אנחנו רגילים לחשוב על נהיגת חורף כנהיגה מסוכנת: גשם, ברד, כבישים חלקלקים, ערפל ורוחות, כמו גם פחות שעות של אור יום (משמע, יותר נהיגה בתנאי חושך) הם גורמים התורמים להרבה תאונות בחורף. ואילו בקיץ, מה כבר יכול להיות מסוכן? הרי הכביש יבש, יש שעות אור מרובות ותנאי הראייה טובים.

אך זה לא מדויק: דווקא בקיץ יש סכנות מסוימות הייחודיות לו, ומתברר שיותר תאונות עם נפגעים מתרחשות בחודשי הקיץ. זאת בעקבות השפעת החום העז ואור השמש החזק על הריכוז והערנות בנהיגה, וכן בגלל פגיעתם ברכיבים חשובים ברכב כמו הצמיגים, המנוע ועוד.

תאונות משאית, ובפרט תאונות משאית בקיץ, יכולות להיגמר רע מאד, וזאת בשעה שהיה אפשר למנוע או לצמצם מראש הרבה מהגורמים לתאונות כאלה. אז איך תכינו את המשאית לקיץ כדי להבטיח נהיגה בטיחותית ורגועה בכבישים? הנה כמה טיפים.

1. בדיקת מצב צמיגים – שלמות הצמיגים ולחץ אוויר תקין בצמיגים חשובים בכל סוג של רכב, אולם במשאיות זה עניין חשוב במיוחד לאור המטענים הכבדים שהן נושאות, אשר מעמיסים על הצמיגים. בקיץ במיוחד, החום גורם לגומי של הצמיגים להפוך לרך יותר ולפגיע יותר. מומלץ לוודא שמשתמשים בצמיגים איכותיים למשאיות, לבדוק את מצבם ואת לחץ האוויר בהם מדי 100 ק"מ או כל שעתיים.

2. בדיקת מערכת הקירור – הסיבה השכיחה ביותר לבעיות של רכבים בקיץ ומשאיות בפרט היא התחממות יתר של המנוע, במיוחד בתנאי דרך קשים כמו עליות חדות. ניקוי ומילוי מחדש של מערכת הקירור מומלץ לעשות מדי שנתיים, אך יש חשיבות מרובה לבדיקת המערכת לקראת הקיץ, ובפרט רמת נוזל הקירור, מצבו וריכוזו. כדאי לבדוק שגם נוזל האנטי-פריז במצב טוב.

3. בדיקת שמן המנוע – בהמשך לטיפ הקודם, שמן המנוע מסכך את הרכיבים השונים במנוע ובכך שומר עליו מהתחממות, דבר שקריטי בקיץ במיוחד לאור הפוטנציאל הגבוה להתחממות יתר. לכן, מומלץ לבדוק לקראת הקיץ שכמות שמן המנוע מספקת, ושהטמפרטורה של השמן נמצאת בטווח הנורמלי (אינדיקציה לכך תמצאו במד שמן המנוע – בדקו אם הוא עולה בזמן הנסיעה).

4. בדיקת ביצועי המנוע – בקיץ יש לא פעם אירועי אבק, כמו סופות חול. מלבד הרעת תנאי הראייה, האבק יכול להזיק לפעילות תקינה של המנוע על רכיביו השונים, ולגרום לבעיות בהתנעה וביות נוספות. גם חום קיצוני יכול לגרום לבעיות במנוע, כמו התחממות שלו עד למצב של השבתת הרכב.

5. שמירה על ערנות ומניעת התייבשות הנהג – כמובן שכמו בכל תאונות הדרכים, אחד הגורמים המשמעותיים שיכולים למנוע או לחולל תאונות הוא הגורם האנושי. בעת נהיגה בקיץ, חשוב לשמור על עירנות. יש להקפיד על הדברים הבאים: שתייה מרובה של מים למניעת התייבשות, הצטיידות בפירות וירקות טריים ששומרים על מאזן אלקטרוליטים תקין בדם שגם הוא מסייע במניעת התייבשות, הרכבת משקפי שמש, קירור פנים הרכב באמצעות מזגן והכהיית החלונות האחרים, ועצירות תכופות להתרעננות.