אוהד חיים, אנליסט אנרגיה בלאומי שוקי הון: השוק העריך הערכת יתר את הסיכוי להסכמה בפגישה הנוכחית. הנפט ימשיך להיסחר בתנודתיות הגבוהה שאפיינה אותו, בטווח של $30-40$ לחבית

כלים
אוהד חיים, אנליסט אנרגיה בלאומי שוקי הון
אוהד חיים, אנליסט אנרגיה בלאומי שוקי הון

אוהד חיים, אנליסט אנרגיה בלאומי שוקי הון, מפרסם היום את תגובתו למחירי הנפט בעקבות כשלון ועידת קטאר:

בסוף השבוע הסתיימה פגישת הקרטל ורוסיה ללא תוצאות. בסקירות הקודמות שלנו חזרנו וציינו כי הסבירות לגיבוש ההסכם בין המדינות היא נמוכה מאוד ועד אפסית. רוסיה ואופ"ק מבינות כעת את הקושי האמיתי בניהול ציפיות.

כשלון השיחות - הסיבות

על פי הערכות, כישלון השיחות נובע מחוסר נכונותה של איראן להקפיא את התפוקה גם לפי ההצעה הכוויתית, לרמה של פברואר, דהיינו 3.3 מיליון חביות נפט ביום. איראן ממשיכה במאמציה להגביר את התפוקה לרמות של טרום הסנקציות לקצב הפקה של 4 מיליון חביות נפט ביום ובעתיד הרחוק יותר גם ל- 5 מיליון חביות נפט ביום. נזכיר כי לא כל הכמות הולכת לייצוא, איראן צורכת כ- 50% מהפקת הנפט שלה. בנוסף, כנראה שגם חוסר הסכמה סעודי-רוסי תרם לחוסר ההסכמות כאשר שתי המדינות עסוקות במלחמה על נתח שוק בסין.

למה בכלל הנפט עלה לפני השיחות

המצב כיום הוא שכולם מפיקים כפי יכולתם, רוסיה נמצאת ברמות ההפקה גבוהות היסטורית, יותר מ- 10 מיליון חביות נפט ביום ואם הם היו יכולים הם היו מפיקים גם יותר. ערב הסעודית גם היא ברמות הפקה גבוהות של כ- 10.3 מיליון חביות נפט ביום. למעשה היא היחידה עם היכולת להגביר תפוקה בטווח המיידי בכ- 1.5 מיליון חביות נפט ביום.

האופטימיות שאפיינה את החודשים שלפני הפגישה ושתרמה למהלך העליות במחירי הנפט הייתה על רקע הירידה בתפוקת הנפט מפיצלי השמן בארה"ב בהיקף של כ-500 אלף חביות נפט ביום. על פי הערכות IEA תפוקת הנפט במדינות שאינן OPECצפויה לרדת בכ- 700 אלף חביות נפט ביום ב- 2016. על אף התחזית, הירידה הנוכחית בתפוקה אינה מספקת כדי לצמצם את עודף ההיצע.

היחלשות אופ"ק - אובדן מעמדו כגורם מאזן בשוק הנפט

הכישלון של הפגישה קבע דה פקטו כי אופ"ק איבד את מעמדו כלשון מאזניים של השוק. נציין כי בסוף השבוע נפגשו המדינות האחראיות על כמחצית מהיצע הנפט עולמי (אופ"ק ורוסיה). חוסר ההסכמה הפנימי (איראן –ערב הסעודית) פוגע מהותית באמינות הארגון והמשקיעים היום מבינים כי אופ"ק איבד את אחיזתו בשוק לטובת השחקנים האמריקאיים.

כיום, לשון המאזניים של השוק היא החברות האמריקאיות. להבדיל מאופ"ק, החברות האמריקאיות שואפות כל אחת להשיא את רווחיה והן אינן מתאמות ביניהם תפוקה, אך בסופו של יום לתוצאה המצרפית – כמות החביות המופקת בארה"ב מפצלים יש השפעה משמעותית על מחירי הנפט.

מנגד, הביקושים לנפט עלולים שלא להספיק כדי לספוג את עודף ההיצע. הצמיחה בסין ממשיכה להאט, הנתון האחרון עמד בציפיות עם קצב צמיחה של 6.7%, יחד עם זאת צריכת החשמל צמחה בכ- 3.2% בלבד וזה מעמיד בספק את אמינות נתוני התוצר. אופ"ק חתך את תחזית הצמיחה לביקושים לנפט לשנה הקרובה בכ- 50 אלף חביות נפט. עפ"י התחזית, הביקוש המצרפי יעלה בכ -1.2 מיליון חביות נפט ליום לכמות כוללת של כ-94 מיליון חביות נפט ליום.

מחיר הנפט – לא לפה ולא לשם

ההתאוששות הדרמטית של מחיר הנפט בשבועות האחרונים הושפעה בין היתר מירידה בתפוקת הנפט בארה"ב (בעיקר מפצלים) וכן מספקולציות לתוצאות של הפגישה הקרובה. השוק העריך הערכת יתר את הסיכוי להסכמה בפגישה הנוכחית. להערכתנו השוק עדיין מאופיין בעודף ההיצע, יחד עם זאת כעת אנו מתחילים לראות ירידה מסוימת בהיצע מכיוונה של ארה"ב. לסיכום, הטיעונים לירידה במחיר הנפט ולעלייה שלו כבדי משקל וקשה להגיע להכרעה. אנו מעריכים כי הנפט ימשיך להיסחר בתנודתיות הגבוהה שאפיינה אותו, בטווח של $30-40$ לחבית.