!

חובה לחתום על הדו"ח?

השוטר מבקש שתחתמו על תגובתכם בדו"ח, אבל אתם מבחינים שהשוטר רשם רק כי ביקשתם שיוותרו לכם ולא ציין כי הכחשתם את ביצוע העבירה. האם עדיין חובתכם לחתום?

אין חובה כזאת. כדאי לבדוק מה השוטר רשם מפיכם ואף לבקש ממנו לקרוא זאת בקול רם, כדי לוודא שהוא לא צנזר את הדברים שאמרתם לטובתכם והסתפק ברישום האמירות שיש בהן כדי להפליל אתכם- וכמובן תסריטו או תקליטו!

מדוע חשוב לבקש את פרטי כל השוטרים שנכחו במקום?

שוטר רשם לכם דו"ח, ואתם סבורים שהוא לא מוצדק. ליד השוטר עמדו בעת רישום הדו"ח שני שוטרים נוספים, אך השוטר לא רשם את פרטיהם. האם כדאי לדרוש מהשוטר לציין בדו"ח את פרטי חבריו?

זו זכותכם לדרוש את רישום פרטיהם של השוטרים הנוספים, שבהם תוכלו להיעזר בעת הצורך, כעדים. אם השוטר יימנע מרישום פרטיהם, הדבר עשוי לשמש לטובתכם בעת המשפט.

האם חובה להגיע לשימוע?

נעצרתם בגין עבירת מהירות חמורה. השוטר לקח את רישיונכם וזימן אתכם לשימוע אצל קצין משטרה, כדי שיחליט אם לפסול את רישיונכם ל-30 יום. האם חייבים להגיע לשימוע? ואם לא מגיעים, האם אפשר לשלול את הרישיון בהיעדרכם?

אינכם חייבים להתייצב בפני הקצין, אבל בנסיבות כאלו יהיה הקצין מוסמך לשלול את רישיונכם בהיעדרכם. אם תנהגו ברכב לאחר החלטת הקצין, ייחשב הדבר לנהיגה בזמן פסילה.

האם חובה לבצע בדיקת נשיפה?

שוטר עוצר אתכם ביציאה ממגרש חנייה סמוך לפאב בו ישבתם, מריח ריח של אלכוהול מפיכם ומבקש מכם להיבדק בבדיקת נשיפה. האם אתם חייבים להסכים?

כן. על פי תיקון לחוק אין צורך להוכיח חשד של נהיגה בשכרות בכדי לחייב אתכם להיבדק בבדיקת נשיפה והסירוב להיבדק דינו כנהיגה בשכרות. זכרו, לא צריך להיות שכור בכדי להיות מורשע בנהיגה בשכרות – די בכך שכמות האלכוהול בגופך עולה על המותר ואם אתה נהג חדש או נהג רכב ציבורי די בטיפת אלכוהול בכדי לגרום להרשעתך בדין.

מדוע לא כדאי להתווכח עם שוטר תנועה?

שוטרת בצומת מורה לכם להמשיך ישר ואוסרת עליכם לפנות שמאלה בשל עבודות בכביש. אתם מבקשים להגיע לבית שנמצא מטרים מהכביש והעבודות אינן מונעות זאת. מתפתח דין ודברים, שבסופו השוטרת מתעצבנת ורושמת דו"ח בגין אי ציות להוראת שוטר. האם הדו"ח מוצדק?

ויכוח עם שוטר תנועה מפריע לעבודתו ולכן מוצדק לראות בוויכוח עצמו עבירה של אי ציות.

יש סיכוי לזיכוי גם בעבירת תנועה בה מעורבת ניידת משטרה

ניידת משטרה עוצרת אתכם. השוטר יוצא ממנה וטוען שלא נתתם לו זכות קדימה, לפי הוראת תמרור עצור ולכן הוא נאלץ לבלום. האם יש לכם בכלל סיכוי?

דווקא כשהשוטר טוען שהפרתם את זכות הקדימה שלו עצמו ולא של נהג אחר, הסיכויים שלכם במשפט גדולים בהרבה, משום שבמצב כזה השוטר אינו אובייקטיבי אלא מעורב. חשוב כמובן שתכחישו את ביצוע העבירה, אם אומנם לא ביצעתם אותה. תציינו שלא שמעתם חריקות בלמים ואף תדגישו שהשוטר לא סטה מקו נסיעתו, אם אמנם כך אירע. כיוון שהשוטר מעורב בעצמו באירוע, בית המשפט לא יעדיף את עדותו על עדותכם.

עו"ד אילון אורון הוא מומחה לדיני תעבורה, מחבר האנציקלופדיה לתעבורה