מסקר התאחדות התעשיינים עולה: כ-45% מהמפעלים בארץ מעוניינים להעתיק את פעילותם מאזורי תעשייה, בשל תעריפי ארנונה מוגזמים. מנתוני התאחדות התעשיינים עולה, כי חלק ניכר מהמפעלים שמחליטים לסגור את שעריהם בשל העלויות הגבוהות, מעתיקים את פעילותם לחו"ל

על רקע ההעלאות הגבוהות של תעריפי הארנונה בכל רחבי הארץ, במסגרת אישור העלאות "חריגות" על ידי משר הפנים, עולה מסקר שערכה התאחדות התעשיינים בקרב 130 מפעלים ברחבי הארץ, כי כ-45% מהמפעלים מעוניינים להעתיק את פעילותם מאזור התעשייה בו הם פועלים, בשל תעריפי ארנונה מוגזמים. זאת לצד אי שביעות רצון כללית מהניהול הלקוי של אזורי התעשייה.

המשמעות של כך הוא הצטמצמות התעשייה הישראלית - מנתוני התאחדות התעשיינים עולה, כי חלק ניכר מהמפעלים שמחליטים לסגור את שעריהם בשל העלויות הגבוהות, מעתיקים את פעילותם לחו"ל.

משנה למנכ"ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל: "נושא הארנונה והעלויות המוניציפאליות הפך למשקולת בלתי אפשרית על התעשייה הישראלית ונראה שלפרה החולבת הזו פשוט נמאס. בשנים האחרונות הצלחנו לעצור את ההעלאות החריגות הפרועות אבל אנחנו עדיין במקום השלישי בעולם בגובה תשלומי הארנונה. תשלומי הארנונה הכבדים מתגלגלים למחירי המוצרים וגורמים הן להפחתת היכולת להתחרות בעולם והן ליוקר המחיה בישראל. ממשלת ישראל קיבלה החלטה לשפר את הסביבה העסקית של התעשייה ואני קורא לכל ראשי הרשויות ולמשרד הפנים לבדוק מחדש את עלויות הארנונה על המגזר התעשייתי ולייצר תעריף ארנונה תחרותי, במטרה לסייע בהקמת מפעלים ישראלים חדשים. מפעלים חדשים מניעים את הפעילות הכלכלית ומשמשים כמנוע תעסוקה יציב ובשכר גבוה לתושבים באיזור וכך גם יגדילו בסופו של דבר תשלומי הארנונה לרשות אשר תשכיל להנהיג תעריפים תחרותיים".

כמו כן עולה מהסקר אי שביעות כללית של מנהלי המפעלים, מהאופן בו מתנהל אזור התעשייה בו הם פועלים.

בין השאר מנהלי מפעלים טוענים כי הם אינם מקבלים באופן מלא את כלל השירותים שהם אמורים לקבל בתמורה לארנונה הגבוהה שהם משלמים לרשות המקומית - אין פינוי אשפה מספק, האבטחה סביב המפעלים לקויה, ישנו מחסור חמור במקומות חנייה, ישנו מחסור בתחבורה ציבורית להסעת עובדים למפעלים ובחזרה, מחסור בשילוט, תיקון הליקויים איטי, רמת סיוע נמוכה בקבלת רישיון עסק ועוד.

כמו כן, כ- 43% מהמשיבים בסקר ציינו שלא קיימת ברשות המקומית פונקציה ייעודית לסיוע וטיפול בפניות התעשייה. כמו כן, כ- 53% מקרב המשיבים פנו בשנה החולפת לרשות המקומית לצורך קבלת סיוע ו/או בקשה לתיקון ליקויי תשתית, כ- 45% מהפניות נותרו ללא מענה.

שביעות הרצון הנמוכה ביותר מהאופן הלקוי בו מתנהלים אזורי תעשייה, נמצאה בקרב מפעלים מרכז הארץ, כאשר שביעות הרצון הגבוהה ביותר מהאופן בו מתנהלים אזורי התעשייה נמצאה בקרב מפעלים באזור ירושלים.