ראש עיריית רמת השרון, אבי גרובר, מתכנן לכרות את חורשת העמל – החורשה הגדולה האחרונה במרכז העיר. אבל ראש העירייה לא קיבל היתר מפקידת היערות לכרות את החורשה או חלק ממנה, והפקידה כתבה לתושבים המתנגדים לכריתת החורשה: "הרשות אינה פטורה מחוק הגנת האילנות ומחויבת להגיש בקשות לכריתה של העצים ולקבל רישיון כדין מפקיד היערות של השרון". כריתה בלא היתר היא עבירה פלילית

כלים
 חורשת העמל. צילום: עמית גירון.
חורשת העמל. צילום: עמית גירון.

תקווה חדשה לחורשת העמל: פקידת היערות, ענבר אשכנזי, כתבה לתושבי רמת השרון הנאבקים נגד כריתת חורשת העמל כי לראש העיר, אבי גרובר, אסור לכרות את החורשה בלא היתר כריתה. עד כה לא ניתן היתר לכריתת חורשת העמל, וככל הידוע גם לא הוגשה בקשה לקבלת היתר כזה, וזאת, למרות שגרובר הודיע מספר פעמים לתושבים ולתקשורת שבכוונתו להקים בית ספר במקום החורשה.

במכתב ששלחה אשכנזי לתושבים נאמר: "הרשות אינה פטורה מחוק הגנת האילנות. על כן היא מחויבת להגיש בקשות לכריתה של העצים ולקבל רישיון כדין מפקיד היערות של השרון, יעקב ארק. גם לאחר קבלת הרישיון חלים 14 ימים שבהם על המבקש לכרות עצים לפרסם את הרשיונות וניתן להגיש ערר על החלטת פקיד היערותלמטה הארצי בקק"ל. "

אשכנזי אף הדגישה בפני התושבים: "במידה ומתבצעות עבודות ללא רישיונות יש להודיע לנו בדחיפות ואנו נוציא צו הפסקת עבודה ."

יש לציין כי לפי חוק פקודת היערות, כריתת עצים ללא היתר מהווה לכאורה עבירה פלילית שדינה עד שלוש שנות מאסר או קנס כספי גבוה.

"משמעות הודעת פקידת היערות היא ברורה: ראש העיר גרובר אינו יכול לכרות כרגע את חורשת העמל. אנו נמשיך במאבק כדי לשמר את אחת הריאות הירוקות האחרונות בגוש דן", אומר האדריכל עופר מיארה, תושב רמת השרון ופעיל ב"משמר החורשה".

150 עצים, קיפודים ועטלפים

חורשת העמל, ששטחה כ-11 דונם וגדלים בה למעלה מ-150 עצים, היא הריאה הירוקה היחידה במרכז האורבני של רמת השרון ואחת משתי החורשות הגדולות האחרונות ברמת השרון. החורשה מהווה בית קבוע וחסר תחליף לקיפודים, חרדונים, עטלפי פירות, נקרים, יונקי דבש וציפורי אדום-חזה, והיא יעד פופולרי לטיול ופנאי בקרב ילדים ומבוגרים העיר.

עיריית רמת השרון מתכננת להקים בית ספר במקום החורשה שתיעקר, למרות שבאותו רובע כבר קיימים שלושה בתי ספר ולמרות שמחסור בבתי ספר קיים דווקא באזורים אחרים לגמרי של רמת השרון, כמו מורשה וצפון העיר. הקמת בית ספר נוסף במרכז רמת השרון בהכרח תחמיר את עומסי התנועה הכבדים ברמת השרון ובסביבותיה.

מאות תושבי העיר ופעילי "משמר החורשה" קיימו לאחרונה הפגנה מול בניין העירייה בה קראו לראש העירייה "רד מהעץ". בין המפגינים היו גם ילדות וילדים רבים, שנשאו שלטים: "איפה נשחק?", ו"ריאות ירוקות הן חמצן". במסגרת מאבקם הגיעו פעילי הארגון לישיבת מועצת עיריית רמת השרון ועוררו דיון סוער על תוכנית הכריתה, שהופסק לאחר שפקחי העירייה סילקו אותם מהבניין. במקביל נפתחה קבוצת פייסבוק תחת הכותרת "להציל את חורשת העמל", שמונה כבר מעל 500 חברים ונוסחה עצומה שאספה כבר למעלה מ-1,000 חתימות.