כיצד זכו הנהגים בתאונות ההזויות ביותר לפיצויים בעשרות אלפי שקלים? הנהג יצא מרכב חונה, החליק על שקית וקרע את ברכו. האיש תבע את חברת הביטוח שהכחישה את עצם אירוע התאונה. נהג רכב אחר, בדק מים ברכבו בעוד המנוע פועל. האיש הפיל את פקק מד המים אל תוך המנוע, ונפצע כשניסה לחלצו. גם במקרה זה התכחשה חברת הביטוח לחבותה, וטענה כי אין מדובר בתאונת דרכים כהגדרתה בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. בשני המקרים בית המשפט פסק פיצויים לנהגים בעשרות אלפי שקלים.

כלים

לדברי עו"ד ליטל ביבר-חייקין, העוסקת רבות בייצוג נהגים שנפגעו בתאונות דרכים מול חברות הביטוח - חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (הפלת"ד) נועד לפצות את כל הנפגעים מתאונות, ללא צורך במציאת האשמים בתאונה.

אך מה לגבי תאונות שלא נראות כתאונות דרכים, תאונות עצמיות, או תאונות שבהן מנוע הרכב כלל לא פעל, או שהרכב כלל לא נסע, ושאף כלי רכב אחר לא היה מעורב בתאונה?

לדברי עו"ד ליטל ביבר-חייקין, ההגדרה של תאונת דרכים הורחבה מאד על ידי פסיקות בית המשפט בשנים האחרונות.

לדבריה, פעמים רבות, עשויות תביעות נהגים להתקבל על ידי בית המשפט, גם כאשר חברות הביטוח מתכחשות לחבותן וטוענות כי הנהג כלל לא היה מעורב בתאונת דרכים.

עם זאת, מדגישה עו"ד ביבר-חייקין, החוק מונה רשימת נפגעים בתאונות דרכים, אשר לא יהיו זכאים לפיצויים, ובהם, בין היתר, מי שגרם לתאונת הדרכים במתכוון, מי שנהג ברכב ללא רשות או ללא רישיון מי שהשתמש ברכב לצורך ביצוע פשע, ומי שנהג ביודעין ברכב ללא ביטוח חובה.