נשיא המדינה ורעייתו אירחו הערב במשכנם את סעודת האיפטאר המסורתית. נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין: "הקול המשותף והצלול שלכם צריך להישמע בכל הזדמנות, ככל שיהיה חזק יותר, אמיץ יותר, ברור יותר, כך יצטרפו אליו עוד ועוד כוחות חיוניים מהשדרה המרכזית של שתי החברות. גם להנהגה ולחברה הפלסטינית יש אחריות לעצור את הרוצח הבא, מי שלא יעצור את הטרור הפוגע היום בנו סופו שיפגוש בו בפתח דלתו"

 נשיא המדינה ורעייתו אירחו הערב במשכנם את סעודת האיפטאר המסורתית. צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ
נשיא המדינה ורעייתו אירחו הערב במשכנם את סעודת האיפטאר המסורתית. צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, ורעייתו, הגברת נחמה ריבלין, אירחו במשכנם הערב, ראשון, כ"ז סיון, 3 ביולי, את סעודת האיפטאר המסורתית לשבירת צום הרמדאן, בה נכחו מנהיגים ואנשי דת וציבור מוסלמים בישראל. באירוע נשאו דברים נשיא המדינה, נשיא בית הדין השרעי לערעורים בפועל קאדי עבד אל חכים סמארה, ויו"ר הרשויות המקומיות אשר מכהן כראש עיריית סח'נין מר מאזן גנאיים. עוד נכחו באירוע שגרירי ירדן, מצרים, אוזבקיסטאן והממונה מטעם טורקיה לישראל.

הנשיא פתח את דבריו וברך: "סאלם עליכום. אִנַהוּ לַשַרַף עַזִ'ימוּן לִיהַ אנ-אַסְתַדִיפַכּום הַדַ'א אִלְיוֹם, פִיה בַּיתְכֹּם, בַּיְת רַאִיס אַלְ-דַאווְלַה. זהו כבוד גדול עבורי, לארח אתכם כאן, בביתכם, היום,״ אמר.

הנשיא פתח את דבריו בדברים על משמעותו של הרמדאן ואמר: "חודש הרמדאן הוא חודש של סבלנות וסובלנות חודש של רגישות לזולת, למצוקותיו של העני והחלש חודש של שכנות טובה. אתם, היושבים והיושבות פה, מבטאים יום יום, במעשיכם ובמילותיכם, את ערכיו של החודש הזה. זוהי סעודת האיפטאר השנייה שאני זוכה לארח מאז תחילת כהונתי והערב אני מתבונן במי שהגיעו ומתמלא תקווה."

הנשיא התייחס לשינויים בהם ניתן לחזות בשנתיים האחרונות סביב תהליכי קירוב בין השבטים ואמר: ״אני יודע היטב שהרוח הציבורית והשיח הפוליטי יוצרים לפרקים תחושה של ייאוש של ניכור והתרחקות של קרע עמוק, אבל השטח, השטח מראה אחרת. בשטח, החלו ניצנים ראשונים של יישום התכנית הכלכלית לפיתוח החברה הערבית וראשי הרשויות הערביות הם שותפים אמיצים ונחושים בהובלת המהלך; בשטח, ראשי מוסדות אקדמיים פועלים על מנת ליצור סביבה אקדמית מגוונת ומותאמת לכלל המגזרים; בשטח, צוותי מורים ממגזרים שונים נפגשים כדי לבנות יחד שיעורים עבור התלמידים שלהם; בשטח, חֲבָרוֹת מובילות במשק מבינות שגיוון תעסוקתי, בכל שדרות התפקידים, ישביח את העבודה שלהן ופועלות לקדם אותו; בשטח, קבוצות שחקנים ואוהדים בכדורגל פועלות בנחישות כדי לשמר את הספורט כתחרות בריאה ונטולת אלימות וגזענות; בשטח, ראשי רשויות יהודים וערבים מקדמים יחד פרויקטים אזוריים לרווחת כלל התושבים שלהם. בשטח, אנחנו פוגשים לאורך כל השנה אתכם, מנהיגים ומנהיגות, שמובילים עשייה אחראית ומגשרת. שפועלים בזירות שונות, אבל באותה הרוח. שאומרים בקול ברור שהעושר התרבותי, והמגוון החברתי, הם נכס ולא נטל, שלכולנו מגיעה ויכולה להיות, תקווה ישראלית משותפת."

הנשיא דיבר בכאב על פיגועי הטרור האחרונים ומתח ביקורת קשה על שתיקת ההנהגה הפלשתינית: ״אני שב כרגע מביתה של הלל יפה, ילדה אהובה, בת 13 בסך הכול, שנרצחה בדם קר, בחדרה, במיטתה, וליבי נקרע. מוקדם יותר הבוקר, השתתפתי בלווייתו של מיכאל מרק. לא ייתכן שההנהגה והחברה הפלסטינית, יעודדו או יעמדו מנגד, מול טרור ברוטאלי ונפשע כזה. גם להנהגה ולחברה הפלסטינית יש אחריות לעצור את הרוצח הבא. בימים רוויי דם אלה לא רק שנפקד קולה של ההנהגה הפלשתינית בכל קצותיה. עוד נורא מכך, נשמעים קולות המעניקים רוח גבית למרצחים ומשפחותיהם. מי שלא יעצור את הטרור הפוגע היום בנו סופו שיפגוש בו בפתח דלתו."

הנשיא המשיך והוסיף: אל מול ההסתה הפרועה והרצחנית, אסור לנו, כמנהיגים, להעלים עין, אסור לאף אחד מאתנו לשתוק, או להשמיע קול מגומגם.״

הנשיא ברך את יו״ר הרשויות המקומיות אשר מכהן כראש עיריית סח'נין מר מאזן גנאיים ״על הקול האמיץ, הצלול והברור שהשמעת ושאתה ממשיך להשמיע, על המנהיגות האמיצה שלך, על המחויבות הבלתי מעורערת שלך, לשותפות בינינו, יהודים וערבים, תושבי הארץ הזאת, אזרחי המדינה הזאת.״

הנשיא סיים את דבריו ואמר: ״גם בתקופות קשות, דווקא בתקופות קשות, אנחנו חייבים לעמוד זה לצד זו. אנחנו מוכרחים להמשיך לסלול באומץ, דרך משותפת, להניח לבנה על לבנה, למעננו, למען ילדינו, למען הילדים שלהם. אין לנו אפשרות אחרת. איננו רוצים ואיננו מוכנים, לוותר על עתידנו. על עתיד של שותפות, של הבנה, של כבוד הדדי, של חיים בשלום."

״סעודת האיפטאר בבית הזה גורמת לנו להרגיש שבית הנשיא הוא ביתנו. זהו צעד בונה אמון והוא נוטע בנו תקווה,״ אמר נשיא בית הדין השרעי לערעורים בפועל קאדי עבד אל חכים סמארה, אשר הפציר בנשיא להמשיך ולפעול למען מיגור הפשע הגובה קורבנות רבים במגזר הערבי.

יו״ר הרשויות המקומיות אשר מכהן כראש עיריית סח'נין, מר מאזן גנאיים, ברך גם הוא את הנשיא על קיומו של ערב זה ואמר: ״בשם החברה הערבית כולה אני מודה לך על כל מה שעשית ועוד תעשה כי הבית הזה מוכיח שהוא הבית של כולנו ואתה הנשיא של כולנו. גדולים ממני אמרו 'מזרח תיכון חדש' ולצערי עם כל הכאב רואים מזרח תיכון משוגע של דמים ואלימות״, אמר גנאיים. ״ביכולתך להפוך את החלום למציאות. כולנו מקווים לחזון טוב יותר למזרח תיכון של הצלחה תעסוקה ובריאות. אף אחד מאתנו לא רוצה מלחמות אלא שלום. אני רוצה להודות על העמידה האיתנה שלך בשם כל הנוכחים,״ סיים גנאיים.