החופש הגדול כמעט כבר כאן, אבל לא בטוח שיהיה לכם איפה לבלות בו. החופים והשטחים הפתוחים ממשיכים להיות בסכנה בשל "תמ"א 1", ו"חוק המלונאות" שמקדמים שר האוצר כחלון ושר התיירות לוין. חמש שנים אחרי המחאה החברתית, ומערכת התכנון ממשיכה לקדם דיור אנטי חברתי

כלים
מחאת הצעירים בכיכר אגרנט בירושלים. צילום: ארגון "מגמה ירוקה"
מחאת הצעירים בכיכר אגרנט בירושלים. צילום: ארגון "מגמה ירוקה"

היום, יום ראשון, 19.06, הגיעו סטודנטים, פעילי מגמה ירוקה ותושבי ירושלים בקריית הממשלה ועשו את כל מה שבקרוב הם לא יוכלו לעשות בחופים ובטבע - שיחקו מטקות, אכלו ארטיקים וניגנו בגיטרות. הסטודנטים הפגינו כנגד מחדל הצעות החוק בנושא הבנייה בחופים ובשטחים הפתוחים של ישראל במסגרת הצעת "חוק המלונאות" של שר התיירות יריב לוין ורפורמת תכנית המתאר של תמ"א 1 בהובלת שר האוצר, משה כחלון.

בחודשים הקרובים צפויים להתכנס חברי הכנסת וראשי ארגוני התכנון בניסיון לקדם שינויים מהותיים במערכת התכנון. הרפורמה בתוכניות המתאר, המכונה תמ"א 1, מנסה לאחד את כל תכניות המתאר לכדי תוכנית אחת, אלא שבדרך הוחלט גם לבצע כמה שינויים בתוכניות הכוללים בניה ביערות ובשטחי טבע וכן שינוי היתר הבניה בחופים, המאפשר בניית דיור בסמוך לחוף.

בנוסף, חוק המלונאות, שהיה אמור לעלות לדיון כבר בשבוע שעבר, צפוי להתיר ליזמים אשר יקבלו היתר מיוחד לבניית מלונות בסמוך לחופים, להוסיף או להסב עד 20% משטחי בתי המלון לצרכי דיור.

אורי נחמני, סטודנטית לגאוגרפיה באוניברסיטה העברית ופעילת "מגמה ירוקה": "באנו לכיכר העיר לעשות את כל מה שאנחנו נוהגים לעשות בטיולים בחיק הטבע או על החוף כי לצערנו המציאות עולה על כל דמיון- ותוכניות כמו חוק המלונאות ותמ"א 1 גורמות לכך שבעלי אינטרסים מקבלים אישור בנייה על הים ושמורות הטבע כי יש להם כסף לשלם ללוביסטים, ואנחנו, הצעירים- 5 שנים אחרי המחאה החברתית, ממשיכים לשלם את המחיר ונשארים ללא כלום: לא דיור בר השגה, לא שטחים פתוחים ולא חופים".