חוו"ד מקצועית למשרד החינוך: לעצור לאלתר הקמת בי"ס יסודי על חורשת העמל ברמה"ש מקל נוסף בגלגלי תוכניתו של ראש העיר רמת השרון, אבי גרובר, לכרות את חורשת העמל: חוות דעת מקצועית של המומחה ד"ר שי כנעני, לשעבר מנהל אגף מיפוי ותכנון במשרד החינוך, קובעת במפורש כי"אין לבנות בית ספר יסודי חדש בחורשת העמל".

חורשת העמל ( צילום: עמית גירון)
חורשת העמל ( צילום: עמית גירון)

חוות הדעת הוגשה למשרד החינוך, ולפיה במידה ויש צורך בבית ספר יסודי נוסף בעיר, הרי שראוי לבחון השמשה של מבנה חטיבת הביניים נווה מגן, אשר נסגרה בשנת 2002 בשל מחסור בתלמידים וכיום משמשת את העירייה כמשרדים "אין לבנות בית ספר יסודי חדש בחורשת העמל. המיקום אינו מתאים, המגרש אינו עונה לתקנים של משרד החינוך ובנייה כזו תהיה הוצאה כספית מיותרת של כספי ציבור", קבע ד"ר כנעני במסגרת המאבק נגד כריתת חורשת העמל ברמת השרון שמוביל ארגון משמר החורשה, פנה השבוע עו"ד תום סטרוגו ממשרד עו"ד סטרוגו הראלי במכתב למנהל אגף מיפוי ותכנון במשרד החינוך, גנאדי קמנצקי, בו ביקשו את התערבותו המיידית "כדי לעצור לאלתר כל מהלך נוסף לבנייה של בית ספר יסודי חדש בחורשת העמל, בכדי למנוע נזק קשה וחסר תקנה".

במכתבו הסביר עו"ד סטרוגו כי מובילי המאבק פנו למומחה, ד"ר שי כנעני, אשר עבד במינהל הפיתוח של משרד החינוך כ- 33 שנים במגוון תפקידים בכירים, לקבלת חוות דעת בעניין הצורך בבית ספר יסודי ממלכתי נוסף ברובע הדר שברמת השרון.

ד"ר שי כנעני בחן את הנושא באופן מקיף והתייחס בחוות דעתו שהוגשה למשרד החינוך ל-3 שאלות עיקריות, אשר בסופן קבע נחרצות כי אין מקום לבנות בי"ס יסודי חדש בחורשת העמל. השאלות אליהן התייחס: 1. שאלת הנחיצות של בית ספר נוסף בעיר; 2.

שאלת התאמתה של חורשת העמל למיקום הרצוי לבית ספר יסודי; 3. שאלת ההתאמה של השטח בחורשת העמל לקריטריונים לבניית בי"ס.

1. לעניין הנחיצות של בית ספר נוסף ברובע הדר: לדברי ד"ר כנעני, הגידול הצפוי במהלך שש שנות הלימודים הקרובות הוא ב-63 תלמידים ובארבע כיתות, גידול שאינו מצדיק בנייה של ביה"ס יסודי נוסף באזור זה של העיר. ד"ר כנעני הוסיף כי ניתוח התפלגות הכיתות והתלמידים בתחזית העירייה מעלה תהיות באשר לפיזור הכיתות והתלמידים ברמת השרון. מצד אחד בית ספר הדר מתוכנן לגדול ולצמוח ומצד שני יש בתי ספר אחרים שאמורים להצטמצם. לסיכום, קבע ד"ר כנעני, כי ברור מתוך הנתונים שאין צורך לבנות בית ספר יסודי נוסף בקרבה מיידית לבתי הספר אמירים, הדר ואוסישקין.

1. לעניין התאמתו של המיקום בחורשת העמל לצורך בכיתות נוספות: ד"ר כנעני השיב כי "בהתבסס על הגיון גיאוגרפי של פריסת מוסדות חינוך בעיר בהשוואה לפריסת מקום מגורי התלמידים, על תחזית העירייה [...] לגבי מספר הכיתות והתלמידים בכל אחד משלושה בתי הספר הקרובים לחורשת העמל ועל הצורך בחסכון בכספי ציבור ובמחסור עקרוני בקרקעות ציבוריים אני מגיע למקסנה שאין צורך לבנות במיקום זה בית ספר נוסף". 1. לעניין התאמת השטח בחורשה, לקריטריונים לבניית בית ספר: ע"פ חוות הדעת בתכנון בי"ס יסודי יש להקצות מגרש בן חצי דונם לכיתה. לפיכך, אם מתכוונת העירייה לבנות בית ספר יסודי בן 12 כיתות אזי יש צורך במגרש בן 6 דונם; לבית ספר יסודי בן 18 כיתות יש צורך במגרש בן 9 דונם, ולבית ספר יסודי בן 24 כיתות יש צורך במגרש בן 12 דונם. לפיכך, קבע ד"ר כנעני, כי המגרש המיועד בחורשת העמל, שהינו בשטח של כ-4 דונם, אינו מספיק לבניית בית ספר יסודי.

להשמיש את מבנה חטיבת ביניים נווה מגן – ולמנוע בזבוז כספי ציבור ע"פ חוו"ד, במידה ויש צורך בבית ספר יסודי נוסף בעיר, הרי שראוי לבחון השמשה של מבנה חטיבת הביניים נווה מגן, אשר נסגרה בשנת 2002 בשל מחסור בתלמידים.

המבנה משמש כיום את משרדי העירייה, "וראוי להשמישו כבית ספר יסודי לטובת מערכת החינוך".

חוות הדעת מציינת כי השמשה כזו תהייה שימוש נכון ויעיל במבני חינוך שבנייתם תוקצבה על ידי משרד החינוך. בית ספר נבנה מתקציבי פיתוח של משרד החינוך והיעוד הראשון שלו הוא לשמש כבית ספר. שימוש במבנה למטרות אחרות משמעו הסטה של תקציבי הפיתוח של משרד החינוך, הסטה שאינה מקובלת על ידי משרד החינוך. מהיבט זה, בנייה של בית ספר יסודי נוסף בחורשת העמל משמעו תקצוב כפול של מוסדות חינוך ובזבוז כספי ציבור.

ד"ר כנעני הבהיר בנוסף כי אין כל הצדקה לבניית בית ספר יסודי נוסף בחורשת העמל כדי להקטין את מספר הכיתות בבתי הספר אוסישקין, הדר ואמירים. לדבריו, אם וככל שזו מטרת העירייה, אזי אין לה כל בסיס והצדקה. מדובר בבנייה שיש בה בזבוז משאבי ציבור הן בכסף והן בניצול לא יעיל של שטחי ציבור.

לפיכך, סיכם ד"ר כנעני את חוות דעתו, וקבע באופן הנחרץ ביותר כי "אין לבנות בית ספר יסודי חדש בחורשת העמל. המיקום אינו מתאים, המגרש אינו עונה לתקנים של משרד החינוך ובנייה כזו תהייה הוצאה כספית מיותרת של כספי ציבור" איל תור, תושב העיר הפעיל במאבק למען הצלת חורשת העמל, אמר: "חוות דעת המומחה חוזרת ומוכיחה שבית הספר בהדר לא נחוץ, שהמיקום בחורשה לא מתאים, ושגודל השטח לא תואם את דרישות משרד החינוך. אין ספק שמדובר בהליך קבלת החלטות לקוי שכולל אי הבאת הנושא לדיון במועצה והתעלמות בוטה מהתנגדות התושבים, תוך אפלייתם ביחס לתושבים משכונות אחרות. זו דוגמה לאופן התמוה שבו מתקבלות החלטות בעירנו גם בנושאים אחרים שאינם מוכרים וידועים".

ארגוני הסביבה שותפים למאבק חורשת העמל, בה למעלה מ-150 עצים, היא הריאה הירוקה היחידה במרכז האורבני של רמת השרון ואחת משתי החורשות הגדולות האחרונות ברמת השרון. החורשה מהווה בית קבוע וחסר תחליף לקיפודים, חרדונים, עטלפי פירות, נקרים, יונקי דבש וציפורי אדום-חזה, והיא יעד פופולרי לטיול ופנאי בקרב ילדים ומבוגרים העיר. ארגוני הסביבה הארציים, ובראשם מגמה ירוקה ואדם טבע ודין, כבר הצטרפו לפניית התושבים לראש העיר וביקשו ממנו להיפגש עימם ולשוחח על החלופות לכריתת החורשה.