יועצו הכלכלי ומקורבו של נשיא אפגינסטן שאם אל-באת'יג'י נפגש בליברפול עם סגן השר לשיתוף פעולה אזורי ח"כ איוב קרא. זו הפעם הראשונה שמתקיים מפגש בין שתי המדינות מאז סילוקם של הטאליבאן מהשלטון באפגניסטן. במקביל, מנכ"ל משרד החוץ, דורי גולד, אישר היום (רביעי) בכנס הרצליה של המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) במרכז הבינתחומי כי ישראל מנהלת קשרים חשאיים עם מדינות ערב המתונות. "מתחת לקרח יש הרבה מים חמים זורמים", אמר גולד.

יועצו הכלכלי ומקורבו של נשיא אפגינסטן שאם אל-באת'יג'י נפגש בליברפול עם סגן השר לשיתוף פעולה אזורי ח"כ איוב קרא
יועצו הכלכלי ומקורבו של נשיא אפגינסטן שאם אל-באת'יג'י נפגש בליברפול עם סגן השר לשיתוף פעולה אזורי ח"כ איוב קרא

קרא אמר בתום הפגישה כי "היתה לי אחת הפגישות הטובות והמרתקות עם אישיות ממדינה שלא חשבתי שאוכל להחליף בחיים משפט עם מישהו ממנהיגיה".

שאם נחשב ליועצו הכלכלי והקרוב של נשיא אפגניסטן אשרף גאני אחמדזאי.

קרא הוסיף שאיננו יכול לדבר על תוכן הפגישה אבל מהפגישה "יצאתי אופטימי מאוד לגבי בהסתכלותה של אפגניסטן על אפשרות לקיים יחסים דיפלומטיים עם ישראל."

קרא גילה ש"מתוכן שיחתי עם עמיתי האפגאני הבנתי שבית הכנסת היהודי בקאבול מוחזק ונשמר היטב על ידי השלטון ושני יהודים מופיעים יום יום ומטפלים באחזקה שוטפת ומכובדת של המקום הקדוש."

במקביל, מנכ"ל משרד החוץ, דורי גולד, אישר היום (רביעי) בכנס הרצליה של המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) במרכז הבינתחומי כי ישראל מנהלת קשרים חשאיים עם מדינות ערב המתונות. "מתחת לקרח יש הרבה מים חמים זורמים", אמר גולד.

"יש לנו הרבה הזדמנויות חדשות בעיקר כי הרבה מדינות חוששות מהתעצמות איראן", הסביר מנכ"ל משרד החוץ. "הנושא הפלסטיני כבר לא נמצא במקום הראשון, הוא די בתחתית. זה לא אומר שאנחנו לא צריכים לנסות למצוא פריצת דרך עם הפלסטינים, אבל זה כבר לא המטבע ליצירת קשרים בעולם הערבי הסוני".

"אנחנו מקווים להשתמש בקשרים החדשים שלנו בעולם הערבי, יחד עם הקשרים באפריקה ואסיה, כדי לבנות קשרים טובים יותר גם עם הפלסטינים", הוסיף גולד. "זה חלק מהחזון של נתניהו ואנחנו מנסים ליישם את זה. לפני 20 שנה אנשים אמרו שאם נפתור את הבעיה עם הפלסטינים יהיה לנו שלום גם עם העולם הערבי. היום זה הפוך. אני יכול להבטיח שכשאנחנו מזהים רגע אסטרטגי מגיח, שהכוכבים מסתדרים כמו שלא היו בעבר, ננצל כל מאמץ ונהפוך כל אבן לוודא שנביא מזרח תיכון בטוח יותר לישראל".