התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (ג') לח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים בקריאה לשינוי מועד הדיון בהצעת החוק לשינוי מבנה הבורסה: "קביעת הדיון בהצעה ליום חמישי (בו רבים מחברי הוועדה אינם נוכחים) וקידומה במסלול מהיר לא יאפשרו לקיים את הדיון המעמיק ההכרחי הנדרש בסעיפיה, והלכה למעשה יאפשרו לרשות המבצעת – אשר כתבה את הצעת החוק – לחוקק לעצמה חוק בעל השלכות דרמטיות, ללא מעורבות מספקת וביקורת הכרחית של הרשות המחוקקת, ובלא שהאינטרס הציבורי נשמר.

כלים

אתמול בלילה, 25.7.16, אושרה בקריאה ראשונה הצעת חוק ניירות ערך (תיקון מס' 60) (שינוי מבנה הבורסה), התשע"ו-2016. הצעת החוק אמורה להידון בוועדת הכספים. מועד הדיון בוועדה נקבע להיום, אך אתמול אחר הצהריים נודע כי הוחלט לדחות את הדיון בוועדה ליום חמישי (28.7.16) – יום שכידוע לא מתקיימות בו ועדות, ועל כן יש להניח כי רבים מחברי הוועדה ייאלצו להיעדר מן הדיון.

כמו כן, פורסם כי בכוונת יו"ר הועדה לסיים את הדיונים בהצעת החוק בתוך שתי ישיבות בלבד; משמע, ייתכן שהדיונים בה יסתיימו עוד במושב הכנסת הנוכחי – זאת כשמדובר בהצעת חוק ענפה ומורכבת, בעלת השלכות כלל-משקיות לאורך עשרות השנים הבאות, וכאשר נוסח ההצעה הונח על שולחן הכנסת לפני מספר שבועות ספורים ואושר בקריאה ראשונה רק אתמול בלילה.

בפניית התנועה לאיכות השלטון נכתב: "התנועה סבורה כי מן הנמנע לקיים דיון פורה ויעיל בהצעת חוק כה מורכבת ומפורטת, בעלת השלכות כה רחבות, במסגרת דיון מקוצר ומזורז – כפי שמכתיב לוח הזמנים עד סיום מושב הכנסת הנוכחי. פעולה כזו משמעותה, הלכה למעשה, חקיקה על ידי הרשות המבצעת, בלא שיתקיים דיון ציבורי הולם במגרשו של המחוקק.

למרבה הצער, יש פער עצום בין ההצהרות הכלולות בדברי ההסבר להצעה, לבין תוכנם של סעיפי ההצעה. הצעת החוק לא תביא להשגת היעדים עליה היא מצהירה, ונוסח ההצעה שאושר בקריאה ראשונה צפוי להביא לתוצאות קשות ובלתי הפיכות.

הצעת החוק לשינוי מבנה הבורסה היא הזדמנות פז לחולל שינוי בהתנהלות הבורסה בישראל. כשלים ועיוותים שיעוגנו בהצעת החוק – יונצחו, ויהיה קשה מאוד עד בלתי אפשרי לטפל בהם בשלב מאוחר יותר, לכשיתבררו תוצאותיהם הבעייתיות.

בנסיבות אלו, מפצירה התנועה ביו"ר הועדה לעשות שימוש בסמכותו כיו"ר הוועדה ולקבוע סדרי דיון אשר יאפשרו דיון מקצועי ומעמיק בכלל סעיפי ההצעה."