פסק דין לפינוי כנגד מפעל רהיטים בשטח של כ-1,700 מ"ר שהוקם ללא היתר על אדמות מדינה במושב סגולה, בעקבות תביעה של רשות מקרקעי ישראל, הביא לפינויו של המפעל על ידי הבעלים

כלים
המפעל הבלתי חוקי שהשתרע על פני 1.7 דונם כלל חמישה מבנים גדולים, בהם אולם תצוגה לרהיטים, נגריה ומחסני עצים
המפעל הבלתי חוקי שהשתרע על פני 1.7 דונם כלל חמישה מבנים גדולים, בהם אולם תצוגה לרהיטים, נגריה ומחסני עצים

מדובר על מפעל שהוקם על קרקע המיועדת לחקלאות, בנחלה במושב סגולה אשר בעל הנחלה עשה בה שימוש חורג ללא כל היתר מרשות מקרקעי ישראל והקים בה מפעל רהיטים שכלל נגריה, אולם תצוגה, מחסנים ועוד. בעקבות הליכים משפטיים, התקבל פסק דין המחייב את בעל הנחלה להפסיק את השימוש הלא חוקי בקרקע ולהשיב את אדמת המדינה לקדמותה.

בחלוף התקופה שהוקצבה, לאחר שלא הופסק השימוש החורג פנו פקחי רמ"י והתריאו בפני בעל הנחלה כי הוא צפוי לפינוי ותשלום הוצאות פינו גבוהות. בסופו של דבר בעל הנחלה ביצע פינוי עצמי מלא של כלל המבנים בעסק, הציוד והסחורה והשיב את הקרקע לקדמותה

המפעל הבלתי חוקי שהשתרע על פני 1.7 דונם כלל חמישה מבנים גדולים, בהם אולם תצוגה לרהיטים, נגריה ומחסני עצים, הוקם במושב סגולה, צפונית לקרית גת במועצה האזורית יואב. המפעל הוקם בתוך נחלה חקלאית בתחום המושב - שטח המיועד לשימוש חקלאי בלבד.

מפקחי רשות מקרקעי ישראל, הפועלים לשמירה על קרקעות המדינה ברחבי הארץ, שזיהו את ההפרה בשטח, הזהירו את בעל הנחלה כי הוא מפר את החוזה וכי הוא מבצע בקרקע שימוש החורג מייעוד ההקצאה - חקלאות. המפקחים הבהירו כי אם הקרקע לא תפונה הוא יהיה חשוף לתביעות כספיות ואף ישקל ביטול החוזה עימו.

למרות האזהרות ופעולות האכיפה שננקטו נגדו, נמנע בעל הנחלה מלפנות את הנגריה מהשטח ולהחזיר את השטח לשימושו החוקי כקרקע לחקלאות.

בעקבות זאת הגישה רשות מקרקעי ישראל תביעה בה נדרש בעל הנחלה לפנות את העסק כולו מהשטח. פסק הדין שהתקבל חייב אותו להפסיק את השימוש החורג בקרקע, אך בחלוף התקופה הוא לא פינה את הקרקע כנדרש וניסה לדחות את בצוע פסק הדין, אך הוא נתקל בהתנגדות של רשות מקרקעי ישראל. המפקחים הודיעו למפר כי אם לא יבצע את פסק הדין הוא יבוצע בהליך הוצאה לפועל, והוא יהיה חשוף לתביעות נוספות, לרבות תביעות להחזר עלויות הפינוי לקופת המדינה.

משנוכח בעל הנחלה כי רשות מקרקעי ישראל עומדת על קיום פסק הדין במלואו ומתעתדת לפנות להליך הוצאה לפועל כנגדו, הוא נאלץ לפנות בעצמו את כל 5 המבנים, לרבות פינוי כל הציוד, הסחורה הרבה, כלי העבודה מהמקום וניקוי כלל השטח, על מנת להימנע מתביעות לתשלום עלויות הפינוי וביזיון בית המשפט.

בתיאום ובליווי צמוד של מפקחי רמ"י ובאמצעות ציוד הנדסי ומכני שהביא בעל הנחלה על חשבונו, בפינוי מסובך שארך מספר שבועות, הוא פינה את כל המבנים, הסחורה והציוד מהמקום, ניקה את השטח והשיב אותו לקדמותו לצורך שימוש חקלאי.

"מפקחי רמ"י שפועלים לשמירה על אדמות המדינה נתקלים לא אחת בבעלי נחלות במושבים המפרים חוזים עם הרשות ופועלים בניגוד לדין כאשר הם עושים שימוש חורג בקרקע כדי לגרוף ממון לכיסם על חשבון הקרקע הציבורית. חשוב לציין כי בעקבות פעילותם הנחושה של המפקחים, בעל הנחלה אכן ביצע בסופו של דבר את הפינוי במלואו ועל חשבונו. נמשיך לפעול נאמנה בשמירה על הקרקעות הציבוריות", אמר יואב ששון, מנהל מרחב ירושלים בחטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל.