הערב תאשר מליאת הכנסת את הצעת החוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד פעמיות. ההצעה, שראשיתה בכנסת ה-19 בהצעת חוק פרטית של חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ), המשיכה בכנסת ה-20 כהצעת חוק ממשלתית בהובלת השר להגנת הסביבה אבי גבאי (כולנו).

כלים
ח"כ מיכל רוזין (מרצ)
ח"כ מיכל רוזין (מרצ)

ח"כ מיכל רוזין: "הצלחת החוק תלויה בהירתמות הציבור בישראל למאבק לשמירה על איכות הסביבה והפחתת הפסולת. מחיר של 10 אגורות לשקית עלול להיתפס כזניח ולהיבלע בסל הקניות היקר ממילא, ולכן מתעורר חשש כי החוק יפספס את עיקר מטרתו. לכן התעקשתי על קביעת יעדי הפחתה שבהתאם אליהם ישתנה מחיר השקית, וכן על הצבת שילוט בנקודות המכירה ויידוע הציבור על ההיטל ומטרותיו."

ההסתייגות שקידמה ח"כ רוזין הביאה להוספת מנגנון קבוע בחוק לבחינת האפקטיביות שלו, אשר יאפשר את שינוי עלות השקיות בהתאם להשגת היעדים שייקבעו. כמו כן לבקשת ח"כ רוזין קבע השר כי השקיות אשר יסופקו לאריזת מזון בתפזורת (כמו פרות וירקות) יהיו ללא ידיות נשיאה וכך לא ישמשו לעקיפת מנגנון הגבייה.

לקראת אישור החוק במליאה הוסיפה ח"כ רוזין: "אני מברכת את ועדת הפנים והגנת הסביבה, שניהלה דיון מעמיק וענייני ואימצה את רוב המלצותיי, ואת השר גבאי שקידם הצעה זו באופן יעיל ותכליתי כהצעה ממשלתית".

הסבר מתוך הצעת החוק הפרטית שהועלתה בכנסת ה- 19: מטרת ההצעה לצמצם את הצריכה של שקיות פלסטיק חד-פעמיות, אשר נוטות להתפזר וללכלך את הסביבה, מסכנות בעלי חיים הנחנקים מהן וכן מהוות זיהום פוטנציאלי לקרקעות ומים. בישראל בלבד מחולקות מעל ל-1.2 מיליארד שקיות בכל שנה ומשך זמן השימוש הממוצע לשקית הוא כ-11 דקות. התיקון נועד לצמצם את הצריכה הלא-מבוקרת הזו, ויחייב את רשתות השיווק לגבות בעד שקיות-הנשיאה המוצבות בקופות סכום מינימלי של 10 אגורות לשקית, שיועבר לקרן לשמירת הניקיון.