בעקבות הפרסומים על כוונת מנהל התכנון להסיר מחר את ההגנה על למעלה משליש משטחי החופים שורה של ארגוני תושבים ברחבי הארץ יחד עם ארגוני הסביבה בפנייה דחופה לשר כחלון: "עצור את התוכנית. החופים לא שייכים לבעלי עניין, אלא לכולנו, לילדינו ולנכדינו. האינטרסים של מיליוני תושבים קודמים לאלה של היזמים"

כלים

תחת הכותרת "יוזמת משרדך לחיסול ההגנה על החופים", כותבים ארגוני תושבים מרחבי הארץ יחד עם ארגוני הסביבה הארציים לשר האוצר משה כחלון: "אנו החתומים מטה, חלק משורה ארוכה של ארגונים וקבוצות תושבים, שפועלים לשמירת חופי הים, מרחביו ונופיו לטובת כלל הציבור, פונים אליך כדי שתורה לעצור מיידית את חיסולה, למעשה, של ההגנה על חופי ישראל, שמינהל התכנון במשרדך מקדם מזה יותר מחצי שנה ".

מחר, שלישי, עומדת המועצה הארצית לתכנון ובנייה לדון בפרק החופים בתמ"א 1. על פי החברה להגנת הטבע ו'אדם טבע ודין', מינהל התכנון מציע, יחד עם ביטול תמ"א 13, לבטל לחלוטין את ההגנה על למעלה משליש מהשטחים החופיים שתמ"א 13 מגינה עליהם כיום. על פי שני הארגונים, מדובר בשטחי חוף ועורף ערכיים, לאורך כל חופי הארץ. מבדיקה מיוחדת שעשו החברה להגנת הטבע ו'אדם טבע ודין', עולה כי מינהל התכנון מתכנן לגרוע 9200 דונם של שטחים מוגנים באזורים הבין עירוניים, ו – 4200 דונם בשטחים הפתוחים, כלומר להסיר את ההגנה על למעלה מ - 13 אלף דונם של שטחים רגישים ביותר.

בפניית הארגונים לכחלון נכתב: "מאז 1983 שומרת תמ"א 13, תכנית המיתאר הארצית להגנת החופים, על רצועת שטחי חוף רציפה לאורך כל חופי המדינה. שמירת הרצועה החופית הזו חיונית לאיכות החיים בישראל, שלפי תחזית הלמ"ס, מספר תושביה צפוי להגיע ל - 20 מיליון איש בתוך פחות מ - 50 שנה. תמ"א 13 מספקת לרצועה זו, לנופה ולמרחביה, הגנה רציפה ברמה הארצית, שהיא ההגנה הטובה ביותר שהתכנון בישראל יכול כיום לספק. זו לא הגנה מושלמת, ולכן המחוקק מצא לנכון להוסיף עליה את חוק החופים בשנת 2004. אך בדרך כלל הצליחה התכנית הקיימת לעצור את יוזמות הפיתוח בשטחים אלו, שיזמים כל העת לוטשים אליהם עיניים. בהגנה הזו מציע כיום מינהל התכנון לפגוע, עד כדי ביטולה בפועל. כעת, היכולת לעצור פגיעה קשה ומיותרת זו היא בידיך.

"מינהל התכנון מציע לקצץ אלפי דונמים מהשטחים הפתוחים והטבעיים המוגנים שבעורף החוף מחוץ לערים, ולבטל לחלוטין את ההגנה הקיימת על שטחי עורף החוף והפארקים החופיים בתוך הערים. וזאת, דווקא במקומות שמספקים לציבור שידו אינה משגת את הנוף הפתוח ומרחבי הים, הכורכר והחול, שהופכים את החיים למעט נעימים יותר. מינהל התכנון גם מציע לאפשר בנייה לא מבוקרת של מתקני תשתיות, וכן מבנים שונים נוספים לרבות בתי מלון ודירות יוקרה בהמשך לבנייה קיימת, ברצועה האסורה לבנייה במרחק מאה מטר מקו המים. עוד הוא מציע לפגוע בשטחים המיועדים לתיירות ונופש, באופן שאת מקומם עלולים לתפוס שטחי פיתוח לשימושים אחרים שיפגעו במעמדו הציבורי של החוף. וזה עוד לא הכול, הצעת מינהל התכנון מציעה כמכלול לפגוע פגיעה קשה וגורפת במנגנוני הבקרה וההגנה על החופים שפועלים היטב מזה יותר משלושים שנה, לשמחת היזמים שרק יושבים וממתינים להסרת המחסומים.

"מערכת התכנון של מדינת ישראל, שאתה, כבוד השר, ממונה עליה כיום, מקדמת פגיעה קשה וחסרת היגיון של ממש, במה שאמור להיות אחד האוצרות הטבעיים החשובים של המדינה.

"כבוד השר, החופים לא שייכים ליזמים או לבעלי עניין, אלא לכולנו, לילדינו ולנכדינו. אנו סמוכים ובטוחים שאם תבדוק את הנושא, תיווכח בצדקתנו ובחשיבות הרבה של עצירת המהלך. אין בהסרת ההגנה על החופים דחיפות כלשהי, ואין לכך כל קשר לפתרון בעיית הדיור. לכל היותר מדובר בעצירת יוזמות לכמה מגורי יוקרה.

"לפיכך, אנו מבקשים ממך, בשלב הראשון, להורות ליו"ר המועצה הארצית, אליו פנינו בעבר ולא נענינו, לעצור מיד את המשך הדיון בתכנית לחיסול ההגנה על החופים שצפויה לעלות לדיון במועצה הארצית מחר, ובשלב הבא להוריד אותה בכלל מסדר היום. כפי שהסברנו, זו לא תכנית שראוי לקדם במדינה נאורה, שמבינה שהאינטרסים של מיליוני תושביה קודמים לאלה של יזמיה. זו ודאי לא תכנית שכאדם שהאינטרס הציבורי בראש מעייניו, היית רוצה להיות אחראי לתוצאותיה".