שחקניות, מנהלי ומאמני ליגת העל לנשים בכדורסל הגיעו לוועדה למעמד האישה לדבר על קריסת הענף הקרובה. יו"ר הוועדה, ח"כ תומא-סלימאן: "האחריות היא על ראשה של שרת התרבות והספורט"

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, בראשות ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש-הרשימה המשותפת) דנה היום (ג') בבעיית תקצוב ליגת העל לנשים בכדורסל.

יו"ר הוועדה אמרה בפתח הדיון: "הספורט הוא עוד אחד המחוזות בו נשים נלחמות לנפץ את השליטה הפטריארכלית. שנים רבות נשים הודרו מענפי ספורט תחרותיים פופולאריים, ונדחקו לענפי ספורט 'יפים'. אינני מבנה גדולה בספורט, אבל בזכויות ומעמד נשים אני מבינה, ואפליית התקצוב פה זועקת לשמים".

רו"ח איריס שטרק, יו"ר מנהלת ליגת העל בכדורסל נשים: "יש לנו פה ספורט קבוצתי מוביל בישראל עם 4000 שחקניות ששואפות להגיע לליגה, שבה יש רק שמונה קבוצות עם מאה שחקניות, בגלל בעיית התקציב. חוסר השוויון התקציבי ואפליית כדורסל הנשים, שנבעו כנראה מסיבות היסטוריות, התקבע בקרב הגופים הממסדיים ואינו תואם למציאות של שוויון הזדמנויות לנשים בכל תחום. למה בישראל 2016 צריך להיאבק על תקציב בסיסי ולהתנהל באי וודאות?! פעם התקציב שלנו היה מהטוטו, אח"כ זה עבר לאתנה, ועכשיו זה עבר למשרד התרבות והספורט".

"כסף מהסכמי שיווק אנחנו לא מקבלות כי אמרו לנו שאנחנו לא שוות את זה, למרות שאין חקר ביצועים מפורסם וציבורי על מה מהמרים ועל מה באמת תורם לשיווק. רוב ההכנסות של הטוטו מגיעות מהימורים ואין להם קשר לשיווק. זכות הקיום היחידה של הטוטו, שניתנה להם הזכות להימורים חוקיים, הוא התמיכה – ואת זה היה ראוי שיחלקו לפי מספר השחקנים"

"נושא זה היה צריך להפוך מזמן, לנושא דגל הן למחוקק והן לכל הגופים האמונים על הספורט בישראל. הגיע הזמן שיעמידו לטובת כל קבוצה תקציב של שני מיליון ₪ ואנחנו במנהלת נסתפק בסכום של 1.5 מיליון ₪ לתפעול ושיווק. לא יתכן שכל שנה נעמוד כעניים בפתח. לא יתכן שלגברים מחלקים מיליונים ואנחנו עדיין נלחמות היום על כמה מאות אלפים שהובטחו שלנו בשנה שעברה ובכלל אין לנו מושג מה יהיה בעונה הקרובה שתיפתח בעוד ארבעה חודשים"

שחקניות, מאמנים ומנהלי קבוצה הגיעו לדיון כדי להביע את תמיכתם במאבק המנהלת, יחד עם חה"כ איילת נחמיאס ורבין, זוהיר בהלול וחנין זועבי. שחקנית נבחרת ישראל, ליעד סואץ-קרני, אמרה: "אנו השחקניות יודעות שהמאבק הוא בשבילנו ובשביל הדור שאחרינו, שמסתכל עלינו כדוגמה. בזמן השביתה קיבלנו המון תמיכה מאוהדות צעירות שלנו, ששמחו שאנו לא מוותרות על מה שמגיע לנו".

אורה גלזר, יו"ר קבוצת מכבי רמת חן: "אנחנו כבר נערכים לפתוח את הליגה ואני אמורה להחתים שחקניות, שרוצות להתפרנס. אני לא יודעת כמה אני יכולה לשלם להם כיוון שאני עוד לא יכולה לסגור את העונה הקודמת בשל חובות".

מאמן הכדורסל, אלי רבי: "אני פה פעם רביעית בכנסת וכל פעם אני אומר שעוד כמה שנים נשב פה ונגיד אותו דבר. הפעם אני אומר שזו פעם אחרונה כי להערכתי, כמי שבליגה הרבה שנים, הפעם הליגה תיסגר אם לא יימצא פתרון אחר. המדינה היא הריבון, ועם כל הכבוד לאנשים במנהל הספורט ובטוטו, אם האנשים שהמדינה ממנת אותם ונותנת להם שכר, לא יכולים לדאוג לחלק שווה מהעם, הם פשוט נכשלים בתפקידם. כנראה שרק אם יתנדנדו פה כיסאות של כאלה שמתעלמים מנשים, נצליח".

דודו מלכא, סגן ראש מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט: "כיום, המועצה הלאומית לספורט היא הגוף המנחה את הטוטו בחלוקת ההקצבות, וכיום יש העדפה מתקנת קלה לנשים, כאשר קבוצה בליגת העל לגברים מקבלת 124 אלף ₪ ובליגת הנשים 158 אלף ₪.נכון שהתקציב הגדול מגיע מהשיווק וכן יש זכויות שידור, וזה מה שמשיגים בשוק החופשי. אנחנו רוצים להגיע למצב שלא נצטרך לשאול למה הנשים לא מצליחות להשיג זכויות שידור, ונמצאים בדיונים במסגרת בניית תכנית אסטרטגית רב שנתית, אשר אמורה לתת פתרון אמיתי ולא פלסטר בכל פעם"

"לשנה זו, הטוטו העביר חצי מיליון למנהלת, אנו כבר העברנו את רוב הסכום מתוך 1,148,000 ש"ח שהובטחו במקור, וכן כבר אישרנו בחשבות המשרד עוד 800 אלף ₪ שאני מאמין שיועברו בשבוע הבא".

יו"ר הוועדה העירה למלכא כי כאשר שוחחו בזמן השבתת הליגה בחודש מארס אמר אותם דברים ואלה סכומים שכבר הובטחו אז, והוא השיב כי המשרד "עשה כל שביכולתו וכי ברור לכל שזה לא הפתרון האמיתי".

לירן אלרם, דובר המועצה להסדר ההימורים בספורט: "המועצה, על פי חוק, חייבת לחלק את ההקצבות לפי אמות מידה שוויוניות, וכל נעשה. להבדיל משמעותית, מההסכמי שיווק, שהם חסות מסחרית שנועדה להגדיל את הכנסות הטוטו. הסכמים אלו דורשים אישור במליאת המועצה, לאחר שהוכחה ההצדקה המסחרית לכך. בג"ץ אף דחה עתירות כנגד ההסכמים, בל ההבנה שמטרתם מסחרית. לצערנו, כדורסל הנשים לא תורם כמעט להכנסות המועצה ולכן ההסכם השיווקי שהיה בעבר בוטל, אך הוחלט על השארת חסות בהיקף של חצי מיליון".

יו"ר הוועדה, ח"כ תומא-סלימאן, סיכמה את הדיון ואמרה:" "המצב אינו סובל עוד פתרונות זמניים, שכן אנו לפני קריסה טוטאלית של הענף, והאחריות היא של משרד התרבות והספורט. מדברי המשרד אפשר להבין כי המועצה הלאומית לספורט או אתנה הם גופים נפרדים ממנו, אך הוא השולט בהם. המשרד חייב לקבל החלטת מדיניות שהוא מציל את הענף. משרדי ממשלה מעבירים פה מיליארדים ברגע, אך בשביל 800 אלף ₪ גוררים רגלים חודשים!"

"לגבי הסכמי השיווק, כמי שבאה מעולם העמותות והתמיכות, אני יודעת שזו הדרך לחזק את החזקים ולהחליש את החלשים. הקריטריונים הם כאלה שמי שעושה יותר, או חשוף יותר, מקבל יותר, ואז יכול לעשות והיחשף יותר. זהו מעגל שחייבים לשבור אותו בהחלטת מדיניות ברורה".

"אני אפנה לשרת התרבות שתיקח את הנושא כפרויקט אישי, כי אני יודעת שכאשר היא מסמנת לעצמה מטרה, היא יודעת לבצע, וזהו האינטרס שלה מעל הכל שיהיו בישראל ענפי ספורט מגוונים אשר ייהנו מיחס שוויוני. חייבים לשמור על ליגת העל קיימת עד שיגיע הניצחון הראוי בבג"ץ".