'ברוקרים'- זירת התיווך הווירטואלית הראשונה בישראל משיקה את פעילותה. הפלטפורמה תאפשר למוכרי/רוכשי הדירות לבצע מכרז על דמי התיווך שהם מוכנים לשלם חכמת ההמונים: לקוחות יוכלו לראות המלצות וביקורות על המתווכים הפעילים בפלטפורמה· שלומי זוין, מייסד הפלטפורמה: "שוק התיווך סובל שנים רבות מתדמית בעייתית. הרשת מאפשרת לנו לחתוך את הסוכנויות שבאמצע שגוזרות קופונים שמנים על גבם של כל הצדדים, מבלי לספק ערך ממשי"

שלומי זוין, ממייסדי 'ברוקרים'
שלומי זוין, ממייסדי 'ברוקרים'

מגמת הכלכלה הישירה מגיע גם לשוק הנדל"ן: 'ברוקרים', רשת התיווך הווירטואלית הראשונה, משיקה היום את פעילותה בישראל ותהווה פלטפורמה אינטרנטית לפעילות של מתווכים ולקוחות, באופן שלמעשה מייתר את סוכנויות התיווך הוותיקות. 'ברוקרים' תיתן קורת גג וסל שירותים רחב למתווכים מבלי לגבות מהם עמלות מעסקאות, ותאפשר ללקוחות לבצע מכרז על גובה העמלה בין מתווכים על מנת לעודד את הוזלת השירות ללקוחות הקצה.

שלומי זוין, ממייסדי 'ברוקרים': "תחום התיווך סובל מתדמית בעייתית, בין היתר בגלל פעילות של מעכארים ללא רישיון ועושק של משרדי התיווך הגדולים, שנוגסים נתח משמעותי מהעמלות של עובדיהם בלי לתת להם ערך מוסף משמעותי. אנחנו מכניסים את שוק התיווך למאה ה-21 ונותנים בית ומענה לצרכים של כל הצדדים בעסקה – שקיפות, פשטות ואמינות לצד פוטנציאל חיסכון משמעותי הן ללקוח והן למתווך".

הזירה, שתפעל כאתר אינטרנט ואפליקציה, תיתן מעטפת שלמה לפעילות המתווכים, שרובם המוחלט פועל כיום באופן עצמאי, למרות קורת הגג של סוכנויות התיווך, שנוגסות נתח של 50% ויותר מעמלותיהם. זאת, למרות שהמתווכים עדיין נדרשים לפרסם על חשבונם נכסים, לרדוף אחרי לקוחות ולייצר שיתוף פעולה עם עמיתים מסוכנויות אחרות בקבוצות פייסבוק ו-ווטסאפ מסורבלות.

ללקוחות: הזירה תבטיח שהלקוח ימצא את המתווך המתאים ביותר לפי סוג הנכס והאזור ותאפשר לו ליצור "לחיצת ידיים" ראשונית על-גבי הפלטפורמה. לקוח יוכל לקבל החלטה עם איזה מתווך לעבוד לאחר בחינת כל המידע אודותיו, כולל צפייה בביקורות והמלצות ואף תאפשר לבצע מכרז על דמי התיווך שהוא מוכן לשלם. מתווכים ללא רישיון או כאלה שהפרו את כללי האתר מול הלקוחות- ייחסמו. מייסדי 'ברוקרים' מעריכים כי בשל המודל הכלכלי והתחרותי של הפלטפורמה, והחיסכון המהותי למתווכים עצמם, במרבית העסקאות ייקבעו דמי תיווך נמוכים מהנהוגים כיום בשוק.

למתווכים: 'ברוקרים' מציעה בית אחד שנותן מענה לכלל הצרכים – דף פרופיל ידידותי וקל לעיצוב (אתר אישי) לצורך הצגת המתווך או החברה בדסקטופ ומובייל, פלטפורמה לפרסום הנכסים, רשת חברתית חכמה לתקשורת עם עמיתים לצורך שיתופי פעולה וסגירת עסקאות (שמחליפה את קבוצות הפייסבוק והווטסאפ הקיימות), הטבות מבתי עסק משלימים לחברים ברשת (כמו חללי עבודה, עורכי דין, רואי חשבון, צלמי אדריכלות, שירותי מרכזייה ועוד) וכמובן- תזרים של לידים, לקוחות ונכסים, מפגשי נטוורקינג וסדנאות ועוד.

כל זאת, מבלי לגבות אחוזים מעמלות התיווך - סכומים שיכולים להצטבר לעשרות ומאות אלפי שקלים בשנה. בתקופת ההרצה של הזירה, מתווכים יוכלו להירשם לשירות בחינם ועם סיומה יידרשו לתשלום חד פעמי של דמי חבר בעלות של 3,000 ₪ לשנה. השימוש בזירה עבור לקוחות שמבקשים לרכוש/לקנות נכסים יינתן ללא תשלום.

"הקמנו את ברוקרים אחרי שאני עצמי מכרתי דירה ולאורך התהליך הבנתי שני דברים: האחד, שבעסקאות קנייה/מכירה מתווך טוב הוא פונקציה חשובה ומשמעותית גם למוכר וגם לקונה, ושנית- שסוכנויות התיווך הן המקבילה של תחנות המוניות המיושנות", אומר זוין.

לדבריו, "ממש כמו בעולמות הביטוח, התחבורה והמזון - הרשת מאפשרת לנו לחתוך את המתווכים שבאמצע שגוזרים קופונים שמנים על גבם של כל הצדדים, מבלי לספק ערך ממשי. אנחנו, למעשה סוכנות התיווך הווירטואלית הראשונה, נהיה כיכר העיר של ענף התיווך ונשכלל את השוק בזכות הערך המוסף האמיתי שניתן גם למתווכים וגם ללקוחות הקצה".

נתונים על שוק התיווך בישראל

על פי נתוני משרד המשפטים, שמנפיק את רישיונות התיווך בישראל, כ-3,000 מתווכים מקבלים מדי שנה רישיון ומתווספים לשוק. מ-2007 ועד 2015 (כולל) ניתנו רישיונות ל-30,663 מתווכים. נכון להיום רשומים בארץ 19,441 מתווכים בעלי רישיון. בישראל, כ-30% מעסקאות קניית/מכירת דירה נעשות באמצעות שירותי תיווך.