תכניתה של רשות מקרקעי ישראל בקרית גת מערב הכוללת תוספת של 9400 יחד ומגדילה למעשה את קרית גת פי שלושה הופקדה היום. השכונה, אשר קודמה ע"י רמ"י בותמ"ל, כוללת 9,360 יח"ד והיא מתוכננת בהתאם לתמ"א 35 המגדירה את השטח לפיתוח עירוני. קרית גת מערב משלבת סוגים שונים של בנייני מגורים בבניה מרקמית, בניינים גבוהים וצמודי קרקע, המאפשר מגוון אוכלוסייה- צעירים, זוגות, משפחות, משפרי דיור, ואוכלוסייה מבוגרת. התכנית קובעת כי 25% מכלל יח"ד יהיו יחידות דיור קטנות (87 מ"ר). עדיאל שמרון מ"מ מנהל רשות מקרקעי ישראל : העיר קריית גת היא מחלוצות הסכמי הגג עם רשות מקרקעי ישראל ומשרד האוצר, היבט נוסף המאפשר המשך פיתוח העיר ועיגונה כמוקד מגורים, תחבורה ותעסוקה נרחב.

קרית גת מערב (הדמייה)
קרית גת מערב (הדמייה)

השכונה טובלת בשטחים ירוקים – יער פלוגות, פארק יובל לכיש ושדרות נופיות המהוות חלק מטבעת נופית של פארקים, יער וטיילות סביב כל העיר קרית גת. השכונה החדשה מושתתת על מערכת שלוש שדרות ראשיות המחברות את השכונה לעיר הקיימת ומובילות לפארק יובל לכיש ממערב. השדרות מציעות גישה נוחה לתחבורה ולהולכי רגל בין השכונה החדשה לעיר הקיימת.

התכנית קובעת שטח של כ 280 דונם עבור מבני ציבור, אשר ישרתו אוכלוסיה של כ 30 אלף נפש כ 230 דונם עבור מבנים לחינוך, כ- 40 דונם למבני תרבות וקהילה, והיתרה למבני דת.

התכנית כוללת שטחים פתוחים המלווים את יובל נחל לכיש ברמת פיתוח נמוכה בהיקף של 780 דונם ושצ"פים אינטנסיביים בהיקף של 540 דונם.

השדרה הראשית, שדירת צה"ל היא ציר ראשי בקרית גת שלאורכו מוסדות ציבוריים רבים. הציר ממשיך אל תוך השכונה החדשה כשדירה ראשית שבמרכזה כיכר עירונית המשלבת מסחר, תעסוקה ומגורים. שדרה נוספת מצפון לדרום מקשרת את כל מתחמי השכונה אל יער פלוגות.

התכנית משלבת רחובות, שדרות, כיכרות, רחובות ממותני תנועה ושבילי הולכי רגל ורוכבי אופניים המאפשרים התאמה ונגישות לילדים, לקשישים, לבעלי צרכים מיוחדים, לאורחים מזדמנים ולכלי רכב ומשולבים במוסדות ציבור, חינוך וחברה.התכנון שם דגש על תנועת הולכי רגל באמצעות מערכת שבילים שתאפשר חציה בין מגרשי המגורים כך שמרחק ההליכה קטן יחסית.

בנוסף, יובל נחל לכיש העובר ממערב לתכנית מלווה ברצועה של שטחים פתוחים אקסטיביים לרווחת הציבור.

גובה הבינוי נע מצמודי קרקע בסמיכות לשטח הפתוח ולרצועת הנחל במערב התכנית, (אינטנסיביות נמוכה) וצמודי קרקע במזרח בסמיכות לציר כביש 40, לבניה מרקמית של 2-1 קומות בשכונה, בניני "שדרה" בגובה של 11 קומות, הצירים הראשיים של השכונה ובינוי של "בתי כיכר" בגובה של 20 קומות בשני הכיכרות המוצעות בשכונה.

רפי אלמליח, מנהל אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל אומר: " מדובר בתכנית בעלת חשיבות גדולה למשק הישראלי המציעה היקפי הבינוי נרחבים ומחזקת את העיר קריית גת בהיותה ממוקמת בטבעת השניה של הביקושים בשוק הדיור".

מתחם זה, מתווסף למתחם כרמי גת המצוי בשיווק בימים אילו וצפוי כי עצם קידום התכנית במסלול הותמ"ל יסייע רבות לסיים את ההליך התכנוני בהקדם ויעמיד לטובת הציבור את יחידות הדיור ואת שטחי הציבור הנרחבים המוצעים במסגרת התכנית, כמו את מכלול התעסוקה והתחבורה הכלול בה.

התכנית מאפשרת חיבוריות טובה לרקמה הבנויה, מתחשבת בסביבתה, מספקת את צרכי הציבור הנדרשים לתושבים הן מבחינת מבני הציבור והן מבחינת שטחים פתוחים, שצ"פים והיקפי מסחר.

התכנית קודמה ע"י רמ"י באמצעות יער אדריכלים (טלי ויעקב יער).