חוק שיסדיר את תנאי העסקתם הפיזיים של המאבטחים, השומרים, המנקים ועובדי הקבלן – ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו): "למאבטחים ולעובדי הקבלן שאנו פוגשים בכניסה לכל מקום יש רגשות וצרכים, גם להם מגיעים תנאי עבודה בסיסיים ויחס מכובד"

כלים
ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)

הצעת חוק הונחה על שולחן הכנסת על ידי ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), להסדרת תנאי העבודה הפיזיים הבסיסיים של שומרים, מאבטחים, מנקים ועובדי קבלן במוסדות ובמבני ציבור.

ח"כ יוליה מלינובסקי: "עובדי הקבלן בתחום השמירה והאבטחה מועסקים בתנאים לא נאותים ולא ראויים, הם שקופים וחסרי מעמד. כולנו אוהבים להיכנס לקניון או לבית הספר שבו נמצא מאבטח המגן על ביטחוננו האישי אבל לאותו מאבטח שאנו פוגשים בכניסה יש שם, רגשות וצרכים, גם לו מגיעים תנאי עבודה בסיסיים ויחס מכובד. לאחרונה, קיבלתי פניות רבות ממאבטחים הסובלים מתת תנאים במקום עבודתם- מחסור בצליות ומיזוג בחום הכבד של ישראל, חוסר במים לשתייה בעמדות, משמרות ארוכות ורצופות בשמש הקופחת ללא מחליפים, איסור על עובדי הקבלן להשתמש בשירותים הבסיסיים המגיעים לעובדים הקבועים כמו מקרר, חדר מנוחה ואף איסור כניסה לחדר האוכל של יתר העובדים. לא ייתכן שבישראל של שנת 2016 קיימת פגיעה משמעותית בכבוד האדם ואין התייחסות לצרכים הבסיסיים של העובדים. לאחר שנחשפתי לגודל השערורייה הבנתי את הצורך הדחוף בעיגון זכויותיהם בחוק, דבר שלצערי היה אמור להיות מובן מאליו. כחברה מוסרית עלינו לדאוג לכלל העובדים, החל מהמנקה והמאבטח ועד המנכ"ל הבכיר ביותר".

לאחרונה, בעקבות תלונות רבות של מאבטחים על תנאי העסקתם הפיזיים שהגיעו ללשכתה של ח"כ מלינובסקי, התקיים דיון מהיר בוועדה מיוחדת של פניות הציבור בראשותו של ח"כ הרב ישראל אייכלר (יהדות התורה) אשר נענה לבקשתה של ח"כ מלינובסקי לקיים דיון דחוף בנושא.

הצעת החוק מבקשת להסדיר את התנאים הפיזיים והבסיסיים של עובדי הקבלן, השומרים והמאבטחים שאינם מעוגנים כיום בשום חקיקה. החוק מחייב את מזמין השירות לספק לעובדי הקבלן עמדה מקורה וממוזגת על ידי מזגן (קור וחום), מי שתייה ונקודת חשמל.

בנוסף, עובדי הקבלן יהיו רשאים להשתמש בכל המבנים והשירותים של מזמין השירות, אליהם זכאי העובד הקבוע של אותו מזמין השירות, לרבות מקרר, חדר מנוחה, שירותים, קומקום וחדר אוכל.

במקביל, קבלן השירות יאפשר לעבוד להתלבש בביגוד ההולם את תנאי השטח ומזג האוויר.

החוק מטיל אחריות פלילית על מזמין השירות שעליו לדאוג לתנאי עבודה פיזיים בסיסיים לעובדי הקבלן. האכיפה מוטלת על משרד הכלכלה בכפוף לעונשים הכתובים בחוק.