הסכם היסטורי בין שח"ם – ארגון השחקנים בישראל וכלל תיאטראות הילדים והנוער בישראל, המסדיר לראשונה את העסקת השחקנים בהצגות ילדים ונוער. אוהד קנולר – יו"ר שח"ם: "להסכם יש חשיבות היסטורית ופורצת דרך בכל נושא התיאטראות והסדרת תשלום, זכויות ותנאים ללוקחים חלק בהצגות הילדים"

כלים
חתימת ההסכם בין בין שח"ם – ארגון השחקנים בישראל וכלל תיאטראות הילדים והנוער בישראל. צילום: שולי שיינדל
חתימת ההסכם בין בין שח"ם – ארגון השחקנים בישראל וכלל תיאטראות הילדים והנוער בישראל. צילום: שולי שיינדל

לאחר שנים של דיונים, נחתם היום (29.06.16) הסכם בין שח"ם לאיגוד א.ל.ה. ההסכם מסדיר לראשונה בישראל את העסקת שחקנים בהצגות ילדים ונוער, מאגד את תנאי העסקה לשחקנים ושחקניות בתמורה להצגות, חזרות, נסיעות ועוד.

שח"ם ואיגוד א.ל.ה- איגוד התיאטראות לאומנויות הבמה לילדים ונוער חתמו היום (29.06.16) על הסכם היסטורי המסדיר לראשונה את העסקת שחקנים ושחקניות בהצגות ילדים ונוער. תחום תיאטראות והצגות הילדים והנוער מהווה מקום עבודה למגוון נרחב של שחקנים, צעירים ובוגרים כאחד ומהווה מקור פרנסה עיקרי לחלק ניכר מקהילת השחקנים בישראל. הסכם זה, מגיע לאחר שנים של עבודה מאומצת ודיונים רבים, בהם לקחו חלק ראשי התיאטראות והגופים בתיאטראות השונים, משפר משמעותית את תנאי העסקתם של השחקנים והשחקניות המשחקים בתיאטראות הילדים והנוער.

ההסכם פותר לראשונה את עניין העסקת השחקנים מול התיאטראות. לאחר שנים של העסקה בחוזה אישי כ'פרילנסרים'. עד להסדרת הסכם זה, פעל כל תיאטרון באופן עצמאי ליצירת חוזה חדש מול כל שחקן, במסגרתו נקבעו תנאי העסקה עם אותם שחקנים, זכויותיהם ותנאי עבודתם. הסכם החדש קובע קריטריונים קבועים ואחידים לתשלום על הצגה וזאת בהתאם לגודל התיאטרון ולוותק השחקן.

במסגרת ההסכם החדש הוגבלו ותומחרו תקופות החזרות, ולראשונה שחקנים יהיו זכאים לתשלום גם בעבור תקופת החזרות ולא רק על ההצגות. ההסכם מסדיר את עניין התגמול והתשלום בעבור מרתונים והוספת הצגות, תשלום בעבור נסיעות ודאגה לתעבורה גם במקרים של חזרות והצגות רחוקות ממיקומו המקורי של התיאטרון.

ההסכם החדש מסדיר את תנאי עבודתם של כלל השחקנים בהצגה, שחקנים סדירים ומחליפים – תחום פרוץ עד כה. נושא התשלום לשחקנים המחליפים לא נדון עד כה, ובמסגרת חתימת הצדדים על ההסכם החדש, יהיו זכאים השחקנים המחליפים לקבל תשלום על תקופת החזרות וגם על מספר ההצגות אשר הופיעו.

בין עשרות הנושאים שסוכמו בהסכם החדש, ניתן למצוא: עניין תשלום נוסף חדש לשחקנים על הצגה המתקיימת תחת כיפת השמיים ולא באולם, במקרים בהם ההצגה מיועדת למילום והפצה בDVD- וכן מקרים בהם ההצגה מיועדת לשידור בצפייה חוזרת ב-VOD. בנושאים אלו יזכו השחקנים בתוספת תשלום משמעותית להצגות המדוברות. כאמור, עשרות נושאים נוספים חדשים אשר טרם נדונו עד כה, ואשר סוכמו וסודרו לראשונה סביב הסכם זה.

ארגון שח"ם רואה בראש מעייניו את השחקנים והשחקניות ודואג כי יכבדו את תפקידיהם, ויקבלו תנאים סוציאליים מתאימים. חתימת הסכם היסטורי זה, מדגישה את הצורך להסדיר את עבודת השחקנים והשחקניות בישראל בכל סוגי ההצגות, מופעים, תיאטרון ומסך כאחד. מיום חתימת ההסכם, כל הצגה חדשה ו\או חתימת חוזה חדש של שחקן מול תיאטרון- תחייב הקפדה על תנאי ההסכם החדש.

אוהד קנולר – יו"ר שח"ם: "להסכם זה ישנה חשיבות היסטורית ופורצת דרך בכל נושא תיאטראות הילדים והנוער בישראל, תחום אשר סבל מי התאמה ופיקוח לאורך עשרות שנים. תחום הצגות הילדים והנוער התאפיין במשך שנים ארוכות כתחום לא יציב ולא מפוקח, תחום בו שחקנים סבלו ממשכורות נמוכות ולא סדירות, חוסר יציבות והיעדר ביטחון תעסוקתי. הסכם זה בא לייצר מסגרת קבועה ומסודרת של תנאים, זכויות ושכר הוגנים וראויים לשחקנים ושחקניות העובדים בו. צירופם לראשונה של שחקנים עצמאיים לתנאים אלו, לצד העובדים השכירים הקבועים בתיאטרון, מהווה קפיצה אדירה בזכויותיהם של שחקנים רבים ומהווה שיפור אדיר בזכויותיהם. אנו מברכים את שותפינו בא.ל.ה על העבודה המשותפת והארוכה להסדרה ותיקון בעיות העבר – מתוך חשיבה ודאגה משותפים לשימור ענף תרבות קסום וחשוב זה- הצגות ילדים ונוער".

אורי רשטיק, מנכ"ל שח"ם: "ההסכם הוא תוצאה של עבודה מאומצת ועקבית שנמשכה לאורך מספר שנים וזאת בשל סדר גודלו של הנושא וחשיבותו הגדולה. תחום תיאטראות הילדים והנוער הוא תחום עיקרי וחשוב בענף התרבות בישראל, הוא מספק מקומות עבודה למאות שחקנים ושחקניות ומהווה כלי חינוכי ותרבותי נפלא לטובת ילדים ונוער בכל רחבי הארץ. ככזה מוטלת על כולנו חובה כפולה ומכופלת לדאוג כי השחקנים והשחקניות העובדים בהצגות אלו, נותנים מכישרונם, זמנם ואהבתם למקצוע יזכו לשכר ותנאי עבודה ראויים ומכובדים והסכם זה, לאחר שנים ארוכות, מסדיר זאת."