פרשן הכדורסל הצבעוני שימי ריגר עם ספר ביכורים אוטוביוגרפי "לא רק רשת", רווי אנקדוטות ופיקנטרייה מעולם הספורט ומחייו האישיים כילד דתי בברוקלין וכאב חד הורי. האיש עם הפה גדול של עולם הספורט הישראלי, החליט לחשוף ולשתף סודות מ"חדר ההלבשה", הסיפורים שטרם נשמעו מאחורי הקלעים של עולם הכדורסל בארץ ובעולם. "לא רק רשת"/ מאת יוסי כהן ושימי ריגר

בתמונה שימי ריגר על עטיפת הספר "לא רק רשת". צילום: אילן בשור.
בתמונה שימי ריגר על עטיפת הספר "לא רק רשת". צילום: אילן בשור.

לאחר שהיה קרוב מאוד למוות, ובני משפחתו כבר הגיעו להיפרד, שימי ריגר, המוכר כפרשן הכדורסל הצבעוני, החליט לחזור בזמן ובהומור ובחדות השמורים לו, הוא מגולל בפני הקורא את הסיפורים המעניינים והפיקנטיים מחייו.

החל מימיו כנער בישיבה בברוקלין, הימים בהם שיחק כדורסל ואימן נערים בהארלם, החוזה שהוציאו עליו סוחרים סמים ואשר אילץ אותו לברוח מארצות הברית ולעלות לישראל, המשחק ההיסטורי של הפועל תל אביב שהפך אותו למאמן הצעיר ביותר שמוביל קבוצה לגמר גביע אירופי, שיחת הפיטורים ממייקל ג'ורדן ועוד דרמות סערות שהחיים לא הפסיקו לספק לו. סיפור חייו של איש הכדורסל שימי ריגר הוא כה מדהים שאם בהוליווד היו עושים ממנו סרט, איש לא היה מאמין שהדברים קרו באמת.

ריגר מספר על ההחלטה לכתוב אוטוביוגרפיה: "לפני שנתיים, כשהייתי עם רגל ושלושת רבעי בקבר, אלוהים לא הסכים לקבל אותי. הרופא שלי אמר לי שאני כנראה סוס כי בני אדם לא אמורים לשרוד את מה שעברתי. כשיצאתי מבית החולים החלטתי לשבת ולכתוב, בגיל 70, את סיפור חיי."

הספר לוקח אותנו דרך הסיפורים המרתקים השזורים בחייו של ריגר, החל מהתקופה בה כנער ישיבה הוא שיחק בכיפה וציצית עם קארים עבדול ג'באר ששמו עוד היה אז לו אלסינדור. בהמשך הצליח להסתבך ריגר, אז עובד סוציאלי, עם סוחרי סמים בהארלם כשגילה שהם מוכרים סמים לנערים עמם הוא עובד והסגיר שניים מהם למשטרה. חוזה שהוציאו על חייו אילץ אותו לעזוב את ארצות הברית ולעלות לישראל.

כמה ימים אחרי שירד מאוניה בנמל חיפה התקבל לקבוצת הכדורסל של מכבי המקומית. הצעיר הפרוע עם הפה הגדול מאמריקה התחבב מיד על כוכב הכדורגל של מכבי חיפה ונבחרת ישראל, דני שמילו, שסידר לו מקלחת ראשונה, ארוחה טובה, ועבודה בדיסקוטק. ריגר התקדם במהירות, ובגיל 34 הפך ילד הפלא של עולם הכדורסל הישראלי, למאמן הצעיר אי פעם שמוליך קבוצה ישראלית לחצי גמר גביע אירופאי.

אחרי שהביא לארץ את לבאן מרסר, ריגר ראה ב-81 בנבחרת ארצות הברית למכבייה שני שחקנים שאותם החתים במכבי חיפה אותה אימן. לאחד קראו ווילי סימס. לשחקן השני הלא מאד מוכשר קראו דייוויד בלאט. לקראת סיום הקריירה שלו הוא זכה לקבל שיחת פיטורים ממייקל ג'ורדן האגדי.

אחרי שרב כמעט עם כל עסקני הכדורסל, ריגר בעל המבטא הכבד הפך לפרשן הכדורסל הצבעוני והמזוהה ביותר של ערוץ הספורט. רק רשת, הביטוי שהמציא, הפך כבר למטבע לשון. במקביל לקריירת הכדורסל הסוערת שלו ריגר התגרש מאשתו ומצא את עצמו אב חד הורי שמגדל בביתו לבד 3 ילדים.

לפני 3 שנים ריגר התמוטט באמצע הלילה בדרכו לשירותים. הוא שכב על הרצפה במשך 40 שעות, עד שנמצא על ידי בנו יונתן ריגר. במשך שבועיים הוא שכב מורדם, מונשם ומחובר לעשרות צינורות כשלפני הניתוח השני הרופאים כבר אמרו לילדים להיפרד מאביהם. אבל שימי השורד הנצחי שרד גם את מה שכבר נראה כמו הסוף. באותו הרגע הוא החליט לכתוב את הספר על חייו.

את הספר כתב יוסי כהן (יזם סדרתי וחבר המשפחה) אחרי מפגשים של שעות ארוכות יחד עם שימי. זאת אחרי שהשניים גייסו את הכסף לפרויקט באמצעות גיוס המונים באתר באתר הדסטארט.

"אני מכיר את שימי 50 שנה וסוף סוף גם לכם תהיה האפשרות להתוודע אל סיפור חייו המרתק", אומר פיני גרשון.