באירוע הפתיחה של כנס הרצליה ה-16, שהתקיים בבית הנשיא ועסק בישראליות משותפת, הבהיר שר הפנים כי הוא לא מתכוון לוותר. "שיח של גזענות שלא מקפדים ראשו גורם לאפליה", אמר דרעי. בנט קרא לשנות את המשפט הישראלי: "להישאר עם המשפט של אמנת ז'נבה זה לא מוסרי."

 השר אריה דרעי, יו"ר ש"ס. צילום: עדי כהן צדק
השר אריה דרעי, יו"ר ש"ס. צילום: עדי כהן צדק

פרופ' אוריאל רייכמן, נשיא המרכז הבינתחומי הרצליה: "תפקידנו לעזור לנשיא במשימתו, לעזור לעצמנו, להפוך שותפות גורל לשותפות חיים. לא עוד כוח פוליטי, אלא כוח שימתן את הפוליטיקה, יסייע בהידברות בשטח, ייצא ציבורית נגד אלימות, במקום שרבים שותקים מטעמי נוחות, ויתייצב מול מסיתים, בתוך החברה וכנגדה".

שר הפנים, אריה דרעי, הבהיר היום (שלישי) כי הוא לא מתכוון להתפשר בפרשת רמי סדן. "במדינה שלנו אסור לנו בשום אופן להשלים עם שיח של שנאה", קרא דרעי בנאומו בבית הנשיא, במסגרת אירוע הפתיחה של כנס הרצליה ה-16 של המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS), שעסק בדרכים לבניית ישראליות משותפת על פי חזון ארבעת השבטים של הנשיא, ראובן ריבלין.

"חשוב מאוד לשים לב לשיח, חיים והמוות ביד הלשון", הוסיף דרעי. "שיח של שנאה וגזענות, שלא משיבים לו ולא מקפדים את ראשו, בעיקר בהתחלה, גורם לאפליה. זה מתחיל מהשלמה, הורדת ראש. שואלים אותי בשבוע האחרון "למה אתם עושים כל כך הרבה רעש? אז נאמרה אמירה". אין לי עניין אישי. מקיר לקיר כל המסגרות הפוליטיות מחו וזה מראה על הבגרות של החברה הישראלית".

באירוע נאם גם נשיא המרכז הבינתחומי הרצליה, פרופ' אוריאל רייכמן. "לשותפות ישראל ולערכיה קם היום כוח חדש: נשיא המדינה, המייצג את כלל האזרחים, התייצב להגנת האמת והטוב, האנושיות והיחד במדינה היהודית והדמוקרטית", בירך פרופ' רייכמן. "תפקידנו לעזור לנשיא במשימתו, לעזור לעצמנו, להפוך שותפות גורל לשותפות חיים. לא עוד כוח פוליטי, אלא כוח שימתן את הפוליטיקה, יסייע בהידברות בשטח, ייצא ציבורית נגד אלימות, במקום שרבים שותקים מטעמי נוחות, ויתייצב מול מסיתים, בתוך החברה וכנגדה".

שר החינוך, נפתלי בנט, קרא להכניס שינויים במשפט הישראלי, כך שיתאים לתפיסתו למלחמה בטרור. "להישאר עם המשפט של אמנת ז'נבה, בעוד העולם הישן מנצל את זה נגדנו, זה לא מוסרי. זה לא מוסרי לא להגן על אזרחינו מול ההתקפות עליהם", אמר בנט.

"הציונות המודרנית של הרצל הושתתה על יסוד מדינת מקלט, ציונות מבוססת ביטחון ושרידות", הוסיף שר החינוך. "אחרי 150 שנה, האם זה עדיין הייעוד שלנו? לשרוד? כי אם זה הייעוד שלנו, יש מקומות יותר בטוחים ממדינת ישראל, כמו אוסטרליה. אנחנו צריכים להיכנס לדור הבא של הציונות - ציונות מבוסס יהדות".

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, קרא להעניק זכויות לאומיות לערבים. "יש לנו כאב עמוק, שנעוץ בפנים אצל כל הערבים, והוא עוולות העבר. כל כך כואב לי כשאני שומע פה נראטיב של 3000 שנה, כשהם מטיפים לי לא לדבר על העבר של 60 שנה ולדבר רק על העתיד. כואב לי שעם שמימש את הזכויות הלאומיות שלו אומר לי לדבר רק על כלכלה ואזרחים. בשביל לבנות אזרחות משותפת חייבים לדבר על העבר, כי הוא גם שאלת העתיד".

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, מחתה על ההתעלמות מהעם הפלסטיני בחזון ארבעת השבטים. "אי אפשר לרקוד על כל החתונות כל הזמן", היא אמרה. "מגיע לציבור הישראלי לדעת, האם ראש הממשלה בעד היוזמה הערבית או נגדה? מדיניות העמימות של מדינת ישראל ביחס לבנייה בשטחים היא לא רק בוז כלפי ידידינו בעולם, היא בוז כלפי כל אזרחי מדינת ישראל. מגיע לנו לדעת לאן אתם מובילים אותנו. זה העתיד שלנו. אם נכון לנו עתיד אנחנו חייבים להתחיל לחשוב איך אנחנו רוצים שהוא ייראה ולאן אנחנו רוצים להגיע".