פלישה לאדמות המדינה בטמרה פונתה במסגרת פעילות אכיפה של מפקחי החטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בסיוע כוחות משטרה גדולים של שוטרי יס"מ ומתפ"א (מינהלת תיאום פעילות אכיפה) הפולש, עומאר יאסין, השתלט על קרקע בבעלות המדינה עליה הקים מבנה מגורים בלתי חוקי בשטח של כ-120 מ"ר, כאשר הוא משתמש לצרכיו האישיים בקרקע הציבורית, ומעכב את שיווק הקרקע למגורים לתושבי העיר, זוגות צעירים ומחוסרי דיור הממתינים לפתרונות דיור

טמרה. הקרקע פונתה ע"י מפקחי רשות מקרקעי ישראל
טמרה. הקרקע פונתה ע"י מפקחי רשות מקרקעי ישראל

תופעה יוצאת דופן - עשרות מקרי הסגות גבול לקרקעות ציבוריות המיועדות לשיווק למגורים אותרו בטמרה על ידי מפקחי רשות מקרקעי ישראל. מדובר במגרשי מגורים האמורים להיות משווקים לתושבי היישוב בהליך של מכרז, אך נתפסו למעשה ע"י עברייני מקרקעין שבנו עליהם מבנים או תפסו אותן בדרכים שונות, וכך מעכבים את שיווק הקרקעות לתושבים חסרי דיור.

ב-51 מתוך 92 מגרשים שתוכננו לשיווק ביישוב, כל אחד מהם מיועד לבניית 4 יחידות דיור, קיימות פלישות. דבר זה מעכב את שיווק המגרשים ורשות מקרקעי ישראל מקדמת בשלב זה שיווק של 41 מגרשים בלבד. מכרזים לשיווק 200 יחידות דיור נוספות יתעכבו עד לאחר פינוי הפלישות.

הפלישה לקרקעות המדינה שפונתה במבצע אכיפה בליווי כוחות משטרה כבדים, התגלתה לאחרונה במסגרת הפעילות השוטפת שמנהלת החטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל לאיתור עבירות מקרקעין על אדמות המדינה. הפולש, עומאר יאסין, תושב טמרה, הקים על קרקעות המדינה יסודות למבנה מגורים, ללא היתר ובניגוד לחוק. הסגת הגבול בוצעה בקרקע המיועדת לשיווק למגורים בטמרה ובכך עיכבה למעשה את שיווק הקרקע לתושבים חסרי דיור.

המפקחים הגישו לפולש התראה והזהירו אותו כי אם לא יפנה את הקרקע בעצמו, הוא יפונה מהשטח לפי החוק ותוגש נגדו תלונה למשטרה ואף תביעה כספית, בה יידרש להשיב לקופה הציבורית את עלויות הפינוי, הכוללות את עלויות האבטחה, כוח האדם והפעלת הציוד המכני.

לאחר שהפולש לא נשמע להתראות ולא פינה בעצמו את הקרקע, מסרו לו מפקחי רשות מקרקעי ישראל צו סילוק פולשים המורה לו לפנות את הקרקע. במקביל הגישו נגדו מפקחי רשות מקרקעי ישראל תלונה במשטרת שפרעם, על עבירת הסגת גבול במקרקעי ציבור, עבירה פלילית שדינה עד שנתיים מאסר בפועל.

בעקבות צו סילוק הפולשים שהוגש כנגדו, יאסין ערער על הצו וביקש עיכוב ביצוע, ואכן קיבל עיכוב ביצוע מבית המשפט עד לברור העניין. בינתיים בחסות עיכוב הביצוע המשיך יאסין את הבנייה ואף מיהר לאכלס את הבית בניסיון למנוע את ההריסה הצפויה.

לאחר שפג תוקפו של עיכוב הביצוע לצו סילוק הפולשים, הגיעו מפקחי רמ"י למקום בליווי כוחות משטרה גדולים מיחידות מתפ"א, יס"מ ומג"ב צפון, פינו את הבית מתכולתו, הרסו את הבית שנבנה והשיבו את הקרקע למצבה הקודם ולמאגר הקרקעות הציבורי. הפסולת שהצטברה במקום תועבר בהמשך להטמנה באתר מורשה. המגרש שהושב למלאי הקרקע הציבורי ישווק וייתן מענה והזדמנות שווה לכלל תושבי העיר.

כעת יחל ברשות, בסיוע פרקליטות המדינה, הליך משפטי במטרה לתבוע מהפולש עומאר יאסין החזר דמי שימוש רטרואקטיביים בקרקע אלייה פלש ואת החזר העלויות שנגרמו למדינה בעקבות פלישתו, לרבות שכר המפקחים והשוטרים ועלויות הציוד ההנדסי ששימש לפינוי הפלישה.

ערן ליבנה, מנהל מרחב שמירה צפון - חיפה ברשות מקרקעי ישראל אמר: "מדובר במצב חריג ביותר של עשרות פלישות המעכבות שיווק של מספר רב של מגרשים. 200 יחידות דיור ששיווקן מעוכב הן עניין משמעותי מאוד ליישוב כמו טמרה, שיש בו דרישה רבה לדיור מצד זוגות צעירים ותושבים חסרי דיור. זהו מלאי המגרשים היחידי הזמין לשיווק מיידי למרות שברמ"י עובדים כרגע במרץ על מספר תוכניות לשכונות חדשות נוספות בעיר. הפולש במקרה הזה, המשיך כל העת לבנות את המבנה ואף איכלס אותו במטרה לקבוע עובדה בשטח תוך שהוא פוגע למעשה בכלל תושבי טמרה שומרי החוק אשר ממתינים לשיווק הקרקעות. פולשים שיסרבו לפנות את הקרקע בעצמם במהירות יטופלו לפי החוק. אנו נחושים להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותנו נגד גזילת אדמות המדינה מהציבור."