מחר בשעה 9:30 קצינת המשטרה צ', באמצעות עורכי הדין חי בר-אל וקרן שאול, עותרת נגד ארדן ואלשיך בבקשה לבטל את החזרתו של ריטמן לתפקיד מפקד להב 433. לפי העתירה נגדו, המבוססת על חקירת מח"ש, ריטמן ניסה לכפות את עצמו בכוח על הקצינה, הטריד אותה מינית באופן חוזר ונשנה במילים בעלות אופי מיני, התנכל לה, הכפיש אותה ופגע בשמה הטוב. מי שניסה לנשק בכוח קצינה שנמצאה תחת פיקודו ואמר לחוקריו כי הוא "יכול לומר הערות בעלות אופי שובניסטי וסקסיסטי כמו כל אדם נורמלי" אינו יכול לעמוד בראש יחידת הדגל של משטרת ישראל

עו"ד חי בר-אל. צילום דרור קרופרו
עו"ד חי בר-אל. צילום דרור קרופרו

העותרת, צ', קצינה במשטרת ישראל שהוטרדה מינית בידי ניצב רוני ריטמן וסבלה מהתנכלות מצידו, פונה לבית המשפט הגבוה לצדק נגד השר לביטחון פנים גלעד ארדן, מפכ"ל המשטרה רב-ניצב רוני אלשיך וראש יחידת להב 433 רוני ריטמן בבקשה לבטל את החזרתו של ריטמן לתפקידו – כמי שעומד בראש יחידת החקירות החשובה והרגישה ביותר במשטרת ישראל, העוסקת לבד מחקירת שחיתות שלטונית, גם בחקירת עבירות מין. הקצינה טוענת בעתירתה כי ההחלטה להחזיר את ריטמן לתפקידו הינה לא סבירה באורח קיצוני נוכח הראיות שעלו בחקירת מח"ש שנערכה במחלקה לחקירות שוטרים בעניין הטרדותיו המיניות של ריטמן, אשר כללו הטרדות מיניות מילוליות חוזרות ונשנות, במעשה ותוך שימוש בכוח, ולאור מעשים פסולים נוספים של ריטמן, שכללו ניסיונות להכפיש את שמה הטוב - במטרה לגרום למקבלי ההחלטות ולציבור לטעות ולסבור כאילו נוקה מהמעשים החמורים אותם עשה.

מתוך חקירתו של ריטמן במח"ש ניתן ללמוד כי לא רק שריטמן אינו נקי כפיים, אלא שבחקירתו הוא מודה בעצמו כי בישיבות סגל פיקוד בכיר יתכן ו"תיבל באמירות סקסיסטיות", עוד הוא אומר כי "מעולם לא ביקשתי אישור לאמירות מסוג זה והתנהלתי בחופשיות". הוא מודה כי אמר לפקודה שלו שהיא נראית טוב ואמר כי הוא סבור שמפקד יכול לומר זאת לפקודה שלו, בתשובה לשאלה שנשאל ריטמן על ידי חוקרו בנוגע לאחת מפקודותיו, ריטמן משיב "לשאלתך היא לא נראית הכי טוב... ולא ניסיתי לחזר אחריה..."

ציטוטים אלה שאמר ריטמן, מתוך נוספים המופיעים בחקירותיו, מהווים הוכחה לא רק לסולם ערכיו הפסול אלא לכך שהוא למעשה הטריד מינית סביבתית וכי אין לו ידע והבנה מינימאליים בחוק למניעת הטרדה מינית. הקצינה המוטרדת מתוארת בעתירה, אף מתוך דבריו של ריטמן עצמו עליה טרם ידע שהיא זו שהעידה נגדו כ"קצינה ששירתה במגוון תפקידים בשטח ובמטה, זכתה להערכה מקצועית רבה מאוד על כישוריה והישגיה המקצועיים מצד מפקדיה, עמיתיה ויחידות השטח כאחד... קצינה מוכשרת, מסורה, שהשקיעה ממיטב זמנה ומרצה לקדם את יעדי הארגון ויחידתה מתוך אמונה בערכיו והזדהות מלאה עימם".

עורך דינה חי בר - אל: "הקצינה לא יזמה את התלונה, אולם לאחר שזומנה על ידי מח"ש ונתבקשה לספר את האמת, למן היום הראשון גרסתה נמצאה מהימנה ועקבית. הטקטיקה המרכזית נגדה היא לפגוע בה בשל היותה אישה ולייצר מצג שווא כאילו נקבע שהתיק נגד ריטמן נסגר מחוסר אשמה וכי הוא כביכול נקי כפיים, כשלמעשה המציאות הפוכה לחלוטין. ריטמן הודה בחקירתו שהשתמש כלפי שוטרות במילים בעלות אופי מיני ואף הוסיף חטא על פשע ואמר לשוטריו שלא נפל פגם בהתנהגותו. על השר ארדן והמפכ"ל להורות על הדחתו של ריטמן מתפקידו, במקום לאפשר לו להמשיך בתפקידו הרם בו הוא חוקר אישי ציבור ותיקי הטרדה מינית ומהווה דוגמא אישית עבור פקודיו .ריטמן מחזיק בסולם ערכים פסול הנוגד את הנורמות הנדרשות מבעל תפקיד בכיר ורגיש כמו שלו, החזרתו לתפקידו והמשך שירותו פוגעים לא רק בעותרת אלא באמון הציבור במשטרה בכלל ובמתלוננות אחרות על עבירות מין בפרט"

בר - אל מוסיף: "יש כאן מסר מסוכן: התנהגותו של ניצב ריטמן מצביעה על כשל ערכי ופיקודי מתמשך הפוסל את המשך תפקודו כראש להב וספק אם מקומו בין שורות משטרת ישראל. לכן, החלטת המפכ"ל להחזירו לתפקידו כאילו לא דבק בו רבב, היתה אולי ההחלטה הראשונה מבין שורת ההחלטות התמוהות מאוד של המפכ"ל בנושא הטיפול בתופעת ההטרדות המיניות אשר ככל הנראה מסמלת מדיניות מסוכנת - להחזיר לתפקידם מטרידים מינית ולקדם לתפקיד יוקרתי מטריד מינית שהורשע בדין, כל אלה לא רק שלא יתנו מזור לתופעת ההטרדות המיניות אלא שאף יבריחו מתלוננות. בהחלטותיו החזיר אותנו המפכ"ל, כמי שאמון על אכיפת החוק, שנים רבות אחורה במאבק החשוב בנגע ההטרדות המיניות".