במטרה להמשיך ולמגר את תופעת שכחת הילדים ברכב: ח"כ ד"ר יפעת שאשא-ביטון (כולנו), יו"ר וועדה לזכויות הילד, הגישה הצעת חוק, לפיה אם ילד לא מגיע לגן או למעון יום שעה מפתיחת הפעילות במסגרת, על אנשי הצוות החובה להתקשר להורים לבירור שלומו של הילד

כלים
ח"כ יפעת שאשא-ביטון
ח"כ יפעת שאשא-ביטון

אחרי שפנתה למנהלי מרכזי הקניות הגדולים בארץ בדרישה להציב בחניות המרכזים שלטים ייעודים למניעת שכחת ילדים ברכב ונענתה בחיוב על ידי עשרות מרכזים, ח"כ ד"ר יפעת שאשא-ביטון (כולנו), יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ממשיכה להילחם בתופעה המצערת והגישה הצעת חוק 'חובת התקשרות להורים והודעה על אי הגעת ילד למוסד חינוך או למעון יום'.

לפי ההצעה, "חובת גן הילדים להתקשר להורה או למי שהילד נמצא בחזקתו ולדווח על אי הגעת הילד, כאשר מועד ההתקשרות יהיה עד שעה מפתיחת הפעילות של גן הילדים". ההצעה הינה לגילאים 0-6, כולל גנים ומעונות פרטיים.

ח"כ שאשא-ביטון מסרה: "לאור מקרים רבים של שכחת ילדים ברכב, הצעת חוק זו באה לגייס את מערכת החינוך לסייע במניעת התופעה. הרעיון נובע מהצורך בשיתוף פעולה של כל הגורמים הנוגעים לבטיחות ילדינו ולהבטיח שהם מגיעים לגנים ולמעונות היום בשלום. אין בחוק זה משום הסרת האחריות ההורית. התופעה המצערת כבר גבתה את חייהם של יותר מדי ילדים בישראל ועלינו לעשות כל מאמץ כחברה למנוע זאת. אין לי ספק כי זה הוא צעד משמעותי במניעת המוות המיותר של פעוטות וילדים וקריסת משפחותיהם".

שלשום, כאמור, נשכח פעוט ברכב באשדוד למשך ארבע שעות ובסופו של דבר נקבע מותו, זאת אחרי שאביו שכח להוריד אותו בוקר בגן.

מנתוני ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים עולה כי בין השנים 2008-2016 אירעו 381 מקרים של השארת ילדים לבד ברכב או של הילכדות/נעילה ברכב, בהם היו מעורבים 427 ילדים. 20 מן המקרים הללו הסתיימו במות הילד. כ-56% מהמקרים אירעו בחודשים מאי – ספטמבר, שהם החודשים החמים בשנה.

מבין כלל המקרים שתועדו, כ-60% עירבו השארת ילדים לבד ברכב, כ-40% הילכדות הילד בתוך כלי הרכב ופחות מ-1% שריפת רכב. מרבית המקרים היו במעורבות רכב פרטי (85%), אולם תועדו גם מקרי השארת ילדים או הילכדותם ברכבי הסעות (כ-10%), באוטובוס (כ-5%) וברכבת קלה (פחות מ- 1%).

קבוצת הגיל הבולטת היא של תינוקות ופעוטות בני 0-3 (כ-77% מכלל המעורבים בהיפגעות), כאשר פעוטות עד גיל שנתיים מהווים כ-42% מכלל המעורבים. כ-70% מן המעורבים במקרים שתועדו היו בנים וברוב המקרים (כ-93%), בהם דווח על המגזר אליו היה שייך הילד, היו הנפגעים יהודים.