סניפי הביטוח הלאומי בכל רחבי הארץ יהיו סגורים לקהל החל ממחר בבוקר: (יום א' 3.4.16) ועד להשבת השוטרים במדים לאבטחת שלום הקהל והעובדים בסניפים. ירון צרפתי, יו"ר הועד הארצי של עובדי הסניפים במוסד לביטוח לאומי: "הוצאת השוטרים מהסניפים - אקט שערורייתי ומסכן חיים". חושף כי ב-2015 טיפלו השוטרים המוצבים בסניפי הביטוח הלאומי ביותר מ-730 אירועי אלימות, איומים וניסיונות ההתאבדות - עלייה של יותר מ-12% לעומת אשתקד

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, החליט על הוצאת השוטרים מסניפי הביטוח הלאומי
מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, החליט על הוצאת השוטרים מסניפי הביטוח הלאומי

כל סניפי המוסד לביטוח לאומי ברחבי הארץ יהיו סגורים החל ממחר בבוקר (יום ראשון 3.4.16). הסניפים יישארו סגורים לקהל עד אשר תתבטל החלטת מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, בהנחיית היועץ המשפטי הקודם לממשלה, להוציא את השוטרים במדים מסניפי המוסד. הוועד הארצי של עובדי הסניפים במוסד לביטוח לאומי, נאלץ לבטל את קבלת הקהל לאחר שכל פניות הנהלת המוסד וההסתדרות לראש הממשלה, לשר הרווחה, ליועץ המשפטי ולמפכ"ל המשטרה כדי שיביאו לביטול ההחלטה השערורייתית - לא נענו.

יושב ראש הועד הארצי של עובדי הסניפים במוסד לביטוח לאומי, ירון צרפתי, מדגיש כי לא מדובר כאן בסכסוך עבודה או בדרישה כלכלית כלשהי, אלא בדאגה לשלומם וביטחונם האישי של העובדים והאזרחים שמגיעים לקבל שירות במוסד. "סניפי הביטוח הלאומי הם החזית החברתית של מדינת ישראל. מידי שנה מבקרים בסניפים יותר מ-3.5 מיליון אנשים – רבים מהם מתמודדים עם אתגרים מורכבים ביותר.

"סיר הלחץ" הזה מניב מאות אירועים חריגים, כאשר ב-2015 לבדה, טיפלו שוטרי משטרת ישראל המוצבים בסניפי המוסד ביותר מ- 730 הפרות הסדר, איומים וניסיונות התאבדות - עלייה של יותר מ-12% לעומת אשתקד" אומר צרפתי ומציין כי "הניסיון מלמד, כי נוכחות שוטר במדים בסניף, מצמצמת לא רק את משך האירוע החריג אלא גם את עוצמתו. מפחיד לחשוב לאיזו רמת אלימות אנחנו עלולים להתדרדר אם ראש הממשלה והשר לביטחון פנים לא יתעשתו מהר ויורו למפכ"ל לבטל את ההחלטה השערורייתית והמסוכנת הזאת".

חברי הועד הארצי של עובדי הביטוח הלאומי מציינים עוד, כי כל הנתונים על מגמת הגידול באירועים האלימים בסניפי המוסד לביטוח לאומי דווחו למקבלי ההחלטות. גם יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אראל יעקובי, התריע מבעוד מועד בפני שר הרווחה, כי ללא נוכחות שוטרים הסניפים לא יקבלו קהל, אלא שבשם הדווקנות המשפטית ומחשש ל....תקדים של צורך באבטחה בתוך מוסדות ציבוריים אחרים, התקבלה כאמור ההחלטה להוציא את השוטרים מהסניפים ולהסתפק במאבטחים האזרחיים הפועלים בכניסה לסניפים.

אלה, מסכימים בביטוח הלאומי, עושים אומנם עבודה מצויינת, אך אין להם את הסמכויות החוקיות, ולא את היכולת והניסיון הנדרשים להרתעה ומניעת אלימות שמסכנת את חיי הקהל המבקר בסניף ואת העובדים בו. כך, למשל, למאבטח אין סמכות לאזוק אדם המנסה להתאבד, לתקוף או להצית – אירועים המתרחשים לעשרות בכל שנה, בכל רחבי הארץ.

צרפתי מציין עוד, כי הפסקת הצבתם של השוטרים בשכר בסניפים אינה שאלה תקציבית, שכן הביטוח הלאומי משלם את שכרם של השוטרים ונכון להמשיך בכך. "להפך. עכשיו זה יעלה יותר. הרי האלימות לא תיפסק ובמקום שוטר אחד מיומן המכיר את האוכלוסייה, מרתיע ומרגיע, תגיע לכל קריאה ניידת, שבה פועל, כידוע, צמד שוטרים. במקום למגר אלימות כשהיא רק מתחילה וכבר בשלב המילולי, הרי שעד לבוא הניידת עלול כל אירוע להתפתח ולהתעצם הן ברמת האלימות והן במספר המעורבים" אומר יו"ר הועד הארצי של עובדי הביטוח הלאומי.

צרפתי הוסיף כי "בשונה ממקבלי ההחלטה האומללה הזאת, כשיתרחש האירוע האלים הבא בסניף, לנו לא יהיה את הלוקסוס להפנות מבט ולצקצק בלשון משהו על תקנות ותקדימים משפטיים. לא נפעל תחת סכנה מיידית ומוחשית. בלי שוטר במדים סניפי המוסד לא יקבלו קהל".