לקראת הדיון שיתקיים מחר בועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, פנתה 'אדם טבע ודין' לחברי הכנסת בקריאה לעצור את התוכנית ולהתאים אותה לנורמות התכנונית הקיימות כיום, תוך פיצוי ליזמים. "בתנאי הצפיפות הקשים של מדינת ישראל ומיעוט החופים הפתוחים הערכיים שעוד נותרו בה, הקמה של וילות על קו המים, היא מעשה חסר כל היגיון ברמה הלאומית"

כלים

ועדת הפנים והגנ"ס של הכנסת תקיים מחר (ג) דיון על תוכנית הבניה בחוף אכזיב, זאת לבקשתם של חברי הכנסת דב חנין, יעל גרמן, יעל כהן-פארן, שרן השכל ותמר זנדברג. לקראת הדיון פנתה 'אדם טבע ודין' לחברי הועדה וביקשה מהם לעצור את המשך קידום התוכנית במטרה להתאים אותה לנורמות התכנוניות הקיימות כיום, תוך מתן פיצוי ליזמים.

בימים אלו מקודמת במהירות תוכנית בנייה בצמוד לחוף אכזיב. מדובר בתוכנית שאושרה בשנת 1990 לבניית 1600 יחידות דיור, רבות מהן בתחום הסביבה החופית, ו – 70 מתוכן יחידות צמודות קרקע, וכן בנייה של מלונות, בצמוד לתחום ה-100 מ' האסורים לבנייה. התכנית אושרה למתן תוקף בשנת 1994 ללא ביצוע תסקיר השפעה על הסביבה, למרות שמדובר בשטח אשר בנוסף לייחודיותו הנופית והסביבתית, מצוי בסמוך למפעלי תעשייה ושימש בעבר לתעשייה הכוללת שימוש בחומרים מסוכנים ומצוי בסמוך מאוד (כ – 300 מטר) למפעל איתנית, יצרן האסבסט.

מזה כשלוש שונים פועלת "אדם טבע ודין" בשיתוף עם תושבי נהריה ומטה אשר במטרה להביא לביטול, או לכל הפחות לשינוי של תכנית בנייה זו ( ג/4870).

בין הים לאזור התעשייה

התכנית ממוקמת בשטח ייחודי, בעל רגישות נופית וסביבתית גבוהה, המצוי מחד, בצמוד לגן הלאומי אכזיב, לחוף הים, לנמל אכזיב העתיק, ומאידך לאזור תעשייה פעיל ממזרח. השטח הנדון הוא בעל ערכיות סביבתית גבוהה, גם לאור העובדה שהמדובר בחלק מרצף השטחים הפתוחים בחופו של הגליל המערבי, רצף אשר לו תרומה מיוחדת לאיכות החיים עקב היותו צמוד לחוף הים.

בנוסף לפגיעה בחוף, היות ושטח התכנית צמוד לשטח מפעל איתנית, שאמור לעבור הליך ממושך של טיפול לניקוי ופינוי האזבסט המצוי בו, צפויה סכנה של זיהום מסיבי האזבסט באוויר לדיירי הפרויקט לאורך ביצוע הליך הטיפול. החשש הזה עלול לעכב בעתיד את פינוי האזבסט, או, במידה והפינוי יתבצע בכל זאת, לסכן את כל מי שישהו בסביבה באופן קבוע באותה עת.

עו"ד אלי בן ארי, היועץ המשפטי של 'אדם טבע ודין': "בתנאי הצפיפות הקשים של מדינת ישראל ומיעוט החופים הפתוחים הערכיים שעוד נותרו בה, הקמה של וילות על קו המים, כפי שמאפשרת התכנית, היא מעשה חסר כל היגיון ברמה הלאומית. גם יתר הבניה בפרויקט צפויה ליצור חומה בין הים לשטח שממזרחו, ולגזול נתח משמעותי מאחת מרצועות החוף היפות בישראל. יש אינטרס לאומי שהפרויקט לא יקום. כדי לעשות זאת, היות ויש צורך לפצות את בעלי הזכויות בשטח, על הועדה המחוזית לעשות שימוש בסמכותה, לאתר מקומות בתחומה הנרחב בהם ניתן להקצות זכויות בניה חלופיות בשווי אלו שקיימות בפרויקט, ולהעביר לשם את הזכויות שמקנה התכנית. רצוי, כמובן, שהדבר יתבצע בהסכמה, אך, במידה ולא תהיה כזו, הדבר אפשרי גם ללא הסכמת היזמים.

"לכן, אנו מצפים שועדת הפנים תקרא לשר האוצר, האחראי על מערכת התכנון הפיזי בישראל כיום, ולועדה המחוזית צפון, ליזום מיידית תכנית להעברת זכויות הבניה הקיימות כיום בשטח התכנית למיקומים אחרים, ולהציל את רצועת החוף במקום".

תום פישר, פעיל במאבק להצלת חוף אכזיב: "אנחנו שמחים שהמאבק, הזוכה לתמיכה עצומה מכל הארץ, מגיע לשולחנה של הכנסת. חופי הים של ישראל, ובמיוחד חוף אכזיב היפה, אינם הפקר לטובת כרישי נדל"ן. לצערנו נראה כי וועדות התכנון מחבקות את היזמים ומשאירות את הציבור מאחור. אנחנו מקווים שוועדת הפנים והגנת הסביבה תפעל לעצירת התכנית ההרסנית באכזיב ותציל את החוף. זה הזמן של חברי הכנסת לפעול ולא רק לתמוך".