אונסק"ו קיבל הלילה החלטה נגד התוקפנות הישראלית בהר הבית תוך כדי שהוא בוחר להתעלם מהיותו של הר הבית מקום קדוש לעם היהודי. יאיר לפיד למזכ"לית אונסק"ו: "ההחלטה הזו היא נסיון מחפיר לשכתב את ההיסטוריה היהודית מחדש כחלק ממערכה פוליטית נגד מדינת ישראל והעם היהודי. אני קורא לך להסיר ידך מעליה ולפעול לביטולה". לפיד: "ההחלטה הזו היא כתם על האו"ם והופכת אותו לכלי שרת בידי האנטישמיות המודרנית"

ח"כ יאיר לפיד, יו"ר "יש עתיד"
ח"כ יאיר לפיד, יו"ר "יש עתיד"

הוועד המנהל של אונסק"ו גינה הלילה את ישראל על הפעולות שלה בהר הבית תוך כדי שהוא מתעלם מהיותו של המקום קדוש לעם היהודי ומהניסיונות של ישראל להרגיע את הרוחות ולמנוע מתיחות במקום תוך כדי הטלת מגבלות על אזרחים ישראלים. בהחלטה שפרסם הוועד המנהל של אונסקו נעלמו ההקשרים היהודים אל האתר הדתי הקדוש של הר הבית ואזור הכותל המערבי בעיר העתיקה בירושלים.

בעקבות כך שיגר לפיד הבוקר מכתב למזכ"לית אונסק"ו, אירינה בוקובה וביקש ממנה לפעול לביטול ההחלטה שמהווה כתם על ארגון האו"ם: "אני כותב לך כדי להביע את אכזבתי על ההחלטה שהתקבלה על ידי מועצת המנהלים של אונסק"ו לגבי הר הבית. החלטה זו היא ניסיון מחפיר לשכתב את ההיסטוריה לשכתב את המציאות כחלק ממערכה פוליטית מתמשכת נגד מדינת ישראל והעם היהודי. ההסתה הפלסטינית לגבי הר הבית - שהוכחה פעם אחר פעם כשיקרית - עלתה כבר בחייהם של עשרות ישראלים בגל הטרור הנוכחי. החלטתכם מזינה ומאריכה את גל הטרור הזה ותגרום למותם של חפים מפשע נוספים. לא תוכלו לחמוק מן האחריות הזו. "

ההחלטה של אונסק"ו אינה מזכירה כלל את הקשר בין העם היהודי להר ובית. בנוסף היא מדברת על תוקפנות ישראלית ומאשימה את ישראל בהפרת הסדר בהר הבית, כולל קריאה לחזור לסטטוס קוו של לפני שנת 2000, כאשר בכלל לא ברור למה הכוונה.

כמו כן, ההחלטה מאשימה את ישראל בעלילות מופרכות של נטיעת קברים יהודים מזויפים בבתי קברות מוסלמים במזרח ירושלים ועל כל זה הם עוד מוסיפים גינוי לישראל על גל האלימות מאז אוקטובר 2015, בהקשר של מתנחלים אך אינם מזכירים כלל את גל הטרור הפלסטיני האכזרי שמשתולל בישראל מאז.

ההחלטה עברה 33 בעד, 6 נגד ו -17 נמנעים. בין המדיניות שתמכו בהחלטה צרפת, ספרד, סלובניה, שוודיה, רוסיה וסלובניה. בין המדינות שהתנגדו ניתן למצוא את אסטוניה, גרמניה, ליטא, הולנד, בריטניה וארצות הברית.

לפיד מדגיש במכתבו כי ישראל פועלת ללא לאות להרגיע את הרוחות במקום הקדוש תוך כדי הטלת הגבלות על אזרחי מדינת ישראל שהר הבית בשבילם הוא מקום קדוש ומרכזי בהיסטוריה היהודית: "הר הבית הוא המקום הקדוש ביותר ליהדות, מקום עם משמעות היסטורית ודתית עשירה ליהודים ברחבי העולם. מדינת ישראל מכירה ברגישות של האתר וחשיבותו לדתות אחרות ופועלת ללא לאות כדי להפחית מתיחות במקום ולשמור על רגיעה. בעוד ישראל פועלת להרגיע את המתיחות, גם על ידי הצבת מגבלות על האזרחים שלנו, אחרים עוסקים בהסתה והפצת שקרים על מנת להלהיט את הרוחות ולעורר אלימות."

לפיד מותח במכתבו ביקורת חריפה על ההחלטה וקורא לבוקובה לסגת ממנה: "ארגון אונסק"ו מציג את עצמו כארגון שמקדם סובלנות, בין-דתי ובין-תרבותי, ובכל זאת העביר החלטות אשר מוחקות את העם היהודי מן הנרטיב ההיסטורי. ההחלטה החד צדדית הזו היא כתם על האו"ם. כמזכ"לית המנהל הכללי של אונסקו אני קורא לך לנהוג במוסריות ובמנהיגות ולהסיר את ידך מההחלטה הזו ולפרסם הכרזה פומבית שתפעלי לביטולה".

לפיד מדגיש במכתבו שעל ארגון אונסק"ו להיזהר מלהיגרר לקמפיין הדה ליגטימציה שמתקיים כעת נגד ישראל ושההחלטה היא חלק ממנו: " אסור לך לאפשר אונסק"ו להגרר ולהיות חלק מקמפיין דה-הלגיטימציה נגד ישראל ולבידוד העם היהודי. כפי שראינו במקרה של מועצת זכויות האדם של האו"ם, הקמפיין הזה לא פוגע ביכולת של סוכנויות האו"ם להשיג את המטרות שלהם, אלא גורם להם להיות כלי בידי האנטישמיות המודרנית".