נשיא המדינה נשא הערב דברים בטקס האזכרה לחללי "אלטלנה". נשיא המדינה: "אנחנו לא רוצים לחיות בחברה שבה עצם המושג אחדות וצמד המילים 'ממשלת אחדות'- נראים לנו מופרכים ובזויים מעיקרם"

כלים
 נשיא המדינה וראש הממשלה הערב בטקס האזכרה לחללי "אלטלנה". צילום: מארק ניימן/ לע״מ
נשיא המדינה וראש הממשלה הערב בטקס האזכרה לחללי "אלטלנה". צילום: מארק ניימן/ לע״מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, נשא דברים הערב, חמישי, י' סיון, 16 ביוני, בטקס האזכרה לחללי "אלטלנה". בטקס, שהתקיים בבית העלמין נחלת יצחק בגבעתיים, השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר ברית חללי האצ"ל יאיר אסיסקוביץ, וממלא מקום יו"ר ההסתדרות הציונית יעקב חגואל.

נשיא המדינה פתח את דבריו בספרו על שניים מעולי "אלטלנה" שניצלו מהירי על האוניה ונפלו לאחר מכן בקרבות מלחמת העצמאות, צבי קרינסקי ז"ל שנפל בקרבות על ירושלים, ורפאל קירש ז"ל שנפל בקרבות על הנגב. ״אינני יודע מנין הם גייסו את הכוחות, מנין גייסו את הכוחות כל ניצולי אלטלנה, מנין גייסו את הכוחות כל משפחות החללים. כוחות לעמוד לצד המדינה בחבלי לידתה הקשים. אך אין לי ספק כי הכוחות הללו שאבו מאותה קריאה, זעקת שבר של מנחם בגין: 'רק לא מלחמת אחים'."

"בגין ידע שבלא אחדות, במצב של מלחמת אחים, אין סיכוי להקמתה של מדינה יציבה ומתוקנת. זו התורה עליה גדלנו כולנו, תלמידיו של בגין. תורה לפיה לאחדות יש כוח מיוחד, כוח שיכול להחיות את המולדת, כוח שבשמו כדאי וראוי לפעמים גם להתפשר."

"המילה המיוחדת הזו- 'אחדות' צפה ועלתה בתקופה האחרונה ודומה שכמעט נשחקה והוזלה", המשיך הנשיא ואמר: "בכלי התקשורת ובמערכת הפוליטית דנו פעם אחר פעם בממשלות אחדות כאלה ואחרות, של עבר ושל עתיד. אינני רוצה להתייחס למהלכים הפוליטיים הקונקרטיים. לא זה המקום ולא זו העת. ובכל זאת, דווקא כעת, בשנה ה-85 להקמת האצ"ל ולפילוג של אותה העת, ברצוני להביע את החרדה שאחזה בי כששמעתי חלק מההתנגדויות לעצם הרעיון של שותפות, של אחדות. אינני חושב שיש בהכרח מקום לכל ממשלת אחדות. הקמת האצ"ל דאז והעולם הפוליטי היום יעידו כי ישנן גם מחלוקות והתנגדויות רעיוניות, שאינן מאפשרות תמיד שיתופי פעולה. גם אני ישבתי בלי חרטות ונקיפות מצפון באופוזיציה לממשלות שלדרכן לא הסכמתי, ואולם, אנחנו לא רוצים לחיות בחברה שבה עצם המושג אחדות וצמד המילים "ממשלת אחדות"- נראים לנו מופרכים ובזויים מעיקרם."

"אפשר תמיד להתנגד לכך, לפעמים ראוי, אבל תמיד מתוך הכרה והיכרות עם הזיכרון ועם המורשת ההיסטורית אשר נותנת לאחדות העם מקום של כבוד בסולם הערכים הלאומי. הלקח של אלטלנה הוא לקח של אחדות, של ערבות ושל שותפות גורל. לקח שלמדנו ממעשיו של בגין ולצערי לא למדנו באותה העת ממעשי הצד השני של המפה הפוליטית. מורשתם של יקירינו, אשר לצד קבריהם אנו עומדים היום, מחייבת אותנו לא לפסול אף פעם על הסף את המחשבה, את התקווה והתפילה לאחדות אשר גם כשהיא אינה מתקבלת ברמה הפוליטית, יש לה מקום נעלה בלבבות העם בישראל." אמר הנשיא.

בסיום חלק הנשיא כבוד לאסתר (במבי) קדישאי ז"ל, שהלכה השבוע לעולמה. אסתר, ניצולת שואה שעלתה על סיפון האלטלנה עם בעלה, יחיאל קדישאי ז"ל, מי שהיה ראש לשכתו של מנחם בגין בכהונתו כראש ממשלה. "יהא זכרה וזכר חללי אלטלנה ברוך ונצור בלבנו לעד." חתם הנשיא את דבריו.