במסגרת עידוד מחזור פסולת חקלאית הוקם בדרום מפעל ראשון למחזור פסולת חקלאית * בשבוע שעבר נחנך במעמד השר להגנת הסביבה * מוטי דנן, מנכ"ל נגב תעשיות מחזור: "טיפול נכון בפסולת החקלאית ימנע נזקים רבים, זיהומי קרקע, סכנת שריפות, הצטברות חיידקים וזיהומי קרקע"

כלים
מכונה למיחזור פסולת חקלאית
מכונה למיחזור פסולת חקלאית

יריעות הפלסטיק שמשמש לבניית חממות, כיסוי ערוגות וטפטפות להגנה על גידולים, נראות אולי תמימות אבל מהוות צרה לא פשוטה לסביבה: רובן נזרקות בסוף חייהן בשטחים הפתוחים וגורמות לנזקים לא פשוטים כמו סיכון מוגבר לשריפות, הצטברות חיידקים וזיהומי קרקע ומים.על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה מייצרת תעשיית החקלאות למעלה מ-25,000 טון פסולת (פלסטיק לחממות, טפטפות, יריעות וכלי עזר כמו דליים ורשתות).

פסולת הפלסטיק נוצרת בחקלאות כתוצאה מבלאי או בסיום שימוש. פלסטיק הוא חומר בר-מחזור וכיום קיים לרב ערך במחזורו. בהיעדר תשתיות לאיסוף ומחזור, חלק מהפסולת מסולק בצורה לא תקינה כמו שריפה או הטמנה בקצה השדה, תוך יצירת מפגעים סביבתיים. קיימת אפשרות למודל לאיסוף פסולת הפלסטיק החקלאית בתחנות איסוף מקומיות יישוביות ואזוריות, בהתאם לריכוזי פסולת הפלסטיק.

כפועל יוצא של הפעילות החקלאית נוצרים תוצרי לוואי המוגדרים לעיתים כפסולות. בניהול ובטיפול נכון במשאבי הפסולת ניתן לנצל את רובם כחומרים בעלי ערך כלכלי. מסמך זה מסתכל על הפסולות כתוצרי לוואי וכמשאב כלכלי. כיום חלק מתוצרי הלוואי לא מטופל כראוי בין היתר בשל העדר תשתיות לאומיות, אזוריות ומקומיות מתאימות.

במפעל נגב מיחזור יעסקו במיחזור פסולת פלסטיק חקלאי.

תהליך המיחזור מתבצע ב- 4 שלבים עיקריים:

א. איסוף- איסוף הפסולת מהחלקאי באמצעות מערך האיסוף.

ב. כבישה- פסולת הניילון נכבשת לבאלות לצורך הפחתת נפחה.

ג. גריסה צנרת הטפטוף- כולל בתוכו שני שלבים, שלב ראשון גריסה ידנית להתאמת הפסולת לפתח המגרסה ושלב שני גריסה מכנית באמצעות חותכים מכנים סיבוביים.

ד. ייצור מוליך חשמל

נגב מיחזור משמשת כתחנת מעבר המקטינה את נפח הפסולת הפלסטיק, ומעבירה אותו למיחזור כשימוש תעשייתי.

נגב מיחזור הינה אחת החברות מקבוצת נגב אקולוגיה, שהינה חברה דרומית בפריסה ארצית, מהמובילות בתחום המִחזור והטיפול בפסולת. החברה מתמחה באיסוף ובהובלה של פסולת מסוגים שונים, בתפעול אתרי הטמנה ובמפעלי מִחזור.

החברה עוסקת בפיתוח וביישום של פתרונות לשימור ולשיפור איכות הסביבה. כאשר היעד המרכזי של החברה הוא הקטנת נפח הפסולת המופנית להטמנה והגדלת הכמויות המופנות למִחזור. יעד זה מקוּדם בשימוש באמצעים מתקדמים ופיתוח מתמיד ובלתי נלאה של פתרונות אקולוגיים מיטביים.

בנוסף למפעל הנ"ל, בבעלות החברה מִתקני קצה נוספים לטיפול בפסולת. ביניהם, אתר לייצור ושיווק קומפוסט, מפעל למיחזור פסולת יבשה, אתר לטיפול בשפכים ועוד. שלא כדוגמת הטיפול בפסולת העירונית, לא קיים כיום מנגנון ניהול מרכזי של פסולת חקלאית. חסרים אתרי קצה אזוריים ומקומיים שיוכלו לטפל בכלל תוצרי הלוואי. אומדן ההשקעה המרבי הנדרש לטיפול כולל בפסולת החקלאית עומד על כמיליארד ₪, המשמעות היא תוספת עלות שנתית של כ 200 מיליון ₪.

ענפי חקלאות רבים נמצאים במשבר. מתח הרווחים בחקלאות אינו גבוה וכל השקעה נוספת של החקלאי בהקמת פתרון קצה עלולה להביא לפגיעה משמעותית ברווחיו ואף להפסדים. על-מנת להקים אתרי קצה מרכזיים לטיפול בפסולת החקלאית יש צורך בהשקעה גדולה יחסית. המתקנים חייבים לעבוד לאורך כל השנה ולמשך עשרות שנים על-מנת להחזיר את ההשקעה. ענף החקלאות ובעיקר ענפי הצומח מתאפיינים בחוסר ודאות בכל הקשור לכמות והיקף הגידולים ועונתיות כמו גם לפיזור גאוגרפי נרחב. כל אלו מהווים קושי מובנה העומד בפני כל יזם.

מוטי דנן, הבעלים של החברה מציין כי "היעד המרכזי של 'נגב אקולוגיה' הוא הקטנת נפח הפסולת המופנית להטמנה והגדלת הכמויות המופנות למִחזור. יעד זה מקוּדם בשימוש באמצעים מתקדמים ובפיתוח מתמיד ובלתי נלאה של פתרונות אקולוגיים מיטביים, כמו הקמת אתרים לטיפול בכל סוגי הפסולת, בעידוד ופיקוח המשרד להגנת הסביבה"