ח"כ אחמד טיבי: "על הממשלה להכין תכנית רב-שנתית לחיזוק כלכלי של המגזר הערבי ולהגדיל משמעותית את התקציב להגדלת הצמיחה במגזר כבר בתקציב 2017-2018"

כלים
ח"כ איימן עודה (יו"ר הרשימה המשותפת)
ח"כ איימן עודה (יו"ר הרשימה המשותפת)

צמיחה כלכלית בחברה הערבית תחזק את המשק הישראלי כולו, תצמצם את ממדי העוני ותגדיל את ההכנסה לנפש של כלל אזרחי ישראל. אלו מעט מהדברים שעלו היום (ג') בישיבה מיוחדת של ועדת הכספים שעסקה בצורך ובדרישה להקים אזורי תעשייה בישובים הערביים.

את הדיון יזם והוביל, ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) בברכתו של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) ובשיתוף עם ארגון 'מוסאוא' לזכויות הערבים בישראל. טיבי שניהל את הישיבה פתח ואמר ש"קיים צורך להקמה ושדרוג מיידיים של אזורי תעשייה ביישובים הערביים, בין היתר, על-מנת להוסיף מקומות עבודה חדשים ולצמצם את ממדי העוני במגזר הערבי". טיבי קרא למשרדי האוצר והכלכלה "לקדם תכנית רב-שנתית לפיתוח היישובים הערביים ואזורי התעשייה בהם יחד עם תקצוב 12 המנהלות של אותם אזורי תעשייה שאמורות לקום".

טיבי קרא לממשלה "לקדם תכנית הוליסטית למלחמה בעוני תוך התמקדות בשני היבטים: תעסוקה בחברה הערבית בכלל ושל נשים ערביות בפרט וכן בניית אזורי תעשייה חדשים, שדרוג אלו הקיימים והבטחת רמת השתתפות נאותה במנהלות אזורי התעשייה הקיימים". עוד קרא טיבי לממשלה "להציב יעדים ברורים להפחתת העוני, להבטחת חקיקה ומימון לתכניות מתאר ותכנון מפורט לקידום הקמת אזורי תעשייה בתוך היישובים הערבים ולהסרת חסמים".

רכז תעשייה ומסחר באגף תקציבים באוצר, אמיר רשף: "בשנים האחרונות הקצתה הממשלה קרוב ל- 600 מיליון ₪ לאזורי התעשייה ביישובי המיעוטים. בנוסף, עשינו שינויים כדי להאיץ את התכנון ולחזק את הוועדות המקומיות כדי להסיר חסמים לפיתוח אזורי תעשייה. למרות הקשיים הרבים אנחנו נמשיך לנסות לסייע ליישובי המיעוטים".

מנהל מינהל אזורי פיתוח במשרד הכלכלה, יגאל צרפתי: "יש חשיבות לאזורי תעשייה כך שיאפשרו פיתוח כלכלי. התכנון והפיתוח צריכים לשלב בין צרכי התעשייה לצרכיי האוכלוסייה. אנחנו מזמינים את הוועדה להמשיך ולהיות עמנו בקשר על-מנת לעשות זאת באופן המיטבי".

ח"כ איימן עודה (הרשימה המשותפת) קרא לראשי הרשויות מהמגזר הערבי שהשתתפו בדיון לצאת למאבק ציבורי. עודה: "התפיסה של האוצר היא של 'כסף טוב' ו'כסף פחות טוב' ו'הפחות טוב' זה רווחה, בריאות, כסף שלא חוזר למדינה, שלא מושקע כמו התעסוקה שחוזר דרך המיסים. הדברים הסוציאליים שכה חשובים לחברה שלנו נחשבים כלא טובים בעיני האוצר. אבל דווקא אחד הדברים שהם בבחינת Win Win Situation, שזה פיתוח אזורי תעשייה בייחוד כאלו שהם עתירי ידע, היי-טק, שאמורים להיחשב 'כסף טוב' שיניב מיסים והכנסות למדינה לא מפותחים ע"י המדינה. וזה מה שאנחנו דורשים להגברת התעסוקה במגזר ובמיוחד של נשים ערביות שכל הזמן מדברים עליה. שינויים קוסמטיים לא יועילו כאן ולכן נדרש מאבק ציבורי, מאבק ברחובות על-מנת לשבור את תקרת הזכוכית בנוגע לצמיחה ופיתוח בחברה הערבית".

ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת): "נדרשת אפלייה מתקנת על מה שלא קיבלנו משך שנים ארוכות. אם יפתחו אזורי תעשייה ביישובים הערביים, לא נזדקק עוד לתכניות הבראה שאינן מועילות דבר ושמשמעותן פחות שירותים לתושבים, כי נועדו בעיקר לאיזון תקציבי ולתשלום משכורות".

ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני): "נקודת המוצא היא שההכנסה לנפש במגזר הערבי היא רק 40% מהציבור היהודי והיעד הוא סגירת הפער האדיר בין שני המגזרים האלה העומד על 60%. ההשקעה באזורי התעשייה היתה תורמת לסגירת הפער והתוצר של כלל מדינת ישראל היה עולה ב- 12% והיה משנה את מעמדה של ישראל בעולם. ההכנסה של כל אזרחי ישראל היתה עולה ב- 4,000 דולר בשנה. על-מנת שזה יקרה, שיעור הצמיחה במגזר הערבי צריך להיות פי 2 לאורך זמן מאשר במגזר היהודי ואין סיכוי שזה יקרה לפי התכניות הקיימות". ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני): "אין למדינה תכנית, לא ליהודים ולא לערבים, ולכן המצב הוא קשה. אין תכנית לאומית לתעסוקה והבעיה העיקרית, ששום מפעל רציני לא יקום באזורים אלו ללא השקעה של המדינה בתשתיות".

ח"כ עפר שלח (יש עתיד): "צריך לראות את העניין בפריזמה לא של איך הרשויות ייראו עוד כספי ארנונה מאזורי התעשייה אלא את האינטרס של מדינת ישראל בצמיחה ובפריון של המגזר הערבי שנמצא בפיגור מול אלו של המגזר היהודי. המודל של חיים ביחד צריכים להתחיל דרך צמיחה משותפת ובאזורי תעשייה".

ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת): "זהו עוול היסטורי שהיישובים הערביים עד היום בלי אזורי תעשייה. אין תכנית אסטרטגית לפיתוח בתוך היישובים הערביים".

ח"כ באסל גטאס (הרשימה המשותפת): "נדרשת חלוקה צודקת של ההכנסות ובמקום ההתנצלות של נתניהו צריכה לבוא השקעה ממשית, שהאפקט שלה ישפיע הרבה יותר ממילים, אותן לא ניתן ללכת לפרוע בבנק".

ח"כ ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת): "כל שטחיי התעשייה של היישובים הערביים כולם הם פחות משטח אזור התעשייה של נצרת ובעשרות אחוזים פחות מאשר ביישובים היהודיים. לפי תכניות האוצר אפשר לממש את התכניות בעוד 300 שנה. אין באמתחת הפקידים תכניות רציניות. צריך להקצות לעניין הזה מיליארדים. צריך לראות שיש כוח אדם גדול מאוד שרוצה לעבוד ושהכנסתו תגדל. הרבה נשים רוצות לעבוד ואז אפשר להביא לשגשוג כלכלי".

ח"כ אכרם חסון (כולנו): "המגזר היהודי שבו זוגות חיים עם שתי משכורות אומר שלא גומר החודש ואצלנו משכורת אחת. הכל פוליטי! למשל, כשרצו לעודד את יוקנעם הקימו אזור תעשייה וכיום 10% מהתוצר של ההיי-טק בישראל יוצא משם. כך עשו גם באזורים חרדים שרצו לעודד. אצלנו אנחנו צריכים עוגן – מפעלים רציניים שירימו את היישובים. צריך תעשייה ולא בתי מלאכה. אין באמת אפלייה מתקנת. ברגע שמצמיחים את הכלכלה הערבית מצמיחים את הכלכלה הישראלית כולה".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק בוז'י הרצוג (המחנה הציוני): "אנחנו יכולים לדבר אך בסוף הכל תקציב ונרצה לראות שטרות. לא ניתן לדבר בכפל לשון ולומר שהמקור לצמיחה זה תעסוקה במגזר הערבי ומצד שני לא להקצות את כל המשאבים הרלוונטיים. בנוסף, אם כבר שמים כסף יש להקצות אותו בדרכים נכונות. למשל שפכו כסף רב על תעסוקת נשים במגזר הערבי בדרך לא נכונה ולכן התוצאות בהתאם".

יו"ר ועדת עבודה ורווחה, חבר מפלגתו של שר האוצר, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) הציע לסייע דרך הוועדה בראשה הוא עומד וכן באמצעות הגישה הישירה שלו לשר האוצר כחלון. אלאלוף: " אני לא מאמין בתקציב אלא בתכנית שהיא ישימה". ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת): "אין ספק שאזורי תעשייה זה מנוף צמיחה חשוב מאוד ואני מניח שכל ראש עירייה או מועצה רוצים להגיע למצב שיהיה להם כאלו. המבחן הוא בביצוע ובהזרמת כספים ובהעסקת גברים ונשים במקצועות מכניסים כמו היי-טק".

ראשי רשויות מהמגזר הערבי שהשתתפו בדיון דיברו על נתוני קשים של אבטלה, 70% אבטל נשים ובמקומות מסוימים 15% אבטלה של גברים ואף יותר וכל זאת בהיעדר אזורי תעשייה ומסחר. אחדים מהם דיברו על רמות הכנסה נמוכות מאוד, על היעדר הכנסות מספיקות לרשויות המקומיות וקראו לממשלה של לדבר על תקציב בלבד אלא לתקצב בפועל ולהסיר חסמים.

נציג האוצר, אמיר רשף, השיב, כי "יש לפעול להקמת אזורי תעשייה משותפים לכמה רשויות כמו במקרים אחרים במגזר היהודי, שזכו להצלחה. אם נקים אזור תעשייה בכל רשות לא יהיו מזה לא הכנסות מארנונה ולא צמיחה, שכן אין ביקוש כה גדול לאזורים לצורך הקמת מפעלים. כבר כיום יש היצע גדול של קרקעות למפעלים מעבר לביקוש של תעשיינים".

מי שמקדם את הנושא מטעם ועדת הכספים ושניהל את הישיבה בפועל, ח"כ אחמד טיבי, סיכם את הדיון תוך שהוא נשען על תמיכה מלאה מיו"ר ועדת הכספים גפני: "הוועדה קוראת למשרדי הממשלה ליישם תכניות רב-שנתיות לאזורי תעסוקה ותעשייה בכל היישובים הערביים ותקצוב 12 המנהלות שצריכות לקום. אנחנו נקיים ישיבת מעקב ונזמן את משרדי האוצר והכלכלה, את רשות מקרקעי ישראל ואת נציגי כל הרשויות הערביות. הוועדה קוראת לאוצר להגדיל משמעותית את התקציב לתכניות הפיתוח במגזר הערבי כבר בתקציב 2017-2018".

כמו-כן הודיע טיבי, כי הוא "יקים צוות של חברי כנסת מטעם ועדת הכספים שיטפל בנושא ויעקב אחר הביצוע בפועל".