המשבר בחברת ההיי-טק NCR ישראל (ריטליקס לשעבר) מחריף. לאחר חודשים בהם החברה גוררת רגליים במשא ומתן לחתימה על הסכם קיבוצי עם ועד העובדים ונוקטת בצעדים להעברת פעילות החברה להודו, החליט ועד עובדיNCR בישראל כי עובדי החברה יפסיקו לשתף פעולה עם ההנהלה בתהליך העברת המידע לעובדים ההודים. לאור זאת, ועד העובדים מתכנן לנקוט בשורה של צעדים, בגיבוי ההסתדרות, כדי למנוע את העברת הידע למתכנתים ההודים

כלים
אסיפות עובדי NCR -  צילום: ועד עובדי NCR.
אסיפות עובדי NCR - צילום: ועד עובדי NCR.

הנהלת NCR פתחה בחודשים האחרונים ב"רכבת אווירית" במסגרתה היא מטיסה מתכנתים ממשרדיה בהודו למרכז הפיתוח ברעננה, ואלה לומדים את פעילות החברה בישראל וחוזרים להודו. לעובדים בישראל נאמר כי העובדים ההודים אמורים לסייע בבדיקות תוכנה ובעבודה בשבת, אך בפועל לא מתבצע סיוע ובמקום זאת, מתבצעת העברה של פעילות מישראל להודו והעברת מידע מהעובדים הישראלים לעובדים ההודים. כיום יש 30 עובדים במשרדים בהודו שמבצעים עבודה שלמדו בישראל; במקביל, פיטרה ההנהלה לאחרונה שבעה עובדים ישראלים וניסתה לפטר 20 עובדים נוספים – שלא פוטרו, בעקבות התערבות של הוועד שהתעקש למצוא לכל אחד ואחת מהם תפקיד נדרש שבו המשיכו לעבוד בחברה.

"הנהלת NCR פועלת באופן אלים ודורסני לצמצום הפעילות בארץ, ועלולה להביא לחיסול המשרדים בישראל ולהחלפת העובדים הישראלים בהודים. אנחנו לא ניתן לכך יד ונעשה ככל שביכולתנו למנוע זאת", אומר יו"ר ועד עובדי NCR, ליאור טהור, "אין לנו דבר נגד העובדים ההודים, אך לא נאפשר להנהלה לקחת את הידע היקר שנצבר כאן בשנים של עבודה קשה ולחסל את מקומות העבודה שלנו. אנו קוראים להנהלה ולמנהל NCR ישראל, גיא פרי, להתעשת ולחתום סוף-סוף על הסכם קיבוצי רציני והוגן".

"ההנהלה מנסה לקבוע עובדות בשטח, מפטרת עובדים בישראל ומעבירה 'חפיפה' לעובדים מהודו, באותו זמן שהיא גוררת במשך קרוב לשנה את המשא ומתן עם ועד העובדים וההסתדרות על התנאים וההגבלות לפיטורי עובדים", אומר  חבר ועד עובדי NCR, "התנהלות ההנהלה אינה אחראית ועלולה לפגוע בחברה, במשקיעים ובבעלי המניות שלה, שאינם מודעים למעשיה".

עובדי NCR התאגדו בשנה שעברה במסגרת ההסתדרות. העובדים דורשים הסכם קיבוצי שיכלול עדכון משכורות, שיפור בתנאי הרווחה, ומנגנון שימנע פיטורים שרירותיים ויבטיח מעורבות של העובדים בשינויים מבניים ובצמצומי כוח אדם, יגביל פיטורי עובדים ותיקים ומבוגרים ויגדיל את פיצויי הפיטורים לכלל העובדים ולעובדים ותיקים בפרט.

הנהלת החברה הכירה בוועד עם הגעתו ליציגות באוקטובר שעבר, אך מאז היא נוקטת בסחבת במשא ומתן לחתימה על הסכם קיבוצי, ומנסה לפגוע בכוח הארגוני של הוועד באמצעות החלשת כוחם של העובדים אשר השתתפו בפעילות ארגונית, כאשר, בין השאר, ניכתה ההנהלה שכר מהעובדים שהשתתפו בצעדי מחאה שהתקיימו בחברה, וזאת, בניגוד לנוהל. בדצמבר שעבר הוכרז בחברה סכסוך עבודה ובהמשך התקיימו בה גם עיצומים מצומצמים.

NCR היא ספקית גלובלית של שירותי תוכנה מתקדמים לקופות ממוחשבות ברשתות שיווק גדולות. מרכז הפיתוח הישראלי של החברה נוצר ב-2012, כש-NCR רכשה את חברת ההייטק הישראלית ריטליקס בכ-800 מיליון דולר. עובדי NCR ישראל התאגדו במסגרת גל ההתאגדויות של חברות הייטק גדולות בהסתדרות, שכלל גם את נס טכנולוגיות, סאפ, קומברס ואמדוקס.