המתמודד היהודי הדמוקרטי לנשיאות בארה"ב טען בראיון ל'דיילי ניוז' כי ישראל הרגה 10,000 פלסטינים חפים מפשע במבצע 'צוק איתן'. לפיד משיב: "הטעות של סנדרס משקפת את כל מה שניסתה מחלקת התעמולה של החמאס, בגיבוי ארגוני ה-BDS, למכור לעולם בשנתיים האחרונות. זו המדיניות של חמאס: השקר, התעמולה הגסה, פיברוק העדויות והתמונות, הניסיון להרוג נשים וילדים תוך שהם מוכרים לעולם נרטיב מדהים בחוצפתו שבו הם הקורבן". "רוב ההרוגים במבצע היו פעילי טרור של החמאס והג'יהאד האסלמי שעסקו בשיגור טילים כלפי אוכלוסייה אזרחית בישראל". "הייתי אחד משמונת חברי הקבינט הבטחוני של ממשלת ישראל בזמן המבצע. אני יכול להעיד, ממקור ראשון, שניהלנו אינספור דיונים על השאלה איך נמנע פגיעה בחפים מפשע"

יו"ר מפלגת 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד
יו"ר מפלגת 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד

יו"ר מפלגת 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד, פרסם היום (8.4.16) מאמר תגובה הסותר את דבריו של הסנטור ברני סנדרס, שמתמודד להיבחר כנשיא היהודי הראשון בארה"ב. בראיון ל'דיילי נויז', טען סנדרס, כי ישראל הרגה במבצע 'צוק איתן' יותר מ-10,000 פלסטינים חפים מפשע. לפיד פרסם היום מאמר תשובה לסנדרס באותו העיתון.

כחבר קבינט באותה התקופה, חושף לפיד בפני הקוראים את המאמצים הרבים שעשתה מדינת ישראל וצה"ל לאורך כל ימי הלחימה על מנת להימנע מפגיעה באזרחים חפים מפשע ומציג את הנתונים והמספרים שסותרים לחלוטין את דבריו של סנדרס. לפיד משתף את הקוראים בהחלטות שקיבלה ישראל לאורך המבצע כגון: ביטול תקיפות מטוסים בשטחים בהם הייתה נוכחות של אזרחים, שימוש באמצעים לאזהרת האזרחים לפני הפצצות ופעולות נוספות שנעשו כדי למנוע פגיעה באזרחים חפים מפשע.

בפתח המאמר מדגיש לפיד כי הוא וסיעתו נמנעו מכל אמירה שעלולה להתפרש כהתערבות במערכת הבחירות האמריקאית. אבל דבריו של המועמד היהודי, הסנטור סנדרס, גרמו לו לסטות מן העקרון הזה.

לפיד מדגיש בפתח המאמר כי המספר האמיתי של ההרוגים בצד הפלסטיני ב'צוק איתן' עמד על 2,203 הרוגים ולא 10,000 כפי שטען סנדרס: "הדבר האחרון שאפשר להגיד על רובם זה "חפים מפשע". רוב ההרוגים במבצע היו פעילי טרור של החמאס והג'יהאד האיסלמי שעסקו בשיגור טילים כלפי אוכלוסיה אזרחית בישראל."

לפיד מבהיר במאמרו כי הנתונים שהציג סנדרס משרתים את הגורמים הקיצונים וארגוני ה- BDS : "הבעיה בטיעון של הסנטור סנדרס אינו הטעות העובדתית - מותר לטעות – אלא בכך שהטעות שלו משקפת את כל מה שניסתה מחלקת התעמולה של החמאס, בגיבוי ארגוני ה-BDS, למכור לעולם בשנתיים האחרונות. העובדות האמיתיות הן שישראל לא הפעילה כוח "לא מידתי". למעשה, בכל תולדות המלחמות לא היה מאמץ גדול יותר של כוח לוחם למנוע פגיעה בחפים מפשע."

כחבר הקיבנט המדיני בטחוני בזמן 'צוק איתן' חושף לפיד במאמרו את הפעולות שנקטה ישראל על מנת להימנע מפגיעה בחפים מפשע: "הייתי אחד משמונת חברי הקבינט הבטחוני של ממשלת ישראל בזמן המבצע. אני יכול להעיד, ממקור ראשון, שניהלנו אינספור דיונים על השאלה איך נמנע פגיעה בחפים מפשע. כמה מן האמצעים שנקטנו הם חסרי תקדים. צה"ל למשל הוא הצבא הראשון בהיסטוריה שנהג לצלצל לטלפונים הפרטיים של אנשים כדי להודיע להם שעומדת להיות הפצצה אווירית באיזור מגוריהם. במקומות שבהם רשת הטלפונים לא פעלה, הוטלו מן האוויר עלונים המזהירים מפני הפצצות. בנוסף השתמשנו בלוויינים וברחפנים לא כדי לאתר מטרות, אלא כדי לוודא שאין אוכלוסיה אזרחית באיזור העומד להיות מופצץ. עשרות גיחות הפצצה בוטלו ברגע האחרון רק מפני שצילומי האוויר הראו שיש במקום חפים מפשע. במקרים רבים – ומתסכלים – זה איפשר לטרוריסטים לברוח מן האיזור, אבל העדפנו את זה על פני פגיעה לא הכרחית באוכלוסיה אזרחית.

לפיד ממשיך במאמרו ומדגיש כי פעולות אלו מוכיחות כי צה"ל הצבא המוסרי בעולם: "לכל המאמץ הזה היו תוצאות. נכון שעדיין נהרגו חפים-מפשע והלב נשבר על כל אחד ואחת מהם, אבל מדובר באחוזים נמוכים בהרבה ממספר הנפגעים בלחימה באיזורים עירוניים במקומות אחרים בעולם. בכל זמן הלחימה שלנו, צריך כנראה להזכיר לסנדרס, הפלשתינאים המשיכו להפציץ ישובים אזרחיים בתוך ישראל, כשמטרתם המוצהרת הפוכה משלנו: לפגוע במה שיותר אזרחים חפים מפשע. נכון שפחות ישראלים נפגעו, אבל רק מפני שיש לנו את העליונות הטכנולוגית ואת מערכת "כיפת ברזל" (שפותחה בשיתוף פעולה עם ארה"ב) שמנעה מהטילים שלהם לחדור לגני הילדים ולבתי הספר שאליהם כוונו"

לפיד יוצא נגד הטענות של סנדרס כי ישראל הפציצה בתי חולים וכותב: "באותו ראיון דיבר ברני סנדרס על "בתי חולים שהופצצו". הייתי שותף בדיון שבו הוחלט לא להפציץ את בית החולים "שיפא" בעזה למרות שידענו – מעל לכל ספק – שהחמאס מחזיק בו מערכות לחימה פעילות המכוונות כלפי ישראל. אני לא מכיר הרבה מדינות שהיו עושות החלטה דומה בתנאי מלחמה. אולי אף אחת."

לפיד טוען בסיום מאמרו כי בזמן שחמאס הורג נשים וילדים הוא משתמש ברוב חוצפתו בשקרים כדי למכור לעולם כי הם הקורבן :"אז מי בעצם טוען אחרת? החמאס. זו המדיניות שלו: השקר, התעמולה הגסה, פיברוק העדויות והתמונות, הנסיון להרוג נשים וילדים תוך שהם מוכרים לעולם נרטיב מדהים בחוצפתו שבו הם הקורבן. כמו שקורה בעידן של תקשורת מודרנית, ישראל נמצאת במאבק התודעה בפיגור מובנה. העובדה שאנחנו מדינה דמוקרטית ומתוקנת אינה מאפשרת לנו לשקר בחזרה. כשהמועמד היהודי לנשיאות ארה"ב מצטט את השקרים של החמאס בלי שטרח לבדוק את העובדות, יש לנו סיבה לדאגה"