נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין ורעייתו הגברת נחמה ריבלין, ערכו הערב, יום רביעי, כ' אדר ב', 30 במרץ, ארוחת ערב ממלכתית לכבוד נשיא יוון, פרוקופיאוס פאבלופולוס ,Prokopios Pavlopoulos, בביקורו הממלכתי בישראל. בפגישתם המשותפת בטרם נכנסו לאולם הארוחה העניק הנשיא ריבלין לנשיא יוון את הבול המיוחד שהונפק לציון 25 שנה ליחסים בין המדינות.

הנשיא ריבלין ונשיא יוון. צילום: מארק ניימן/לע"מ
הנשיא ריבלין ונשיא יוון. צילום: מארק ניימן/לע"מ

בבול ניתן לראות את נמל חיפה המיוצג על ידי ספינת מכולות ועגורנים אופייניים, וברקע הגנים הבהאיים על מורדות הכרמל, ולצידם נחל סלוניקי המיוצג על ידי ספינת נופש ועגורנים אופייניים וברקע המגדל הלבן העתיק השוכן לחוף הים. נשיא יוון הודה לנשיא ריבלין על המתנה ואמר: ״מתנה זו הינה סמל לידידות ולקשרים דיפלומטיים ענפים, תודה רבה". לאחר מכן, בפתח הארוחה נשאו שני הנשיאים דברי ברכה.

הנשיא ריבלין ברך את נשיא יוון בהגיעו אל ארוחת הערב וציין את חשיבות תרבויות עמינו בהיסטוריה:״שתי התרבויות אליהן מתייחסות המדינות שלנו- הן מן המפוארות שבתרבויות העתיקות. שתיהן יחד תרמו לעיצובה של התרבות המערבית ולבניינו של העולם המודרני כפי שאנו מכירים אותו היום."

הנשיא הדגיש את הצורך בחיזוק הקשר העמוק שקיים בין העמים והתייחס לסיוע שהגיש העם היווני בעיתות מצוקה ואמר: ״הקרבה בין יוון לבין ישראל איננה מתמצה בשורשים תרבותיים רחוקים. לשמחתי, מדינותינו הולכות ומתקרבות בשנים האחרונות כפי שראוי בין שכנות קרובות שכמונו. אנו מכירים טובה על הסיוע היווני באש וגם במים. הגשתם לנו סיוע חיוני בכיבוי השרפה הגדולה שפרצה ב-2010 בצפון הארץ. בה בעת, סייעתם רבות במאמצים לעצירת אוניות הפרובוקציה שעגנו בנמלי ארצכם במסגרת משט לרצועת עזה. אלה רק שני ביטויים מבין רבים אחרים להתחממות המבורכת ביחסים בין שתי המדינות שלנו. החל ממפגש הממשלות, G2G, של ישראל ויוון בשנת 2013, הולכים ונחתמים הסכמי שיתוף וסחר בשורה ארוכה של תחומים- תיירות, תרבות, ביטחון ואנרגיה. לנוכח האתגרים העצומים הניצבים בפניכם- זרם הפליטים המתגבר מחד, ולהבדיל- איומי הטרור הקיצוני, אני מבקש לחזק את מחויבותנו לשיתוף פעולה בין המדינות. היום הוא חיוני מאי-פעם."

נשיא יוון הודה לנשיא ריבלין על האירוח, והביע את תקוותו להעמקת שיתופי הפעולה בין ישראל ויוון ולעמידה איתנה ומשותפת מול האיומים השונים, בשמירה על העקרונות המשותפים לישראל ויוון ואמר:״היום נטעתי עץ זית בביקורי ביד ושם, עץ הזית הינו בעל שורשים עמוקים ועמידות. אני שמח כי אני פה בתקופה שהקשרים בין מדינותינו עוד מזמנים עתיקים, הם כמו עץ הזית. עמוקים כשורשיו וקשרים אלו יהיו עמידים לנצח. החשוב ביותר בפגישות בין מדינותינו הם ערכי הדמוקרטיה והאנושיות - עקרונות אלו מוכרחים להתקיים כדי שיהיה שלום ושנמנע מתופעות שליליות שיחזרו. תופעות שפערו פצע גדול באנושות. שיתוף הפעולה המשולש בין יוון ישראל וקפריסין הינו רחב ואנו חולקים אתגרים באזור משותף זה. על עמינו, לשלוח מסר ביחד. יוון ואירופה כולה נמצאים במשבר כלכלי, קיימת גם בעיית הפליטים ועלינו להיות ערניים לכל הקורה באזור. אנו צריכים לעמוד יחד נגד פונדמנטליזם וטרוריזם. המסר שלי אינו למדינת ישראל אשר חולקת ערכים עם יוון, אלא לעמים אחרים. אירופה של הרוח והדמוקרטיה לא יכולה לחיות עם אנשים שתומכים בשנאה וגזענות שחשבנו שנשכחה. אנו לא יכולים שוב לחיות עם תופעת גזענות ואנטישמיות. אסור שהשואה תחזור על עצמה."

הנשיא היווני ציין את הקשר החשוב של היוונים עם הקהילה היהודית היוונית ואמר: ״אנו שמחים על הקהילה היהודים ביוון וזהו מזל גדול עבורנו. אנו יודעים לעמוד יחד בזמנים קשים. בזמן השואה נרצחו 67,150 יהודים, אך היו 327 חסידי אומות עולם שהצילו יהודים והראו מה זה להיות יווני בשעות קשות אלו."