מירב בן ארי, איציק שמולי, מיקי לוי, איילת ורבין נחמיאס ורועי פולקמן הם חברי הכנסת שמובילים את מדד הסטודנטים שערכה התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל

כלים
מדד הח"כים הסטודנטיאלים שערכה התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל
מדד הח"כים הסטודנטיאלים שערכה התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל

פעילות הכנסת וחבריה חשופה לציבור ואף חלק ניכר בה שקוף ומונגש אך כל המידע הזמין ברשת והמועבר בתקשורת עדיין לא מספק לסטודנטים ולצעירים תמונה ברורה אודות חברי הכנסת אשר פועלים למענם בעשייה ציבורית רחבה.

בשנה האחרונה התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית החליטה לצאת למעקב אחרי חברי הכנסת ולהביא לסטודנטים ולצעירים שיקוף ברור של פעילות חברי הכנסת אודות הנושאים החשובים להם.לטענת ההתאחדות, לצעירים בישראל קשה לקבל את כל המידע הנדרש שלו עקב הצפת מידע הקיימת בעידן בו אנחנו חיים. מרבית הסטודנטים, בדומה לכלל האוכלוסיה, לא נוברים באתר הכנסת ומאתרים את פעילות הח"כים שחשובה ומעניינת אותם – ולכן, התאחדות הסטודנטים החליטה להנגיש מידע זה לצעירים ולהביא להם אחת לשנה את דירוג חברי הכנסת על פי עשייתם בתחום הצעירים והסטודנטים. פעילות חברי הכנסת אשר דורגה במדד שלנו היא הגשת שאילתות, הגשת הצעות לסדר היום, הגשת דיון מהיר לוועדה, הצבעה על הצעות חוק והגשת הצעות חוק.

גלעד ארדיטי, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל: "כסטודנטים, כמו כלל הצעירים בישראל, אנו חיים במציאות מורכבת ומאתגרת ופעמים רבות אנו חשים בניתוק ממשרתי ונבחרי הציבור. יצרנו את מדד הח"כ הסטודנטיאלי כדי שנוכל להנגיש לסטודנטים בישראל ולח"כים עצמם את מידת המעורבות והעיסוק שלהם בהון האנושי העתידי של מדינת ישראל. אנחנו שמחים לראות שיש חברי כנסת ששמו במרכז האג'נדה שלהם עשייה למען הסטודנטים. חברי הכנסת שהגיעו למקומות הראשונים הם דוגמה לנבחרי ציבור שפועלים ועוסקים בחייהם של הצעירים בישראל".

ח״כ מירב בן ארי: ״כיו"ר השדולה למען הסטודנטים וההשכלה הגבוהה בכנסת וכיו"ר אגודת סטודנטים לשעבר בעצמי אני פועלת ללא הרף עבור הסטודנטים מיום כניסתי לכנסת. אני מודה להתאחדות הסטודנטים על הבחירה בי, אמשיך ללוות את הסטודנטים לאורך כל הדרך הפרלמנטרית שלי בכנסת.״

ח"כ איציק שמולי: "אני שמח מאוד על ההישג. אני לא שוכח מאיפה באתי ומבטיח להמשיך ולהיות שם תמיד עבור הסטודנטים. מנקודת מבטה של המדינה הסטודנטים הם ההשקעה הטובה ביותר וההצלחה שלהם בסופו של דבר תשתלם מכל בחינה למדינה. לכן, חייבים לעשות את הכל כדי להקל כלכלית על הסטודנטים במהלך לימודיהם ובנוסף להעלות את איכות המשרות ורמות השכר הפתוחות בפניהם בשוק העבודה לאחר שמסיימים את לימודיהם."

המדד נועד לשים את הנתונים על השולחן לא רק כלפי הסטודנטים והצעירים אלא גם לשקפם לחברי הכנסת ובכך לתמרץ אותם לקחת חלק יותר גדול בעשיה למען הדור הצעיר בישראל. הנושאים אותם בדקה ההתאחדות הם ראשית כל, נושאים סטודנטיאליים - חברי כנסת שפעלו למען חיזוק האקדמיה והנגשתה, למען סטודנטים בעלי מוגבלויות, למען סטודנטים מילואימניקים או סטודנטיות בהיריון, למען חיזוק מערך ההנדסאים ולימודי המקצוע בישראל – חבר כנסת אשר פעל בגזרות אלו קיבל על כך ניקוד גבוה.

בהודעת התאחדות הסטודנטים נאמר: "מצאנו לנכון להרחיב את תחומי המדידה בהם בדקנו את חברי הכנסת לנושאים בהם התאחדות הסטודנטים הארצית עוסקת - כגון קידום מעמד האישה, פתרון משבר הדיור וחיזוק מערכת החינוך הכללית, וזאת מתוך אחריות חברתית לעתיד המדינה שלנו כדור הצעיר הגדל בה ומעוניין להתפתח בה. בנושאים אלו חברי הכנסת קיבלו ניקודנמוך יותר מאשר בנושאים סטודנטיאליים גרידא.

חשוב לציין כי בדירוג שלנו חסרים חברי הממשלה. בחרנו שלא לדרג על פעילות פרלמנטארית את השרים וסגני השרים וזאת מתוך הבנה כי הם מוגבלים בזמן עקב אחריותם בממשלה ולכן פעילותם הפרלמנטארית לעולם לא תוכל להשתוות לחבר כנסת מהשורה, אי אפשר לצפות משרים להצביע במליאה באותה תכיפות של ח"כ מהשורה וכמובן כי הם לא מגישים הצעות לסדר, הצעות חוק פרטיות ושאילתות ועל כן הם מתחילים את הדירוג בניקוד חסר.

עוד יש לקחת בחשבון כי השנה האחרונה בכנסת עברה עם שינויים רבים בהרכב רשימת חברי הכנסת עקב התפטרויות שונות ועקב החוק הנורווגי הקטן אשר אפשר לשרים להתפטר מהכנסת וכך להכניס במהלך השנה האחרונה ח"כים נוספים מרשימת המפלגה שלהם לכנסת- מצב זה מעמיד את חברי הכנסת שהושבעו לאורך השנה במצב חסר במדד לעומת הח"כים אשר פועלים בכנסת כבר שנה שלמה. חברי הכנסת שלא כיהנו שנה מלאה הם: שרן השכל (הליכוד), אמיר אוחנה (הליכוד), עודד פורר (ישראל ביתנו), אלעזר שטרן (יש עתיד), שולי מועלם רפאלי (הבית היהודי), אכרם חסון (כולנו), יעל כהן פארן (המחנה הציוני) ויגאל גואטה (ש"ס).

משקלם של הכלים הפרלמנטאריים בסעיפי השאילתות, הצעות לדיון מהיר והצעות לסדר זיכו את חבר הכנסת המגיש בניקוד רב יותר מאשר הצבעה במליאת הכנסת וזאת מכיוון שפעילות זו הינה אישית ותלויה בחריצותו של חבר הכנסת, הרי ידוע וברור כי ההצבעות במליאת הכנסת הן על פי משמעת סיעתית/קואליציונית ולכן לא ניכר הבדל משמעותי בין חברי אותה מפלגה או קואליציה/אופוזיציה."