במענה לתלונת התנועה למשילות ודמוקרטיה הודיעה לשכת עוה"ד כי נשקלת האפשרות להגיש קובלנה נגד הבכירות. אתמול הורה היועץ מנדלבליט למשנות שלו שלא להגיש תגובה כפי שדורשת וועדת האתיקה לצורך המשך ההליך

כלים

לפני מספר חודשים הגישה התנועה למשילות ודמוקרטיה תלונה לועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין נגד שתי משנות ליועמ"ש, דינה זילבר ואורית קורן וכן נגד בכירות בפרקליטות המדינה על עבירות שעשו לכאורה במסגרת טיפולן בפרשת מנהל המכון לרפואה משפטית הד"ר חן קוגל וסגניתו ד"ר מאיה פורמן רזניק.

על פי התלונה, המבוססת על ממצאי נציבת הביקורת על הפרקליטות השופטת בדימוס הילה גרסטל, בכירות בפרקליטות יחד עם שתי המשנות ליועץ המשפטי לממשלה הפעילו לחץ על מנהל המכון לרפואה משפטית לשנות ולערוך תצהיר חתום שהוגש לבית המשפט.

בימים האחרונים השיבה ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין לתנועה למשילות ודמוקרטיה כי בעקבות התלונה, נשקלת האפשרות להעמיד לדין משמעתי את עורכות הדין המעורבות בפרשה: המשנה ליועץ לענייני יעוץ וחקיקה עו"ד דינה זילבר, המשנה ליועץ אורית קורן שפרשה מאז, וכן עו"ד רחל שילנסקי, מנהלת מחלקה בפרקליטות המדינה.

במכתב התשובה נאמר כי כעת וועדת האתיקה ממתינה לתשובתן של עורכות הדין, זאת במסגרת ההליך להגשת קובלנה.

אלא שאתמול (ה) שיגר היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מכתב לועדת האתיקה של הלשכה ובה תקף את חברי הועדה על ההליך המשמעתי בו פתחו נגד המשנות שלו. מנדלבליט מיהר לקבוע במכתב כי"לא היה מקום לקבוע כי נפל פגם בהתנהלות". הוא דרש אף מועדת האתיקה לחזור בה מקיום ההליך ובינתיים הנחה את המשנות שלו שלא להגיש תגובה לחברי ועדת האתיקה. מנדלבליט ציין במכתבו סעיף מחוק לשכת עורכי הדין הקובע כי הוא מוסמך לעצור כל טיפול משמעתי נגד משפטנים משירות המדינה.

בתנועה למשילות ודמוקרטיה אומרים כי טוב עושים בלשכת עורכי הדין שפועלים לבירור משמעתי של התלונה וכי חשוב להוכיח שאין אדם שניצב מעל החוק, קל וחומר כאשר מדובר בבכירי מערכת אכיפת החוק. טיפול הוגן בעניינם הכולל חקירה והעמדה לדין משמעתי תשיב את אמון הציבור במערכת.

בתגובה להנחייתו של מנדלבליט אומרים בתנועה כי "ההתערבות של היועץ המשפטי לממשלה להגנת אנשי משרדו, מטרידה ויוצרת תחושה קשה של היעדר שוויון בפני החוק".

מנהל התנועה יהודה עמרני אומר כי "התנהלות כזאת לא תורמת לאמון הציבור במערכת אכיפת החוק וביכולת שלה לבקר את עצמה או לקבל ביקורת מגופים אחרים". התנועה למשילות ודמוקרטיה קוראת לשרת המשפטים ולחברי וועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת לקחת את הדברים בחשבון בבואם לעצב בחקיקה את גוף הביקורת העומד לקום.