יו"ר מפלגת 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד, נחת היום בצהריים (20.5.16) מביקור מדיני בוושינגטון והתייחס לראשונה, בנאום מיוחד, לאירועים המבישים שעברו בשבוע האחרון על הפוליטיקה הישראלית ואמר: "מה שקרה השבוע זו מכירת חיסול של הערכים הישראלים". "הפוליטיקה הישראלית פשטה את הרגל. זה היה מחזה מביש ואני מאמין שכל אזרח ישראלי התבייש בשבילם"

יו"ר מפלגת 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד
יו"ר מפלגת 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד

דבריו המלאים של יאיר לפיד באירוע: "הפוליטיקאים שלנו – גם בימין וגם בשמאל – לקחו את הדברים הכי חשובים בחיינו -בטחון המדינה, יחסי החוץ של המדינה, ערכי היסוד של החברה הישראלית – ואמרו, זה לא חשוב. מה שחשוב זה איזה תרגיל נעשה אחד לשני, איזה תפקיד נקבל, באיזה כסא נשב. זוהי מכירת חיסול של הערכים הישראלים.

הפוליטיקה הישנה פשטה את הרגל. היא עשתה את זה מזמן, בשבוע האחרון היא פשוט עשתה את זה מול המצלמות. זה היה מחזה מביש ואני מאמין שכל אזרח ישראלי התבייש בשבילם. בשביל כולם. זה לא מגיע לנו. לא מגיע לאף אחד מאתנו מערכת פוליטית שהוא צריך להתבייש בה. זה צריך להיות אחרת ואנחנו לא נשקוט ולא ננוח עד שזה יהיה אחרת.

אנחנו צריכים ויכולים שתהיה פה ישראל גדולה,מתקדמת, מקובלת על העולם. אבל אנחנו לא נוכל להתקדם לשום מקום אם בראש המערכת עומדים פוליטיקאים שכל מה שמעניין אותם זה לקבל תפקיד, לא מה הם אמורים לעשות בתפקיד.

מה שקרה לנו השבוע הוא הוכחה לזה שהפוליטיקה הישראלית ירדה מן הפסים. הפוליטיקאים שלנו – גם בימין וגם בשמאל – לקחו את הדברים הכי חשובים בחיינו - בטחון המדינה, יחסי החוץ של המדינה, ערכי היסוד של החברה הישראלית – ואמרו, זה לא חשוב. מה שחשוב זה איזה תרגיל נעשה אחד לשני, איזה תפקיד נקבל, באיזה כסא נשב. זוהי מכירת חיסול של הערכים הישראלים. הם אמרו לנו, "מותר לנו לשקר, אין עלבון שלא נטיח אחד בשני, לא חשוב מה אמרנו בעבר כי כולם במילא רמאים, לא חשוב בשם איזה עקרונות בחרתם בנו, מפני שבפוליטיקה במילא אין עקרונות."

מה שלא פחות חמור ולא פחות מדאיג, שרבים-רבים מאזרחי המדינה מסתכלים על זה ואומרים לעצמם שככה זה, אלא חוקי המשחק. כשאתה אומר להם שאלה לא חוקי המשחק, שזה לא משחק בכלל, אלה החיים שלנו, הם אומרים, ״אל תהיה תמים.״ אני לא תמים, וזה לא משחק. לכל מי שאומר, ״אין מה לעשות, ככה זה פוליטיקה.״ אני אומר: יש מה לעשות, זה לא חייב להיות ככה.

יש דבר כזה ערכים. יש דבר כזה אחריות. יש דבר כזה טובת הכלל. יש דבר כזה כבוד הדדי. לא יכול להיות שהאזרחים יעברו בשתיקה על זה שהשלטון איבד את הצפון. לא יכול להיות שהפוליטיקאים שלנו יעבירו שנה אחרי שנה בסידורי עבודה לעצמם וחברים שלהם, והחברה הישראלית לא תגרום להם לשלם על זה מחיר. באנגלית אומרים,Enough is enough . אם הפוליטיקאים שלנו מועלים באמון הציבור, אם הם שוקעים בביצה של ציניות והשחתה ובדרך משקיעים גם אותנו בתוכה, אז אסור לשתוק.

אפילו ברמה האנושית – של כבוד האדם, של הדרך שבה אנחנו מדברים אחד על השני – מה שמתרחש לנגד עינינו אינו יכול להמשך. בעיני יש חשיבות לכך שנוכל להתייחס בכבוד לתפקידים החשובים ביותר בישראל - ראש הממשלה, שר הבטחון, יו״ר האופוזיציה, השדרה הבכירה ביותר של החיים הפוליטיים שלנו. אבל איך אנחנו יכולים להתייחס אליהם בכבוד, כשהם לא מתייחסים אל עצמם בכבוד? אם הילדים שלנו היו מדברים בבית ספר כמו שדיברו השבוע בכירי הפוליטיקאים בישראל, הם היו מקבלים עונש. תחשבו על הילדים שלנו יושבים מול הטלוויזיה השבוע. מה הם צריכים להסיק ממה שהם ראו? שהם גדלים במדינה צינית שבה הכל מותר? שזה בסדר לא לכבד את הסמלים הכי בסיסיים של המדינה? מה הם צריכים להסיק מזה שהם שומעים פוליטיקאים שאומרים לנו – בדיבור ובמעשה – שאין דבר שהם לא יגידו, אין מחוייבות שהם לא יפרו ואין תרגיל מלוכלך שהם לא יעשו אחד לשני בשביל ההישרדות הפוליטית שלהם.

השבוע האחרון הוא הפרת חוזה. בין האזרח לשלטון קיים חוזה. הוא לא חוזה מסובך, הוא חוזה פשוט. החוזה אומר: אנחנו – האזרחים – נעבוד קשה, נשלם מיסים, נלך לצבא, נשלח את הילדים שלנו לצבא, נציית לחוקים ונכבד את המדינה. השלטון בתמורה ידאג לבטחון שלנו, יתייחס בכבוד לכסף שלנו, יבטיח עתיד טוב לילדים שלנו ויטפל בחלשים בחברה.

החוזה הזה נשבר השבוע לרסיסים. כי במקום לדאוג לאזרחים, המערכת הפוליטית דואגת רק לעצמה. זה מה שראינו השבוע. פוליטיקאים שעסוקים רק בעצמם. הם אפילו לא הסתירו את זה. אף אחד מהם – מראש הממשלה ומטה - לא ניסה אפילו לטעון שהמטרה של המשחק המכוער והמשונה שהתחולל לנגד עינינו היא שתהיה פה מדינה טובה יותר. הם אפילו לא העמידו פנים שמה שחשוב להם הוא הבטחון או הכלכלה או הערכים. העיסוק היחיד שלהם היה מי יקבל מה על חשבון מי. איזו עיסקה הם ישיגו. עוד שר, עוד סגן שר, עוד מאבטחים, עוד רכב, עוד ג׳ובים למקורבים.

מדינת ישראל היא מדינה מופלאה. יש לנו צבא נהדר, יש פה את האנשים הכי מדהימים בעולם. יש פה יזמות ושכל וכשרון. רק שיש לנו פוליטיקה שאיבדה קשר עם המציאות. הפוליטיקה הישראלית הפכה להיות הבעיה המרכזית של המדינה. היא החסם שתוקע את המערכת. השחיתות שלה, העיסוק שלה בעצמה, התוקפנות שלה, קוצר הראות שלה. שיקולי הבטחון נופלים קורבן לפוליטיקה קטנה. הכלכלה מנוהלת משיקולים פוליטיים. שלטון החוק נמצא תחת איום מתמיד של פוליטיקאים. אפילו הצבא, אפילו צה״ל, שעמד פעם מעל כל הדברים האלה, הפך להיות כלי משחק בידיהם של פוליטיקאים צינים וחסרי אחריות. בסופו של דבר יש לזה השפעה ישירה על חיינו. על הבטחון האישי שלנו, על גובה המשכורת שלנו, על החינוך שהילדים שלנו מקבלים, על הפערים החברתיים בישראל. מדינת ישראל צריכה ויכולה להתקדם למקום טוב יותר. אנחנו צריכים ויכולים שתהיה פה ישראל גדולה, מתקדמת, מקובלת על העולם. אבל אנחנו לא נוכל להתקדם למקום אם בראש המערכת עומדים פוליטיקאים שכל מה שמעניין אותם זה לקבל תפקיד, לא מה הם אמורים לעשות בתפקיד.

לפני ארבע וחצי שנים התחלנו לדבר על ״פוליטיקה חדשה״. אנחנו מוכרחים פוליטיקה חדשה. אחראית, מחוייבת, קמה בבוקר ובאה לעבוד בשביל האזרחים. הפוליטיקה הישנה פשטה את הרגל. היא עשתה את זה מזמן, בשבוע האחרון היא פשוט עשתה את זה מול המצלמות. זה היה מחזה מביש ואני מאמין שכל אזרח ישראלי התבייש בשבילם. בשביל כולם. זה לא מגיע לנו. לא מגיע לאף אחד מאתנו מערכת פוליטית שהוא צריך להתבייש בה. זה צריך להיות אחרת ואנחנו לא נשקוט ולא ננוח עד שזה יהיה אחרת." אמר לפיד.