הכלבה של נתניהו מחפשת מנהיג: הכלבה של משפחת נתניהו, קאיה, תפסה את הכותרות המרכזיות בימים האחרונים, לאחר שנשכה את חברת הכנסת שרון השכל ואת בעלה של סגנית השר ציפי חוטובלי, במהלך מסיבת חנוכה שנערכה בבית ראש הממשלה. נראה כי הרעש התקשורתי גרר תגובה נמרצת מצד משפחת נתניהו, ששלחה את קאיה להסגר - וזאת למרות הביקורת שנחתה על צעד זה, והדעה שעדיף היה להשאיר את קאיה בהסגר ביתי, עקב מצבה החרדתי

כלים
טל שלוש, קרדיט: סיגל קולטון
טל שלוש, קרדיט: סיגל קולטון

חשוב להכיר את גזע הכלב של קאיה והאופי האינדיבדואל ומורכבותו הרגשית, בכדי להתאים אותו לסביבתו ולדעת כיצד לטפל במצבים כאלו. קאיה היא כלבה מסוג 'האסקי-מלאמוט' מעורבת, אך עיקר הגזע הוא ממשפחת ה'שפיץ', שתפקידה למשוך מזחלות. כלבים מסוג 'שפיץ' הם כלבים מדהימים, אך דבר אחד חשוב צריך לדעת על משפחתם: מדובר בכלבים עצמאיים, עקשניים, דעתניים ונאמנים מאוד לבעליהם.

קאיה, כפי הנראה, כיאה למעמדה, הורגלה לפינוקי אוכל או לליטופי אהבה במרבית שעות היום, וזה מה שחיזק אצלה תחושה של שליטה מוגזמת בטריטוריה הפנימית בתוך הבית, או שמירה על משאבים מסוימים בו - אוכל, ספה, ואפילו אדם מסוים שניכסה לעצמה את השמירה עליו. במקרה הספציפי של קאיה, הימצאותה בסביבה סואנת והומה - בית משפחת נתניהו, המתוחזק על-ידי אנשים רבים אשר נטלו חלק בטיפולה - הביאה לכך שלא היה לה מנהיג החלטי שייתן לה מענה למסגרת קבועה ויציבה.

התגובה ההתנהגותית של קאיה – נשכנות - נובעת לרוב מחוסר הבנה בין הכלב לבין הבעלים. תגובה שכזו חייבת להדליק נורת אזהרה לכך שכנראה משהו לא עובד נכון, בלשון המעטה. לפני כחודש סיפר ראש הממשלה בנימין נתניהו שגם הוא ננשך על-ידי הכלבה, וניתן להסיק מכך שהבעיה התחילה הרבה לפני אירועי חג החנוכה.

הבנת הכלב על-פי אופיו האינדיבידואלי וניתוב יצריו, בשילוב מנהיגות בריאה, חיובית וכבוד הדדי, אמורה לפתור את הבעיה, וזה טמון אך ורק בידי בעלי הכלב, האחראים לחינוכו, בדיוק כפי שהורים אחראים לחינוך ילדיהם. לכן, בכדי למנוע נשיכות של כלבים, תמיד טוב להקדים תרופה למכה.

יש לשים לב לסימנים המעידים לכך שהכלב עלול לנשוך: כלב הנוהם ליד האוכל שלו, כלב שהתחיל לאונן על אחד מהבעלים או האורחים, כלב המגרגר על אנשים אך לא נושך עדיין, וכלב שחושף שיניים ליד חפצים השייכים לו.

בתקווה שקאיה תצא מההסגר בימים הקרובים, מצופה ממשפחת נתניהו לנהוג באחריות כלפי הכלבה, ולהביא מאלף כלבים שייתן מענה נכון לבעיה על-פי דיאגנוזה אישית ומדויקת ושלבי פתרונה.

הכותב הוא טל שלוש, מייסד 'מרכז הכלב והאדם'