מפעל עמינח בניר צבי מחזיק חומרים בצורה המסכנת את התושבים; המשרד להגנת הסביבה הוציא צו שמשמעותו סגירת המפעל, עד להסדרת המפגעים. גדעון מזור, מנהל מחוז מרכז במשרד להגנת הסביבה: "כל מפעל שמחזיק חומרים מסוכנים בכמות כה גדולה ובקרבה לאוכלוסייה, ואינו עומד בהנחיות של כיבוי והצלה - מייצר סיכון חמור מאוד של חשיפת החומרים לאש או דלקה, וכתוצאה מכך שחרור גזים רעילים שיכולים לפגוע בתושבים. המשרד להגנת הסביבה יעמוד על כך שהמפעל יתקן את כל הליקויים, בטרם ישוב לפעולה. נוכח הסיכון לציבור, אין מנוס מהפעלת צעד משמעותי זה"

כלים
חביות פסולת חומרים מסוכנים במפעל עמינח (צילום: גלעד שלו, המשרד להגנת הסביבה)
חביות פסולת חומרים מסוכנים במפעל עמינח (צילום: גלעד שלו, המשרד להגנת הסביבה)

המשרד להגנת הסביבה הוציא היום מסמך ביטול היתר רעלים וצו סילוק חומרים מסוכנים למפעל ייצור המזרונים עמינח מניר צבי. זאת, נוכח העובדה שהמפעל מחזיק בחומרים מסוכנים בצורה שאינה עומדת בהנחיות של כיבוי והצלה (כב"ה), ולכן, בעת שריפה, ליקויי בטיחות האש עלולים להוביל לפגיעה בחומרים המסוכנים ובאוכלוסייה.

המפעל ממוקם באזור התעשייה ניר צבי בעמק לוד, במרחק של כ-250 מטר מבתי מגורים.משמעות הצעד היא סגירתו המיידית של המפעל, עד לקבלת האישור מכב"ה כי אין עוד סכנה לציבור בהמשך הפעילות, והסדרת כל הנדרש גם מול הוראות המשרד להגנת הסביבה.

מפעל עמינח מחזיק בחומרים מסוכנים בכמויות גדולות, בהם: MDI, TDI, ומתילן כלוריד. חומרים אלה רעילים במגוון חשיפות, ובעת שריפה עלולים לפלוט גזים רעילים כגון: תחמוצות חנקן, תחמוצות פחמן, מימן ציאניד וחומצה כלורית.

לאור ליקויים שנמצאו בעת ביקורת של המשרד להגנת הסביבה, נערך למנהלי עמינח שימוע ב-30 ביוני, והמפעל התחייב להסיר את המפגעים. אלא שב-13 ביולי נמסר מכב"ה באופן ברור כי הצעדים שננקטו אינם מספיקים, וכי בעת שריפה קיים חשש ממשי להגעת האש לחומרים המסוכנים. יצוין, כי בשנת 2002 התרחשה שריפה גדולה במפעל, שנבלמה טרם הגעתה למחסן החומרים המסוכנים.

מחברת עמינח נמסר:"עמינח פועלת בשיתוף פעולה מלא עם המשרד להגנת הסביבה ובהתאם להנחיות. יודגש כי בניגוד לנכתב, המפעל לא נסגר וממשיך בפעילות רגילה."