המשרד להגנת הסביבה הוציא צו סילוק מפגע מיידי לבריכות תשטיפי פסולת באתר דודאים; החלו הליכי אכיפה נוספים נגד אתרי סילוק הפסולת גני הדס ודודאים - בעקבות מפגעי ריח קשים באזור באר שבע וסמוך לאתרי הטמנת הפסולת דודאים וגני הדס, הנמצאים בתחום המועצה האזורית בני שמעון, מורה המשרד להגנת הסביבה לאתר הפסולת "דודאים" לפעול לסילוק מידי של מפגעי ריח חמורים הנוצרים מבריכת תשטיפים שהוקמה באופן בלתי חוקי וכן מזמן את מפעילי האתר לשימוע בגין ניהול לא תקין של האתר • כמו כן, החלו הליכי אכיפה כנגד אתר "גני הדס", בשל חשד לעבירה לכאורה על חוק רישוי עסקים והחוק למניעת מפגעים • ברוך ובר, מנהל מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה: "לא נאפשר פגיעה באיכות חייהם של תושבי באר-שבע והאזור, נפקח מקרוב כדי לוודא שמקרים דומים לא יחזרו בעתיד ולא נהסס לפתוח גם בחקירה פלילית אם יהיה בכך צורך"

כלים
הבריכה הבלתי חוקית בדודאים. (צילום: סמדר בן ברוך, המשרד להגנת הסביבה)
הבריכה הבלתי חוקית בדודאים. (צילום: סמדר בן ברוך, המשרד להגנת הסביבה)

בחודש האחרון ערכו אנשי המשרד להגנת הסביבה מספר סיורים באתרי הפסולת "דודאים" ו-"גני הדס" בעקבות תלונות שהתקבלו מתושבים באזור על מפגעי ריח חזקים ובלתי סבירים.

במהלך הסיורים ב"דודאים" נמצא כי בשטח הצפוני של המטמנה הוקמה בריכת תשטיפים ללא אישור ובניגוד להוראות תנאי רשיון העסק של המטמנה ונמצאו ליקויים רבים אחרים בתפעול המטמנה. המטמנה, ובריכת התשטיפים שהוקמה בניגוד לחוק, גורמות למפגעי ריח חזקים באזור דודאים ובאר-שבע. הריח הורגש בכל רחבי באר שבע והסביבה, ובוודאי שבקרב הישובים הבדואים, שחלקם נמצאים במרחק עשרות מטרים בודדים מהמפגע.בעקבות כך הוציא אתמול (ב') המשרד להגנת הסביבה צו לסילוק מפגע המורה למנהלי אתר הפסולת "דודאים" להפסיק את מפגע הריח בתוך 72 שעות מקבלתו. כמו כן, זומנו בעלי ומפעלי האתר לשימוע שלאחריו ישקול המשרד להגנת הסביבה אפשרות לפתיחה בחקירה פלילית.

במהלך הסיור בגני הדס התגלה כי בצד המערבי של בור האתר נמצאה פסולת מעורבת שאינה מהודקת או מכוסה, על שטח של כ-8 דונם. מאזור זה עלה ריח חריף של פסולת. ממצאי דוח הסיור, מידע המצוי בידי המשרד וכן ממצאי האירוע, מעידים כי גני הדס הפר את תנאי רישיון העסק שברשותו, דבר המהווה עבירה לפי חוק רישוי עסקים, וכי קיים יסוד סביר להניח כי הוא אף מפר את הוראות החוק למניעת מפגעים, את הוראות התקנות למניעת מפגעים (מניעת זיהום אוויר וריח בלתי סבירים מאתרים לסילוק פסולת) ואת תקנות המים.

ממצאי הסיור מעידים כי מפעילי האתר גני הדס לא נקטו בכל הפעולות הנדרשות למניעה ולצמצום פליטת ריחות, ולא דיווחו על אירוע חריג – המפגע – כפי שהיו אמורים לעשות זאת, 15 דקות לאחר שהתגלה. על המטמנה היה להפעיל ציוד מכני כבד לכבישת והידוק הפסולת הנטמנת ולעבור עליה לפחות שלוש פעמים לפני כיסויה, אלא שהפסולת כלל לא הודקה ולא כוסתה בשכבת כיסוי כנדרש.

מנהלי גני הדס זומנו לשימוע ב-27 ביולי 2016 במחוז דרום של המשרד להגנת הסביבה. המשרד שוקל נקיטה בהליכים משפטיים, לרבות פתיחה בחקירה פלילית, אם תידרש.