ד"ר מאיר גלבוע, לשעבר יועץ מבקר המדינה לענייני שחיתות באוניברסיטת חיפה: מבקר המדינה חושב שחושפי שחיתויות הם שותפים לפשע – כמו עדי המדינה. "זוהי תפיסה מוטעית של מי הוא חושף השחיתות שמגלה לצערי הרב את העמדה האמיתית של מבקר המדינה, שמבטאת בנטישה של רוב חושפי השחיתות בהחלטות שהן לרעתם", אמר

"מבקר המדינה פרסם מזכר הבנות בעניין שיתוף פעולה בין משרד מבקר המדינה לבין הרשות להגנת עדים בכל הקשור להגנה על חושפי שחיתות. שיתוף פעולה זה מעיד על העמדה האמיתית של המבקר על חושפי שחיתות. הוא חושב שהם עבריינים. שהם שותפים לפשע כמו עדי המדינה שעליהם צריך להגן ולכן הוא עושה מזכר הבנות עם הרשות להגנת עדים ששם מדובר על עבריינים", כך אמר אתמול (יום ג') ד"ר מאיר גלבוע, לשעבר יועץ מבקר המדינה לענייני שחיתות בכנס של התכנית למנהל השלטון המקומי באוניברסיטת חיפה.

בכנס שנערך לרגל השקת הספר " דמוקרטיה מקומית בישראל: ביזור, מקומיות, השתתפות ופוליטיקה מקומית" בעריכת ד"ר איתי בארי ופרופ' ערן רזין, תקף ד"ר גלבוע את מבקר המדינה. לדבריו, על חושפי השחיתות צריך להגן במקום שבו הם נמצאים בתוך העירייה, בתוך המשרד ולהשאיר אותם במקום עבודתם. לעומת זאת, עמדת מבקר המדינה היא להזיז אותם מתפקידם, מה שהופך אותם לסוג של "אשמים. "זוהי תפיסה מוטעית של מי הוא חושף השחיתות שמגלה לצערי הרב את העמדה האמיתית של מבקר המדינה, שמבטאת בנטישה של רוב חושפי השחיתות בהחלטות שהן לרעתם", אמר.

בדיון שעסק בשחיתות בשלטון המקומי עלתה תמונה קודרת לגבי רמות השחיתות הציבורית בישראל, בעיקר בשלטון המקומי. תנ"צ (בדימוס) עו"ד זיוה אגמי כהן, לשעבר ראש יאח"ה ציינה את המספר הגדול של אישי ציבור שנחקרו בתקופתה. "בתקופה שלי נחקרו בשנה כשישים תיקים של דמויות ציבור משמעותית. נכון שלא כל חקירה הובילה בסופו של דבר לכתב אישום, אבל 60 תיקי החקירה האלה זה רק תמונת מראה של פי שלושה וארבעה מודיעין שלא מגיע למצב של ראיות ".

בהקשר של השלטון המקומי היא הוסיפה כי יש להגביל את מספר שנות הכהונה של ראשי הערים, "מדובר במעמד ובמקום שיש בו עוצמה רבה והכוח הוא משחית" סיכמה.

עו"ד אביה אלף, לשעבר ראש המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, הצטרפה לעמדתה של עו"ד אגמי כהן. לדבריה בשנים האחרונות נפתחו עשרות חקירות נגד ראשי רשויות וראשי מועצות מקומיות ואזוריות. לטענתה, אחת הסיבות לשחיתות רבה יותר בשלטון המקומי לעומת השלטון ארצי היא שיטת הבחירות אישית, "יש הרבה יותר עזרה במישור הפרטי, גם אם זה לא דרך כסף, לראש הרשות המתמודד בבחירות וזה יוצר מחויבויות שונות כגון קידום פרויקטים שונים. הבוחר והנבחר רואים את הלבן בעיניים אחד לשני וזו סיטואציה בעייתית אותה צריך למנוע" אמרה עו"ד אלף.