פולש שהשתלט ללא אישור על אדמות מדינה אותן ריצף וגידר כדי להרחיב את חצרו, ללא היתר ובניגוד לחוק, פינה את הקרקע בעצמו, בעקבות פעולות אכיפה של מפקחי החטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל

כלים
קרית אתא: פולש שהרחיב את חצרו באופן בלתי חוקי על חשבון אדמות מדינה אולץ לפנות את הקרקע בעצמו
קרית אתא: פולש שהרחיב את חצרו באופן בלתי חוקי על חשבון אדמות מדינה אולץ לפנות את הקרקע בעצמו

הפלישה לאדמות המדינה ברחוב סירקין בקרית אתא התגלתה ע"י מפקחי החטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל, במסגרת פעילות אכיפה שוטפת. הפולש גידר וריצף אדמות מדינה לשימושו הפרטי והקים עליהן פינת ישיבה המרחיבה את חצרו.

המפקחים הגישו לפולש התראה והבהירו לו כי אם לא יחזיר את הקרקע לקדמותה ולרשות למדינה תוגש נגדו תלונה פלילית למשטרה בגין עבירת הסגת גבול במקרקעי ציבור, עברה שדינה עד שנתיים מאסר בפועל, ולאחר שיפונה הוא אף ייתבע בתביעה כספית, בה יידרש להשיב לקופה הציבורית את עלויות השימוש בקרקע והוצאות הפינוי.

לאחר שהבין את נחישותם של המפקחים להחזיר את הקרקע לציבור, העדיף הפולש לפנות את הקרקע בעצמו, על מנת להימנע מתביעות נוספות.

הפולש הרס את הגדר והריצוף ופינה באופן עצמי את השטח, תוך שהוא מחזיר את הקרקע לקדמותה ולרשות המפקחים והמדינה. מפקחי רמ"י תפסו חזקה בקרקע והחזירו אותה למאגר הקרקעות הציבורי, ממנו היא צפויה לצאת בהמשך לשיווק למגורים. המפקחים שילטו את השטח בשלטים המתריעים מפני פלישות חוזרות.

"התופעה ההולכת ומתגברת של פינויים עצמיים היא הישג ברור של מדיניות אכיפה בלתי מתפשרת במסגרתה אנו תובעים מסיגי גבול לא רק על העלויות הרטרואקטיביות של השימוש בקרקע, אלא גם על עלויות הפינוי הנדרשות מהרשות כדי להחזיר את השטח למאגר הקרקעות הציבורי. כל פולש מטופל ומפונה בסופו של דבר ויותר ויותר פולשים ברחבי הארץ מעדיפים להתפנות בעצמם מאשר להיות חשופים לתביעות כספיות ופליליות", אמר ערן ליבנה, מנהל מרחב שמירה צפון - חיפה ברשות מקרקעי ישראל.