הוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע בראשות ח"כ סתיו שפיר קיימה הבוקר דיון בנושא סעיפי התקציב שאינם מנוצלים על ידי משרדי הממשלה. בדיון הוצגה האפליקציה החדשה שפיתח המרכז להעצמת האזרח המאפשרת בדיקה של ניצול סעיפי התקציב השונים. יו"ר הוועדה: "קיים פער אדיר בין מה שמופיע בספר התקציב שעליו מצביעה הכנסת - לבין ההוצאה בפועל. הנתונים שלפנינו מוכיחים שמאות סעיפים תקציביים, בעלי כותרות חשובות כמו ׳סיוע למשפחות במצוקה׳, בפועל לא מיועדים לנושא שתחתיו הם מופיעים. המשמעות היא שלחברי הכנסת אין ידיעה של מה קורה בתקציב, גם בזמן ההצבעה, וגם כשהם מצביעים בוועדת הכספים. על פי מה שאומר לנו כאן משרד האוצר בעצמו - מתוך 4200 תקנות התקציב, 730 הן תקנות שמתוקצבות מלכתחילה לטובת צרכים אחרים. המשמעות היא שאחד מכל שישה סעיפים הוא פיקטיבי"

 ח"כ סתיו שפיר, יו"ר הוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע
ח"כ סתיו שפיר, יו"ר הוועדה המיוחדת ליישום הנגשת המידע

יו"ר הוועדה מתחה ביקורת על משרד האוצר מערכת שמסרב להעניק גישה לחברי כנסת ולציבור למערכת מרכב״ה שבה מנהלת המדינה את התקציב, ואשר מפרטת את תקציב משרדי הממשלה במלואם, והיקף הניצול של הסעיפים השונים. "אם לא היה לי ניסיון בוועדת הכספים הייתי אומרת שמדובר בקצר תקשורתי, אבל לצערי, כבר למדתי שיש באוצר רצון להסתיר מחברי הכנסת את התקציב. חוסר השקיפות המובנה מאפשר לפוליטיקאים לשחק בכספי ציבור כאילו היו שלהם, ולאוצר לקצץ במשאבים חברתיים באופן שמוסתר מהציבור״

תומר לוטן, מנכ"ל המרכז להעצמת האזרח הראה סעיפים שונים שמדי שנה הניצול התקציבי שלהם עומד על 0%. "תקנה שנקראת תגבור שירותי חינוך, מדובר בסעיף של עשרות מיליוני שקלים שנעלם מדי שנה בהעברות תקציביות או 97 מיליון שקלים שהוקצו לליווי משפחות במצוקה במשרד הרווחה. לוטן התייחס גם לסעיף רזרבה לפיתוח הגז הטבעי: "מדי שנה הסעיף מתוקצב ב -70 מיליון ובמהלך השנה הוא מועבר לתקציבים אחרים".

איתי טמקין ממשרד האוצר אישר שהאוצר מתקצב מראש סעיפים תחת ההנחה שיעוד הכספים ישתנה במהלך השנה: "בתחילת 2016 המשרד הממשלתי לא יודע איפה הצרכים יותר רלוונטיים. לכן בשלב הראשון התקציב מתוקצב בתקנה ספציפית אחת. בתוך התוכניות יש סכום שמתוקצב לתקנה מרכזית אחת - אני חושב שזה הגיוני שתקציב יהיה מנוהל בצורה הזו." כמו כן הוסיף כי מדי שנה מועברות לוועדת הכספים כ-1000 בקשות להעברות תקציביות.

חנן פריצקי, מנהל אגף בכיר לתקצוב ולכלכלה במשרד לשירותים אזרחיים: "מאוד לא פשוט לנהל תקציב של משרד בגלל כל השינויים שיש במהלך השנה. בשנים האחרונות אנחנו מנצלים 99% בשנים האחרונות מתקציב משרד הרווחה."

עמוס בן שאול חשב משרד התיירות העיר כי כל הנתונים שמוצגים באפליקציה הם ניצול במזומן ולא בהתחייבויות. עוד אמר כי לא תמיד התקציב כולו נמצא בתחילת השנה ונתן כדוגמה תוספת של 150 מיליון ₪ לתקציב השיווק שטרם נכנסה לתקציב.

חיים הופרט, מרכז תקציב במשרד הבריאות ציין כי למשרדים יש כמה שפחות אינטרס להגיע לכנסת, אך הם נאלצים להגיע לצורך ההעברות התקציביות.

ח"כ שפיר סיכמה את הדיון: "האוצר מצפה מאתנו פשוט לקבל את העובדה ש-97 מיליון שקלים שהיו אמורים לעבור לליווי משפחות במצוקה פשוט נעלמו או ששלושה רבעים מהכסף שנועד לקליטת משפחות עולי אתיופיה, כ-12 מיליון שקלים, פשוט התאדה באוויר? באופן דומה נעלמו כספי הסיוע לקורבנות אונס, למיגון של מבני רווחה ועשרות סעיפים הוספים בתקציב המדינה שפשוט לא מומשו. כל זה קורה בשעה שדווקא גופים שאף אחד לא יודע מה קורה בהם, אפילו כאלה שנמצאים תחת חקירת משטרה כמו החטיבה להתיישבות - מקבלים תוספת תקציבית של מאות מיליונים לאורך השנה - וכמובן מנצלים כל אגורה.